Rakúsko ide na vodičov tvrdo. Čoskoro budú musieť povinne jazdiť 30 km/h
- Rakúsko chystá veľkú zmenu v doprave
- Obciam legislatíva umožní zavádzať zóny s maximálnou rýchlosťou do 30 km/h
- Rakúsko chystá veľkú zmenu v doprave
- Obciam legislatíva umožní zavádzať zóny s maximálnou rýchlosťou do 30 km/h
Rakúska ministerka dopravy Leonore Gewesslerová z politického hnutia Zelení chce upokojiť dopravnú situáciu v krajine, najmä v obytných zónach, kde sa nachádzajú materské školy či domovy seniorov. Rakúsko teda pristúpi k drsnému kroku.
Ako uvádza portál Vienna.at, v súčasnosti je proces zníženia maximálnej rýchlosti v týchto oblastiach komplikovaný byrokratickými prekážkami, pretože potrebuje schválenie príslušných úradov. Vo Viedni už dnes platí maximálna rýchlosť 30 km/h v dvoch tretinách ulíc.
Rakúsko sa s vodičmi „nepára“
„Ide o dôležité a skutočne pomáhajúce opatrenie, ktoré rýchlo a bez veľkej byrokracie umožní zlepšiť bezpečnosť na cestách v mestách a obciach,“ informujú Andrea Kaufmannová a Erwin Dirnberger, zástupcovia združenia viac ako 200 rakúskych miest a obcí.
Toto združenie taktiež žiada, aby obce mali právo samostatne monitorovať prekračovanie rýchlosti pomocou radarov a ukladať pokuty.
Rakúšania očakávajú, že navrhované opatrenie povedie k redukcii počtu dopravných nehôd a závažnosti zranení. Podľa miestnych štatistík sa až dve tretiny všetkých dopravných nehôd s obeťami odohrávajú práve v urbanizovaných oblastiach.
Osoby, ktoré sú proti znižovaniu maximálnej povolenej rýchlosti, argumentujú tým, že ak opatrenie bude schválené, zasiahne to konkurencieschopnosť miestnych podnikateľov, ktorí sú zodpovední za prepravu tovaru, a tým aj celkové bohatstvo krajiny.
Zákerná dopravná značka
Čo sa týka dopravných značiek, nedávno sme ťa informovali o značke, ktorú väčšina Slovákov ani nepozná. Porušenie tejto značky ťa môže vyjsť poriadne draho.
Namiesto bežnej pokuty, ktorú by si za porušenie a prekročenie rýchlosti dostal, teda pár desiatok či stoviek eur, môžeš počítať s pokutou aj do tisíc eur. Keďže okrem porušenia rýchlosti je pokutované aj znečisťovanie životného prostredia, takže zaplatíš pokutu za oboje.
Značku zníženia rýchlosti by mali dodržiavať všetky spaľovacie autá. Elektromobily a vozidlá poháňané vodíkom obmedzenie rýchlosti na základe IG-L v úsekoch, v ktorých sú dané, dodržiavať nemusia a môžu ísť maximálnou povolenou rýchlosťou, ktorá je platná mimo označenia IG-L.
Spočiatku „IG-L“ nemuseli dodržiavať len elektrické vozidlá registrované v Rakúsku, no neskôr Európska komisia uviedla, že aj elektromobilisti zo zahraničia môžu jazdiť v týchto úsekoch rýchlosťou ako rakúske elektromobily, pričom musia mať špeciálnu registračnú značku pre vozidlá s nulovými emisiami, uviedol portál iDNES.
Podľa rakúskeho portálu Motor.at je takto obmedzených 720 kilometrov úsekov na diaľniciach a rýchlostných cestách v Rakúsku, teda 32 percent na týchto typoch diaľnic a rýchlostných cestách. Mnohé z týchto úsekov sa nachádzajú aj pri prejazde mestami Salzburg, Innsbruck, Graz a taktiež na úseku 100 km dlhej diaľnice medzi Innsbruckom a Salzburgom.
Na viacerých miestach je to dočasné riešenie, kým hodnoty opäť neklesnú, pričom podľa portálu Autorevue sa v Tirolsku rýchlostný limit pre autá z dočasného trvania zmenil na trvalé obmedzenie rýchlosti na 100 km/h, a to na diaľniciach A12 a A13.
Obmedzenie rýchlosti pre znečisťujúce vozidlá
Portál Fontech ešte v decembri informoval, že štát má v návrhoch plán na rozvoj elektromobility na Slovensku. Portál uviedol, že v jednom z bodov sa priblížil aj obmedzeniu maximálnej rýchlosti spaľovacích motorov na diaľnici.
Hovorí sa teda o zavedení rýchlostných obmedzení pre znečisťujúce vozidlá na vybraných cestných úsekoch. Podľa všetkého by sa Slovensko mohlo inšpirovať rakúskym zákonom IG-L.
„Ministerstvo hospodárstva SR plánuje zaviesť takéto zóny skôr na miesta, kde je to potrebné pre zlepšenie ochrany prírody, ovzdušia, alebo ochrany zdravia a životného prostredia človeka. Rovnako na miesta, kde je zvýšený hluk a emisie vysoko nežiadúce. Tento cieľ si určilo ministerstvo hospodárstva, ale pri jeho realizácii bude potrebná súčinnosť aj ďalších inštitúcií štátnej správy a samospráv,“ uviedlo vyjadrenie Ministerstvo hospodárstva SR pre portál Fontech.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Vienna.at, Archív SIU, iDNES, Motor.at, Autorevue, Fontech