Lidl chce, aby sa Slováci stravovali zdravšie: Vylepšuje receptúry obľúbených potravín
- Nahrádzanie palmového oleja či redukcia soli a cukru
- Lidl chce mať na pultoch zdravšie a udržateľnejšie potraviny za dostupnú cenu
- Nahrádzanie palmového oleja či redukcia soli a cukru
- Lidl chce mať na pultoch zdravšie a udržateľnejšie potraviny za dostupnú cenu
Lidl ako predajca potravín aktuálne so 164 predajňami na Slovensku denne osloví státisíce zákazníkov. S popularitou musí ísť ruka v ruke aj zodpovednosť. Svoje postavenie na trhu a finančné zdroje sa preto rozhodol využívať aj na to, aby priniesol do viacerých oblastí jeho pôsobenia zmeny.
Diskont sa napríklad zaviazal ponúkať zdravšie potraviny s menším obsahom prídavných látok. V bodoch to vyzerá nasledovne:
- snaha o redukciu pridaného cukru a soli o 20 %,
- len nevyhnutné používanie farbív – uprednostňovanie ich prírodných verzií (napríklad červená repa),
- zákaz karmínu a erytrozínu,
- snaha o používanie nevyhnutných konzervačných látok s ohľadom na bezpečnosť potravín,
- primerané používanie aróm, pokiaľ možno prírodných,
- obmedzenie používania kukuričného sirupu s vysokým obsahom fruktózy,
- redukovanie a nahrádzanie palmového oleja.
Úprava receptúr
Možno si postrehol, že už teraz nájdeš v predajniach rožky a chlieb bez éčok. Keď sa pozrieme napríklad na ich Drevorubačský chlieb, platí tiež, že v ňom bola zredukovaná soľ o 23 %.
V tomto smere je potrebná spolupráca aj s jeho dodávateľom mäsa – značkou MECOM.
„Všeobecne platí, čo sa týka množstva soli v hotových mäsových výrobkoch, že legislatívne je daný iba limit na jej maximálny obsah. Pre Lidl sme za posledný polrok znížili soľ vo všetkých výrobkoch v rozmedzí od 5 % až do 24 %. Pri Vysočine a Paprikáš saláme sme okrem redukcie soli navyšovali aj podiel hovädzieho mäsa. Z pôvodných 6 g sme ho upravili na aktuálnych 15 g v hotovom výrobku,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ MECOM – Miroslav Matvija.
„Taktiež je potrebné spomenúť, že v celej našej výrobnej prevádzke nepoužívame žiaden alergén a na výrobu mäsových výrobkov používame iba koreniace zmesi zložené z prírodných druhov korenín. Umelé dochucovadlá ako: E 621 glutaman sodný či umelé farbivo E 120 karmín, nepoužívame.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Na stole je aj redukcia cukru. Zmeny zaviedol napríklad výrobca nealkoholických nápojov – Budiš, ktorý pre Lidl vyrába od júna 2021 minerálne vody pod privátnou značkou Saguaro. Do tohto roku sa nápoje Saguaro vyrábali z pitnej vody v príchutiach citrón, pomaranč, grapefruit, lesné plody.
Aktuálnu situáciu s redukciou cukru priblížila manažérka kvality Budiš Martina Bodiová:
„V príchutiach citrón, pomaranč, grapefruit a malina sa redukcia cukru vyvíjala nasledovne: do 1.3.2020 obsahovali tieto nápoje 5,1 % cukru, a teda 52 g na liter. V rozmedzí rokov marec 2020 – január 2022 sa ho podarilo znížiť o približne 9 % – čo predstavuje 47,5 g na liter. Je skvelé, že začiatkom februára sme sa s cukrom dostali o ďalších 5 % nižšie, čo v praxi znamená, že 1 l obsahuje 45 g cukru.“
Žiadne É-čka
Diskont zaradil do ponuky aj jogurty, ktoré majú exkluzívnu receptúru, neobsahujú éčka a ani rafinovaný biely cukor. Ten je nahradený zdravším trstinovým cukrom, ktorý obsahuje vyššie množstvo zvyškovej melasy bohatej na minerály.
Ide o Pilos smotanové jogurty od Zvolenskej mliekarne, v ktorých sa podarilo znížiť cukor o približne 14 %. Jogurty majú vynovený aj papierový obal. Z téglika, na ktorom je, ho vieš bez problémov odstrániť a každú jednu časť vyseparovať podľa návodu umiestneného z vnútornej obalovej strany.
Menej plastov
Diskont tiež nadviazal spoluprácu s environmentálnou divíziou Schwarz Group – PreZero. Výsledkom je vdýchnutie života použitým obalom z domácností. Na pultoch ich nájdeš vďaka označeniu PreZero. Táto značka má byť zárukou toho, že daný produkt bol vyrobený zo 100 percentne recyklovaného materiálu.
RESet Plastic stojí na niekoľkých dôležitých pilieroch. Sú nimi – redukcia, redizajn, recyklácia, odstraňovanie a výskum.
Lidl v obaloch svojich privátnych značiek redukuje a nahrádza plasty, a teda ich robí recyklovateľnými. Takýmto spôsobom sa spoločnosti podarilo v porovnaní s rokom 2017 ušetriť viac ako 20 % plastov a svoj cieľ splniť o 3 roky skôr, ako sa pôvodne plánovalo v rámci stratégie REset Plastic.
Do roku 2025 bude reťazec na Slovensku používať vo svojich obaloch privátnych značiek priemerne 20 % recyklovaného materiálu. Z dlhodobého pohľadu má ale ambíciu dosiahnuť maximálnu recykláciu úplne všetkých obalov privátnych značiek.
Už teraz nájdeš v predajniach, ako aj v Lidl e-shope výrobky, ktoré sú recyklované zo starých obalov, alebo ich obal z veľkej časti tvorí plastový recyklát. Ide napríklad o nápoje Saguaro a Siti. Zmenami zatiaľ prešli obaly produktov, ako napríklad obaly orechov, sušených plodov, plienok, pracích gélov a ďalších.
Stratégia detského marketingu
Reťazec sa zaviazal aj k zodpovednosti za vedomú výživu, ku ktorej vypracoval rozsiahle stanovisko.
Okrem iného sú v ňom spracované aj zásady detského marketingu. Lidl sa rozhodol podporovať marketing zdravšej a udržateľnejšej stravy pre deti. Od začiatku roka 2023 sa nebudú propagovať nezdravé potraviny privátnych značiek reťazca – dotýka sa to ako propagácie v televízii, rádiu, na sociálnych sieťach, tak aj obsahu v letákoch.
Do konca roka 2025 bude diskont predávať potraviny s detským vizuálom na obaloch jeho vlastných značiek iba v prípade, že splní kritériá stanovené Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO) pre zdravé potraviny.
Priebežne sa reťazec postará o zmeny obalov výrobkov. Výnimka sa vzťahuje na produkty, ktoré sa predávajú v časovo obmedzených akciách počas Vianoc, Veľkej noci a Halloweenu.
Zdroj: Lidl