Nerobte nezmyselné cyklotrasy amatérsky, pán primátor. Expert krúti hlavou nad novým pruhom
- Nová dopravná situácia komplikuje život vodičom i cyklistom
- Podľa Auto Magazínu je novinka nezmyselná a amatérska
- Nová dopravná situácia komplikuje život vodičom i cyklistom
- Podľa Auto Magazínu je novinka nezmyselná a amatérska
Vznik nového cyklopruhu, ktorý spája Most SNP a Šafárikovo námestie, bude spôsobovať problémy. Technické prevedenie cesty, ktorá momentálne pozostáva z obojsmerných cyklotrás na oboch stranách, jednoprúdových cestách pre automobily a nemennou obojsmernou cestou pre električky, totiž výrazne mení aktuálnu priepustnosť ciest. Auto magazín si podal nový cyklopruh v Bratislave.
Marián Bóna, redaktor v Auto Magazíne, považuje takéto riešenie za „zbytočné“. Vo videu na Facebooku upozorňuje na to, že cyklotrasa, ktorá má predstavovať riešenie pre cyklistov z Petržalky, dnes už existuje. Toto nešťastné dopravné riešenie však pre cyklistov predstavuje aj jedno veľké nebezpečenstvo.
Rušnou ulicou prechádzajú stovky áut denne
Cyklopruh je na vysoko frekventovanom Vajanského nábreží podľa Bónu „absolútne zbytočný“. „Cyklopruh za Mostom SNP nepokračuje ďalej do Karlovej Vsi, a to znamená iba jedno. Slúžiť by mal primárne Petržalčanom, teda tým, ktorí cez Most SNP bicyklom prejdú a radi by pokračovali ďalej do centra smerom na Šafárikovo námestie.“
Práve tu je jeden hlavný zádrhel. Takáto trasa už podľa experta totiž existuje a je oveľa bezpečnejšia ako momentálne navrhované riešenie.
„Petržalčan pokojne príde pod Most SNP, následne pokračuje po Viedenskej ceste v samostatnom cyklopruhu, čo je na cestnej komunikácii, po ktorej jazdí málo automobilov. Po vyznačenej trase na Starom moste sa dostane do centra Bratislavy a pokračuje na Štúrovu, kde je opäť veľmi dobre urobená cyklotrasa.“
Toto riešenie považuje za vynikajúce, no nerozumie, prečo ho bolo treba zdvojiť a urobiť z dopravnej situácie na Vajanského nábreží ešte väčší chaos. Podľa výpočtov Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy po Vajanského nábreží prechádza 1 100 až 1 600 automobilov denne.
Nepochopiteľné prepojenie cyklopruhu a pruhu pre autobusy
Za nepochopiteľnú tiež považuje samotnú realizáciu cyklopruhu, ktorej riešenie podľa slov experta „vyráža dych“.
„V prípade odbočky na Námestie Ľ. Štúra, kde je jeden pruh prerušený a je tam jedna odbočka do samotného centra Bratislavy, kde majú autá možnosť zaparkovať, sa cyklopruh zužuje a odoberie sa časť nábrežia, ktoré slúži peším chodcom na výhľad na Most SNP.
Sám nerozumiem princípu tohto zúženia. Ak sa chválim tým, že idem vybudovať cyklopruh v plnej šírke jazdného pruhu, tak to, sakra, urobím od začiatku až po ten koniec.“
Upozorňuje tiež na to, že je v niektorých miestach cyklopruh kombinovaný s pruhom pre autobusy.
„V momente, keď autobus zastaví na zastávke, tak cyklista, ktorý za ním bude, sa absolútne logicky presunie do jazdného pruhu pre autá. Tým pádom je jeho bezpečnosť na tomto cyklopruhu absolútne nulová. V istom momente sa teda cyklista bude musieť zamiešať do automobilového jazdného pruhu.“
Pán primátor, nerobte amatérske riešenia, odkazuje
„Viete, kde začína to bicyklovanie sa do roboty? Napríklad tam, že si na sídlisku mám svoj bicykel kde bezpečne odložiť. Bicykel je síce spratný, no zaberá miesto,“ hovorí Marián Bóna, podľa ktorého je potrebné začať budovať infraštruktúru v podobe cyklogaráží, aby si svoje bicykle mala verejnosť kam odložiť.
„V prípade, že sa budú presúvať do roboty, tak im dajte zľavu na MHD, naopak posilnite MHD, aby sa z každej mestskej časti dalo dostať priamym spojom na hlavnú stanicu. Takýto spoj dnes neexistuje, verte či nie, ale v minulosti tomu tak bolo. MHD je modernejšia, niektoré veci sa zlepšili, ale takéto detaily rozhodujú o tom, aký dopravný prostriedok použijete.“
Keďže bicykel nemožno používať celoročne, rozhodnutie hlavného mesta vybudovať cyklotrasu na jednej z najrušnejších ulíc Bratislavy je podľa experta mimoriadne odvážne.
„Bicykel sa používa iba zopár mesiacov do roka a za to, aby ste zopár mesiacov do roka zopár jedincom urobili radosť a pokazili väčšine Bratislavčanov cestu do roboty a pokazili už aj tak relatívne zlú dynamickú dopravu, to určite nestojí.“
Budovanie cyklotrás v Bratislave považuje za „nekoncepčné“. „Máme strašne veľa cyklotrás, ktoré niekde začínajú, niekde končia, na nič nie sú napojené a nefungujú ako systém. Skúsme najskôr opraviť cesty, aby vodiči nemuseli obchádzať jamy.“
V závere videa sa prihovára priamo k primátorovi Vallovi. „Vážený pán primátor, skúste sa nad týmto zbytočným a aj nebezpečným cyklochodníkom trochu zamyslieť a navrhnúť iné riešenie, aby ľudia mali krajší estetický zážitok. Pozerať sa na smradľavé autá je pre mňa menej motivujúce ako pozerať sa na pekný Dunaj. Opakujem, na druhej strane už cyklotrasa existuje. Nerobte dvojité riešenia a nerobte ich takto amatérsky, aby to bolo slušné.“
Podľa Valla ide o dobrý krok pre Bratislavu
K situácii sa už na Facebooku medzičasom vyjadril aj samotný primátor Bratislavy Matúš Vallo, na ktorého bola adresovaná kritika ohľadom novej infraštruktúry na Vajanského nábreží.
„Mesto je živý organizmus, ktorý sa vyvíja, rastie, ale ktorý môže aj ,ochorieť‘, stagnovať či v najhoršom prípade upadať. V každom prípade sa na jeho podobe podpisuje veľké množstvo ľudí, ktorých vízie a nápady sa postupne stávajú realitou.“
Upozorňuje aj na tzv. Južné predmestie, teda na celú zónu medzi Mostom SNP, Hviezdoslavovým námestím a Štúrovou ulicou a o jej premene zo súčasného stavu na ukľudnenejší charakter mestského územia.
„Určite nie sme jediná generácia, ktorá cíti, že historické jadro nášho mesta a úžasná Dunajská promenáda spolu nekomunikujú tak, ako by mohli a mali. Aj tu niekde vznikla hláška, že Bratislava je skôr mesto PRI Dunaji ako NA Dunaji.“
Vallo si spomína na odpor občanov z roku 2014 voči rozšíreniu Vajanského nábrežia v úseku Štúrovho námestia. Doteraz tam aj po ich tlaku ostal v smere na Šafárikovo námestie len jeden jazdný pruh.
Bratislava sa musí meniť a poučiť sa z chýb z minulosti, hovorí
„Naša súčasná snaha presmerovať tranzitnú dopravu z nábrežia na k tomu určený vnútorný obchvat mesta teda nie je len autonómne rozhodnutie súčasného vedenia mesta. Je to pokračovanie dialógu a úsilia, ktoré sa začalo dávno pred nami.“
Obavu z vplyvu zníženia počtu jazdných pruhov v tejto časti mesta má aj samotný Vallo. „Nemám však obavu z toho, či je to pre naše mesto dobrý krok. Nadväzujeme ním na diskusiu, ktorá tu prebieha už veľmi dlho a ktorej sa zúčastnili aj mnohí z vás.“
Dodáva, že najťažšie zo všetkého je meniť návyky ľudí, ktoré často bývajú jednou z mála istôt v tejto turbulentnej dobe. Bratislava sa však podľa neho musí meniť a chce postupne naprávať chyby z minulosti, urobiť všetko preto, aby sa neopakovali a urobiť všetko preto, aby sa mesto stalo kvalitnou metropolou, na ktorú môžu byť Bratislavčania hrdí a v ktorej sa bude dobre žiť.
„Nie je to ľahké, ale nemôžeme donekonečna iba počúvať sťažnosti na chyby z minulosti. Máme na to ich napraviť a stať sa mestom NA Dunaji,“ píše.
Zdroje: Facebook/Auto magazín, Facebook/Matúš Vallo má rád Bratislavu, Facebook/Matúš Vallo má rád Bratislavu 2