Dobré správy pre vodičov: Niektoré úseky diaľnic budú dočasne úplne zadarmo
- Diaľnice budú zadarmo slúžiť ako obchádzky pri opravách ciest
- Krátkodobé odpustenie sa bude týkať áut do 3,5 tony
- Diaľnice budú zadarmo slúžiť ako obchádzky pri opravách ciest
- Krátkodobé odpustenie sa bude týkať áut do 3,5 tony
Na úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré môžu slúžiť ako obchádzkové trasy pri rekonštrukciách ciest I. triedy, dočasne nebude požadované platiť poplatok za prejazd.
Toto oslobodenie od povinnosti zakúpiť diaľničnú známku sa bude ale vzťahovať iba na vozidlá s hmotnosťou do 3,5 tony.
„Naším cieľom je, aby sa opravy a rekonštrukcie dotkli občanov čo najmenej. Preto zavádzame toto nové pravidlo a nastavujeme interné procesy tak, aby bolo všetko administratívne dotiahnuté ešte pred začiatkom prác na ceste,“ uviedol minister dopravy Pavol Lančarič.
Dočasne oslobodené úseky od spoplatnenia
Pred niekoľkými týždňami Ministerstvo dopravy rozhodlo, že niektoré úseky diaľnic a rýchlostných ciest budú dočasne oslobodené od spoplatnenia len počas obmedzení na cestách.
Táto úľava sa však týka len takých úsekov, kde sa tento ústupok nedá zneužiť.
Jeden z takýchto príkladov je úsek rýchlostnej cesty R1, ktorým vodiči obchádzajú uzavretý most ponad železnicu v Seredi.
Ministerstvo dopravy tiež schválilo bezplatné využívanie úseku diaľnice D1 medzi Triblavinou a Zlatými Pieskami počas rekonštrukcie cesty I/61 medzi Ivankou pri Dunaji a Bernolákovom. Avšak administratívne opatrenia na uplatnenie tejto úľavy sa zatiaľ neuskutočnili.
Rozruch s novými EČV
Nedávno sme ti priniesli správu, že medzi vodičmi panuje rozruch, ktorý vyvolali nové slovenské EČV. Na sociálnych sieťach sa objavili negatívne aj pozitívne komentáre. Viacerí ich dizajn kritizujú, no nájdu sa aj jeho zástancovia.
Štát bude za nové tabuľky platiť takmer o štvrtinu menej ako u externého dodávateľa, tvrdí rezort vnútra. Za štyri roky by sa tak malo usporiť približne 4,8 milióna eur. Štát má navyše dosah na riadenie. Pre bežného občana prinášajú výhodu v podobe zrušenia dvojkrokového prepisu vozidla. Nové EČV už totiž nenesú skratku okresu, v ktorom je auto prihlásené.
Napriek tomu sa od ich zavedenia spustili viaceré petície. Posledná z nich je verejná už vyše mesiaca a nájdeš ju na portáli Peticie.com.
Drahé opravy áut
V posledných rokoch sme okrem toho aj svedkami výrazného nárastu cien náhradných dielov pre autá. Vodiči po celom svete sa stretávajú s nepriaznivým trendom, kedy ich náklady na opravy a údržbu vozidla dramaticky stúpajú. Táto situácia nielen vážne vplýva na automobilový priemysel, ale aj na peňaženky vodičov.
Ako uviedla Nemecká asociácia poisťovní pre portál Autobild, ceny opráv áut rastú dokonca rýchlejšie ako priemerná inflácia. Niektoré diely sú za posledných 10 rokov drahšie aj o 10 percent.
Táto zmena sa týka aj Slovenska. Ako upozornil portál Index, za spotrebný materiál sa platí oveľa viac a mechanici si za hodinu práce pýtajú tiež viac peňazí. Výsledkom tejto situácie sú vyššie ceny poistiek.
V čase vysokej inflácie nemajú poisťovne na výber a spomínané rastúce náklady musia aspoň z menšej časti premietnuť do cien poistiek, ktoré motoristi platia.
„Priemerný nárast za posledných desať rokov bol 25 percent, pri jednotlivých komponentoch je to až 70 percent,“ cituje Index hovorkyňu poisťovne Union Kristínu Balúchovú.
O desiatky percent narástli napríklad aj také komponenty ako zadné svetlá či čelné sklo. Keďže do cien servisov vstupujú viaceré faktory, ide v podstate o taký začarovaný kruh.
V dnešných časoch musia servisy zaplatiť viac napríklad za energie, čo sa odzrkadľuje aj na cene opráv prostredníctvom vyššej ceny za jednu hodinu práce.
Ako informuje portál Topspeed.sk, poisťovne tvrdia, že na zákazníka neprenášajú inflačné tlaky v plnom rozsahu. Zvyšovanie cien v prípade povinného zmluvného poistenia (PZP) bolo podľa nich v tomto roku vraj „iba“ na úrovni 3 až 7 %.