Až 60-tisíc Slovákov si v októbri finančne prilepší, na účet im príde výhodnejší príspevok
- SP príspevok zvýši automaticky, nie je potrebné posielať žiadosť
- Poistenci dostanú zvýšenú sumu na svoj bankový účet alebo v hotovosti na pošte
- SP príspevok zvýši automaticky, nie je potrebné posielať žiadosť
- Poistenci dostanú zvýšenú sumu na svoj bankový účet alebo v hotovosti na pošte
Od 1. októbra zvýši Sociálna poisťovňa (SP) druhýkrát v tomto roku sumy minimálneho dôchodku. Základná suma sa za 30 rokov dôchodkového poistenia zvýši z 365,7 eura na 389,9 eura mesačne. Zvýšenie minimálnych dôchodkov sa týka približne 60 000 poberateľov. V utorok o tom informoval hovorca SP Martin Kontúr.
SP dôchodky zvýši automaticky, nie je potrebné posielať žiadosť. Každý poberateľ starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku, ktorého sa zmeny týkajú, bude zo SP informovaný písomným rozhodnutím. Poistenci dostanú zvýšenú sumu na svoj bankový účet alebo v hotovosti na pošte vo svojich obvyklých októbrových výplatných termínoch.
„Zmeny v minimálnych dôchodkoch súvisia so zvýšením súm pomoci v hmotnej núdzi. Hodnota minimálneho dôchodku bola nastavená tak, aby poberateľ dôchodku nebol odkázaný na pomoc v hmotnej núdzi,“ priblížil Kontúr.
Základná suma minimálneho dôchodku za 30 rokov dôchodkového poistenia, ktoré sa hodnotia na účely minimálneho dôchodku, bude od 1. októbra predstavovať 145 %, namiesto doterajších 136 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu.
„Pretože sa sumy minimálneho dôchodku zvýšia, rozšíri sa okruh poberateľov dôchodku, ktorým vznikne nárok na minimálny dôchodok. Nárok na minimálny dôchodok tak vznikne aj niektorým dôchodcom, ktorí v súčasnosti minimálny dôchodok nepoberajú,“ uviedol Kontúr.
Ak od 1. októbra po zvýšení minimálnych dôchodkov bude suma riadneho súčasného dôchodku nižšia ako nové sumy minimálneho dôchodku, vznikne poberateľom nárok na minimálny dôchodok. Bude sa následne vyplácať vo zvýšenej sume minimálneho dôchodku. Poberatelia dôchodkov tak dostanú dôchodok, ktorý bude pre nich výhodnejší, teda vyšší.
Lampáreň pre klientov
Sociálna poisťovňa od začiatku septembra zriadila Centrum hodnotenia kvality a reklamácií. Pre agentúru SITA to uviedol hovorca poisťovne Martin Kontúr. Činnosti centra sú podľa neho aktuálne v adaptačnej a analytickej fáze, ktorá bude trvať do konca tohto roka.
Ide o špecializované pracovisko v Starej Ľubovni s celoslovenskou pôsobnosťou spracovávajúce podania, ktoré majú charakter hodnotenia na prácu pobočky, žiadosti o nápravu, podnetu alebo návrhu, prípadne v ktorom klient vyjadruje nespokojnosť alebo reklamuje určité skutočnosti.
„Ide o podania, ktoré nie sú sťažnosťou v zmysle zákona o sťažnostiach, ale je potrebné zabezpečiť ich promptné vybavenie,“ uviedla poisťovňa. V centre pracuje šesť zamestnancov. Plnú prevádzku pracoviska poisťovňa spustí od 1. januára budúceho roka, keď klientom sprístupní tiež možnosť podania takéhoto typu podnetu cez webový formulár.
Zamestnanec vybavujúci podanie zvolí optimálnu formu vybavenia podania, aby objektívne preskúmal skutočnosti uvádzané klientom, následne bude hodnotiť kvalitu práce pobočiek, prostredníctvom analyzovania zistených skutočností. Tieto dáta bude poisťovňa štatistiky spracovávať. Následne môže odporučiť prijatie opatrení na nápravu stavu alebo zlepšenie procesov.
„Klient bude priebežne informovaný o zaevidovaní a vybavovaní podania centrom. Prínos vidíme v zabezpečení riešenia problému klienta, tiež v získavaní cenných dát o práci pobočiek a o možnostiach zlepšenia v rámci činnosti Sociálnej poisťovne,“ dodala poisťovňa.
Zdroje: TASR, SITA