Na nákup nového auta s manuálnou prevodovkou sa kráti čas. Ubúdať začnú už o pár rokov

  • Autám s manuálnou prevodovkou sa kráti čas
  • Existuje jeden termín, kedy už pravdepodobne nové auto s manuálnou prevodovkou nekúpiš
Žena, ktorá sedí za volantom, ukazuje palec hore a manuálna prevodovka
Ilustračné foto Freepik/@diana.grytsku, Freepik/@wirestock
  • Autám s manuálnou prevodovkou sa kráti čas
  • Existuje jeden termín, kedy už pravdepodobne nové auto s manuálnou prevodovkou nekúpiš

Aj keď to tak môže vyznieť, nie, na Slovensku nebudú všetky nové vozidlá automaticky vybavené automatickou prevodovkou. Ako informuje portál Autoviny.sk, kúpa nových áut s klasickou manuálnou prevodovkou bude naďalej možná.

Mnohí vodiči si manuálnu prevodovku vyberajú kvôli lepšej kontrole nad autom, nižším nákladom alebo menšej spotrebe paliva.

Automatické prevodovky sa ale stávajú čoraz populárnejšími vďaka jednoduchému použitiu a vylepšenej technológii pre hladšie a účinnejšie riadenie. V mestskom prostredí sú obzvlášť obľúbené a často sú kombinované s pokročilými asistenčnými systémami a automatizáciou, ktoré jazdu zjednodušujú.

V budúcnosti by mohol počet áut s automatickou prevodovkou narásť, no výber konkrétnej prevodovky je stále v rukách zákazníka a jeho osobných preferencií. Pravdepodobne sa ale stane, že v roku 2035 už nové auto s manuálnou prevodovkou nekúpiš.

Automobilky sa postupne prispôsobujú

V roku 2035 by mala nadobudnúť platnosť smernica Európskej únie, ktorá obmedzuje predaj nových vozidiel vypúšťajúcich CO2.

Vzhľadom na to, že elektromobily štandardne nemajú manuálnu prevodovku, je možné, že máme pred sebou zhruba 12 rokov, kým si budeme môcť ešte vyberať.

No reálny časový rámec môže byť ešte kratší. Automobilové firmy totiž už teraz prispôsobujú svoje stratégie s cieľom elektrifikácie vozového parku do roku 2035, pričom mnohé z nich plánujú túto metu dosiahnuť už v roku 2030. Mnohé prestali už investovať aj do vývoja nových benzínových či naftových motorov.

Zatiaľ nevidno, že by automobiloví výrobcovia mali jednotný smer v úplnom vyňatí manuálnych prevodoviek z ich ponuky. Ale v určitých situáciách možno pozorovať, že niektorí výrobcovia limitujú výber manuálnych prevodoviek len pre určité motorizácie alebo modely.

Koniec áut so spaľovacími motormi 

V súvislosti s automobilovým priemyslom sme ťa už dávnejšie informovali o tom, ako majú mnohí strach z toho, že prísne emisné normy Európskej únie znamenajú úplný koniec áut so spaľovacími motormi po roku 2025.

„Európska komisia zavedením plánovanej normy Euro 7 po roku 2025 de facto zakáže vozidlá so spaľovacím motorom,“ povedala agentúre DPA šéfka sektorového združenia VDA Hildegard Müllerová.

Na snímke sú autá parkujúce na chodníku
zdroj: TASR/Tomáš Halász

Ak chce EÚ dodržať ciele Parížskej klimatickej dohody, plánuje sprísniť limity pre emisie oxidu uhličitého (CO2). Nemecký týždenník Bild am Sonntag informoval o štúdii vypracovanej pre EK, na základe ktorej majú byť určené emisné limity novej normy Euro 7. Zatiaľ nie je nič rozhodnuté, no štúdia predkladá komisii výrazne prísnejšie pravidlá, než v súčasnej norme Euro 6.

„Komisia chce predpísať, aby v budúcnosti každé vozidlo v ľubovoľnej jazdnej situácii v podstate nevypúšťalo žiadne emisie, či už s prívesom v kopci alebo v pomalej mestskej premávke,“ kritizuje Müllerová. Plánované sprísnenie sa tak rovná zákazu áut so spaľovacími motormi.

„Namiesto zákazu potrebujeme inovácie a investície do ekologických palív a palivového článku. Problémom nie je spaľovací motor, ale palivo,“ dodala.

Slovensko musí rozmýšľať „elektricky“

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess naproti tomu podporuje prechod na elektrickú mobilitu. „V rôznych krajinách sa diskutuje o tom, odkedy sa majú predávať len vozidlá s nulovými emisiami,“ povedal pre denník Automobilwoche. V krajinách s nízkou intenzitou premávky považuje za veľmi rozumné „od začiatku rozmýšľať elektricky“.

Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier teraz plánuje rozšíriť nástroj na podporu elektromobilov, podporuje predĺženie takzvanej inovačnej prémie pre elektrické vozidlá do roka 2025. Zatiaľ platí zvýšený bonus len do konca roka 2021.

„Chcem, aby státisíce zamestnancov v automobilovom priemysle mali dobré pracovné miesta aj o 10 či 15 rokov,“ povedal pre Bild am Sonntag. „K tomu nemalou mierou prispieva inovačná prémia.“

Nemecko sa s pomocou ekologického bonusu už od roka 2016 snaží podporiť predaj elektromobilov a plug-in hybridov. V rámci konjunkturálneho balíka v súvislosti s koronakrízou ho vláda výrazne zvýšila a nazvala inovačnou prémiou. Od zvýšenia bonusu podstatne narástol počet žiadostí o podporu.

Zdroje: Autoviny.sk, Archív SIU, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá