Slovákov mätie zvláštna dopravná značka. Vieme, čo znamená
- Hoci stoja pri ceste už dlhší čas, niektorí z nás ich vidia teraz po prvýkrát
- Tieto značky sú novou formou značiek s doplnkovými tabuľkami
- Hoci stoja pri ceste už dlhší čas, niektorí z nás ich vidia teraz po prvýkrát
- Tieto značky sú novou formou značiek s doplnkovými tabuľkami
Hoci už dlhší čas stoja popri ceste, nové dopravné značky stále pozná len malé percento vodičov. Od apríla 2020 nadobudla účinnosť Príloha č. 3 k vyhláške č. 30/2020 Z. z., ktorá zaviedla nové pravidlá pre používanie dopravných značení.
Aj keď tieto nové značky sú dnes bežnou súčasťou cestnej premávky, mnoho vodičov stále nie je s ich významom dostatočne oboznámených. Preto sa spolu s tebou podrobne pozrieme na to, ako správne interpretovať nový vzhľad značiek Zákaz zastavenia, Zákaz státia a Parkovanie.
Náhrada doplnkových tabuliek
Na mnohých miestach Slovenska stále môžeme vidieť tieto nové dopravné značky spolu s pridruženými tabuľkami, ktoré upresňujú ich platnosť na konkrétnych úsekoch cestnej siete. Prídavná tabuľka je tvarom šípky, ktorá môže smerovať hore, dole alebo oboma smermi. Avšak moderné značky s číslami 270, 271 a 272 nevyžadujú prídavné tabuľky na určenie platnosti.
Toto však neznamená, že platnosť značiek už nebude vyznačovaná. Práve naopak, Príloha č. 3 k vyhláške č. 30/2020 Z. z., konkrétne bod 44 časti II. 5., uvádza použitie šípok v spojení so značkami Zákaz zastavenia, Zákaz státia a Parkovanie. Na týchto nových značkách sú šípky vyznačujúce platnosť zobrazené priamo na hlavnej tabuli.
Ako tieto značky správne interpretovať?
Pri značke Zákaz státia (číslo 271) a Zákaz zastavenia (číslo 270) je kľúčové určiť, či platí pre pravý alebo ľavý okraj vozovky. Skús si to predstaviť jednoducho. Biela vodorovná šípka, ktorá smeruje k vozovke zo značky, označuje začiatok platnosti daného obmedzenia. Dve šípky – jedna smerom k vozovke a druhá od nej – vyznačujú priebeh obmedzenia.
Dôležitým faktorom je aj to, že nové značky platia pre konkrétnu časť cestnej komunikácie. Preto musíš rozlišovať, či je daná značka určená pre pravý alebo ľavý okraj vozovky na základe smeru šípok. Samozrejme, platnosť obmedzenia sa môže skončiť nielen na základe konkrétnej značky, ale aj pri najbližšom krížení ciest.
Za nerešpektovanie povinnosti ti hrozí nemalá pokuta
Nedávno sme ťa informovali o povinnosti vodiča vytvoriť takzvanú záchranársku uličku, ktorá slúži na plynulý prejazd záchranných zložiek k miestu nehody.
Pravdou je, že mnohí o tejto povinnosti nevedia, no nevedomosť sa ti môže poriadne vypomstiť. Polícia Slovenskej republiky už v minulosti informovala, že nevytvorenie záchranárskej uličky môže znamenať vysokú pokutu, a to až 99 eur. V prípade, že by si túto povinnosť zanedbal, a prekážal tak prejazdu záchranných tímov, pokuta môže dosiahnuť výšku až 300 eur.
Samotná povinnosť vytvoriť záchranársku uličku je zakotvená v zákone a predstavuje len jednu z mnohých povinností vodičov. V čase vytvárania uličky má vodič právo využiť priestor, kde by za normálnych okolností nemal jazdiť.
Toto však nesmie ohroziť iných účastníkov cestnej premávky. Zákon jasne určuje, že „záchranársku uličku môže využiť vodič vozidla podľa § 40 ods. 1 alebo vodič vozidla vykonávajúceho opravy po nehode alebo inej mimoriadnej situácii; vodičom iných vozidiel je použitie záchranárskej uličky zakázané“.
Vytvorenie záchranárskej uličky nie je vôbec náročné. Na cestách s dvoma pruhmi by mala ulička vzniknúť v strede, pri trojprúdových cestách medzi ľavým a susedným pruhom.
Pomocou pravej ruky môžeš určiť polohu uličky – palec predstavuje ľavý pruh, zvyšné prsty ostatné pruhy. Ulička by mala vzniknúť medzi palcom a ukazovákom. Treba tiež ponechať dostatok miesta pre väčšie vozidlá a tlačiť auto čo najviac k okraju cesty.
Zdroje: SlovLex, Autoviny, Redakcia, Archív SIU, YouTube/Tak to vidím ja