Slovák Dominik Petro so svojim tímom z FaceMedie vyvíja software, ktorý od základov mení offline reklamu
- Facemedia je nová slovenská firma, ktorá to má namierené skutočne vysoko. V novembri získali bronzovú Superstar Award vo Frankfurte a úspešne reprezentujú Slovensko po celom svete. Keďže väčšina ľudí stále nakupuje offline, rozhodli sa, že prenesú princípy Google Analytics a AdWords do reálneho života. Ich software dokáže rozpoznať vek, pohlavie či emóciu ľudí nakupujúcich v kamenných obchodoch. Vďaka tomu dokážu obchody lepšie prispôsobiť svoj servis, ponuku a komunikáciu zákazníkom. Viac ti však prezradí Dominik Petro, zakladateľ a CEO Facemedie.
- Facemedia je nová slovenská firma, ktorá to má namierené skutočne vysoko. V novembri získali bronzovú Superstar Award vo Frankfurte a úspešne reprezentujú Slovensko po celom svete. Keďže väčšina ľudí stále nakupuje offline, rozhodli sa, že prenesú princípy Google Analytics a AdWords do reálneho života. Ich software dokáže rozpoznať vek, pohlavie či emóciu ľudí nakupujúcich v kamenných obchodoch. Vďaka tomu dokážu obchody lepšie prispôsobiť svoj servis, ponuku a komunikáciu zákazníkom. Viac ti však prezradí Dominik Petro, zakladateľ a CEO Facemedie.
Ahoj Dominik, gratulujeme k oceneniu ! Aký bol tvoj príbeh? Ako si vymyslel FaceMediu?
Ďakujeme za gratuláciu a z ocenení, ktoré sme v poslednej dobe získali sa tešíme. Nápad s FaceMediou vznikal dlhodobejšie, keďže som predtým pracoval v technologickej firme, ktorá sa venovala biometrii, aj keď iného druhu a orientovala sa skôr na bezpečnostné riešenia. Chcel som sa viac venovať komerčnej sfére a z tohto vznikla FaceMedia.
FaceMedia dokáže rozpoznať emóciu, pohlavie či určiť vek. Vysvetli nám laicky, ako to funguje.
Áno, presne. Doplnil by som, že naše riešenia sa primárne využívajú na analytiku v reálnom svete ako sú obchody, nákupné centrá, letiská, a potom aj na cielené zobrazovanie reklám na digitálnych paneloch. Stále pridávame aj ďalšie možnosti rozpoznávania, ako najnovšie by som spomenul veľkosti a farby oblečenia. O tomto by sa dalo písať veľa a komplikovane ☺, ale skúsim to zjednodušiť. Využívame rôzne algoritmy, ktoré neustále analyzujú obsah získaný z kamier a následne z charakteristiky tváre určíme vek, pohlavie ako aj emóciu. Okrem iného detegujeme aj postavu okoloidúcich za účelom rozpoznania veľkosti oblečenia a dominantných farieb. Presné a rýchle rozpoznávanie počtu tvárí a ich charakteristík je veľmi dôležité pre naše cloudové analytické nástroje, ktoré nazbierané dáta spracúvajú a prezentujú v pochopiteľnej forme.
Zdroj: archív D.Petro
Ako to je s anonymitou dát? Neobávajú sa návštevníci obchodov a predajní o bezpečnosť svojej identity?
Rád by som zdôraznil, že všetky dáta, ktoré zbierame a vyhodnocujeme sú od začiatku do konca anonymné. Naše systémy nenahrávajú a neukladajú fotky, videá a ani žiadne údaje slúžiace na identifikáciu návštevníkov predajní. V skratke, nie je možné sledovať či som sa napríklad vyskytol v piatok v Auparku, iba to že som muž, vo veku 26 – 35 rokov, s nejakou emóciou atď.
Koľko ti trvalo, kým ste ho vytvorili?
FaceMedii sa venujeme už takmer dva roky, kde prvý rok sme sa venovali vývoju technológie a následne sme začali s predajom.
Zdroj: archív D.Petro
Vývoj a výskum v oblasti machine learning ide neskutočne rýchlo dopredu. Ako by si teda chcel ďalej vyvíjať FaceMediu?
Určite chceme pridávať viac a viac funkcií v oblasti detekcie (napr. veľkosť topánok a podobne). Veľký dôraz dávame aj do implementácie machine learning techník do našich analytických nástrojov.
Začínali ste v InQb biznis inkubátore. V čom vidíš výhodu začiatku v univerzitnom technickom inkubátore?
InQb bol a aj je pre nás obrovská pomoc. V začiatkoch nám pomohla možnosť prenajať si kancelárie a zasadačky zdarma. Taktiež pre rozvoj FaceMedie nám pomáha aj množstvo podujatí, ktoré pre nás neustále organizujú.
Zdroj: archív D.Petro
FaceMedia má globálny potenciál a plánujete ju predávať po celom svete. Máte na Slovensku dobré zázemie na rozbeh firmy takéhoto formátu, či plánujete presídliť do inej krajiny?
Asi ako každá krajina, aj Slovensko má svoje výhody a nevýhody, či už v podnikaní alebo vo všeobecnosti. Kvôli klientom veľa cestujeme a vieme si to ako tak porovnať, stále sme radi doma na Slovensku. Podobne ako už máme naše priame zastúpenie pre UAE a okolité krajiny, do budúcna plánujeme otvárať pobočky pre jednotlivé regióny. Nemáme v pláne presúvať sa mimo Slovenska.
FaceMedia zaujala aj v Ázii, kde sa zúčastnili na výstave SME Expo či napríklad v Brazílii, Mexiku alebo Dubaji. Aké boli reakcie ľudí?
Reakcie boli veľmi pozitívne, až nad očakávania. Najčastejšie sú naši klienti po prvých stretnutiach prekvapení, ako komplexne je náš systém prepracovaný.
Zdroj: archív D. Petro
Koľko firiem už reálne využíva FaceMediu na Slovensku, ale aj v zahraničí?
Momentálne máme vonku cca 30 projektov, niektoré sa ale používajú aj pre viacero rôznych firiem. Čiže odhadom to môže byť okolo 40.
Dá sa FaceMedia využiť aj v iných oblastiach ako obchod?
Mimo analytického využitia v obchode sa naše systémy používajú aj v marketingu na cielené zobrazovanie reklám v nákupných centrách. Máme aj niekoľko celkom kreatívnych nasadení pre rôzne podujatia. Možno ste zaregistrovali kampaň inšpirátor sporenia pre ČSOB banku.
Zdroj: archív D. Petro
Produkt je stále vo vývoji. No povedz nám, aká bola tvoja najväčšia lekcia, ktorú si sa pri rozbehu firmy naučil.
Najväčšia lekcia, hmm, myslím že ich bolo hneď niekoľko ☺. Mysleli sme si, že všetko pôjde rýchlejšie, od vývoja až cez predaj. Takže určite veľa trpezlivosti, najmä v B2B segmente. Zároveň sa nebáť a ísť s produktom na trh a do pilotov čo najskôr.
Nakoniec nám povedz, aké sú tvoje plány do roku 2017!
Naše plány sú hlavne stabilizovať a rozvíjať trhy kde sa už nachádzame. Taktiež pridávať aj ďalšie, ale skôr cez partnerskú sieť, ktorú už máme vybudovanú. Nechceme byť všade a hneď, skôr systematicky pracovať na budovaní vzťahov.
Zdroj titulnej foto: archív D.Petro