Vypýtať si vyšší plat je jednoduchšie ako sa zdá. Pomocou týchto tipov si nájdeš prácu snov

  • Požiadavky na zamestnancov sa zvyšujú, firmy vyžadujú prax aj vzdelanie
  • Slováci na hľadanie práce najčastejšie využívajú pracovné portály
  • Výber správneho portálu hľadanie práce podstatne uľahčí
worki
Prvé pravidlo pri hľadaní novej práce je nájsť ten správny portál TASR - Dano Veselský, Unsplash
  • Požiadavky na zamestnancov sa zvyšujú, firmy vyžadujú prax aj vzdelanie
  • Slováci na hľadanie práce najčastejšie využívajú pracovné portály
  • Výber správneho portálu hľadanie práce podstatne uľahčí

Slováci v 2. štvrťroku 2023 zarobili v priemere 1 419 eur. Klesla aj miera nezamestnanosti, a to prvýkrát pod 6 %. Informuje o tom Štatistický úrad.

Počet ľudí bez práce medziročne klesol o vyše 12-tisíc osôb pod hranicu 158-tisíc. Znižoval sa počet aj dlhodobo nezamestnaných a klesali počty aj krátkodobo nezamestnaných.

Ľudia najčastejšie pri hľadaní práce využívajú pracovné portály, na ktorých sú inzerované tisícky ponúk s pracovnými pozíciami. Ako však získať ten správny dream job a zorientovať sa v tom množstve? Startitup sa skontaktoval s odborníčkou, ktorá prezradila niekoľko tipov, na čo sa zamerať.

20150409_182
zdroj: HR manažérka Lucia Lednárová Dítětová radí, ako si nájsť svoju vysnívanú prácu.

1) Základom je otvorená myseľ

Podľa HR manažérky Lucie Lednárovej Dítětovej z nového pracovného portálu Worki, ktorý sa špecializuje napríklad na firemné benefity, je úplným základom pri hľadaní si novej práce to, aby mal človek otvorenú myseľ a bol naklonený viacerým možnostiam. „Mnohokrát sú ľudia zacyklení v tom, že toto som robil, tak si hľadám svoje uplatnenie v rovnakom segmente, a neobzerá sa niekde inde,“ hovorí odborníčka. 

„Napríklad, keď má skúsenosti, že v rodine majú biznis, napríklad chodí niečo predávať, vôbec mu nenapadne, že by mohol robiť obchodníka a uplatniť tieto zručnosti,“ vysvetľuje Lednárová Dítětová.

Správne je, keď si ľudia pred hľadaním novej práce sadnú a spíšu si všetky svoje zručnosti a schopnosti. Často tak potom zistia, že toho vedia viac, než si mysleli, a otvoria sa im nové možnosti. 

2) Hľadať treba na správnych portáloch

Portálov s ponukami prác je veľa, no základom je vybrať si ten správny. Pri výbere je dôležité myslieť nielen na výšku zárobku, ale aj na to, čo chce človek v práci dosiahnuť a čo od svojho zamestnávateľa očakáva.

Dnes už existujú aj portály, na ktorých sa dajú prispôsobiť kritériá pre vyhľadávanie svojho potenciálneho zamestnávateľa. Takúto možnosť ponúka aj nový inovatívny pracovný portál Worki, ktorý eviduje tisícky pracovných ponúk.

Uchádzači o zamestnanie si na ňom vedia vyselektovať ponuky podľa svojich preferencií. Práca z domu, flexibilný pracovný čas, ale aj pet friendly office – to všetko sa dá „vyklikať“ a zobrazia sa ponuky, ktoré sú uchádzačovi šité na mieru. 

„Mladí ľudia teraz kladú dôraz na iné benefity ako pred niekoľkými rokmi. Zaujíma ich napríklad to, či ide o pet-friendly office alebo či im zamestnávateľ ponúka príspevok na športové aktivity, dopravu alebo vzdelávanie. Práve na Worki si vedia takéto benefity priamo vyselektovať,“ vysvetľuje odborníčka.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Používaš na hľadanie zamestnania pracovné portály?

3) Pútavý životopis je alfou a omegou 

Ďalšou dôležitou vecou je aj dobrý životopis. Ten sa dá vytvoriť online priamo na stránke pracovného portálu. Podstatné je zdôrazniť svoje silné stránky, skúsenosti a zručnosti. Na Worki sa dá k životopisu kedykoľvek vrátiť a aktualizovať ho. 

Firmy, ktoré hľadajú zamestnancov, si často na nájdenie toho správneho človeka najmú personalistov, ktorých musí životopis uchádzača o zamestnanie zaujať na prvý pohľad.

„Treba vyzdvihnúť svoje silné stránky, zručnosti a skúsenosti. Rovnako je dobré, ak uchádzač spomenie aj rôzne školenia alebo kurzy, ktoré absolvoval,“ radí HR manažérka.

Nie je však dobré spoliehať sa len na to, že sa človek zaregistruje a pracovné ponuky sa mu budú sypať do mailovej schránky.

Na životopise si dajte záležať.
zdroj: Pixabay - Na životopise si daj záležať.

4) Prípravu na pohovor by ľudia nemali podceňovať

Je veľmi dôležité venovať dostatok času príprave na pohovor. Naštudovať si veci o firme, ale aj o danej pozícii, o ktorú sa človek uchádza. 

„Ja presne viem, koľko času venoval uchádzač príprave pred pohovorom. Čím je dôležitejšia pozícia, tým je podstatnejšie, aby tú firmu poznal. Poznanie segmentu, do ktorého sa človek ide zamestnať, je veľmi dôležité,“ zdôraznila Lednárová Dítětová.

Čo najčastejšie zaujíma personalistov na pohovoroch?
  • čo uchádzač vie o firme, do ktorej chce ísť pracovať,
  • čo ho na danej pozícii zaujalo,
  • čo by bola prvá vec, ktorou by sa pochválil, ak by vo firme pracoval,
  • aký prínos by mal pre firmu.

5) Zamestnávatelia kladú dôraz aj na vzdelanie

Okrem praxe je na Slovensku stále žiadané aj vzdelanie. Preto je dôležité, aby si ho uchádzači o prácu pravidelne dopĺňali, sledovali aktuálne dianie a trendy.

Podľa odborníčky je dôležité si vzdelanie dopĺňať celý život. Či už prostredníctvom kurzov alebo aj videí. „Čítanie kníh, ale aj pozeranie krátkych vzdelávacích videí, to všetko nám rozširuje obzory. Aj keď sú to veci, ktoré nás zaujímajú len v súkromnom živote, rozhodne to potom treba spomenúť aj v životopise a na pohovore,“ radí HR manažérka z Worki.

6) Pozor na sociálne siete

Personalisti, a niekedy aj priamo zamestnávatelia, si potenciálnych uchádzačov často prezerajú aj na sociálnych sieťach. Preto je dobré si skontrolovať, či sa na nich nenachádzajú nejaké fotografie alebo iný obsah, ktorý môže šancu na zamestnanie značne znížiť.

HR manažéri sledujú aj to, či sa kandidát na sociálnych sieťach nevyjadruje agresívne či vulgárne. Rovnako nie je žiaduce, aby sa sťažoval na svojho predchádzajúceho zamestnávateľa.

„Ja osobne si pozriem aj to, či nie je v nejakých radikálnych skupinách, a dôležitý je najmä obsah, ktorý zdieľa. Či nejde o nejaké hoaxy alebo nenávistné a radikálne prejavy,“ ozrejmila odborníčka. 

media-998990_1280
zdroj: Pixabay - Personalisti sledujú aj obsah na sociálnych sieťach, ktorý uchádzač zdieľa.

7) Pri peniazoch treba byť úprimný 

V neposlednom rade je, samozrejme, dôležité finančné ohodnotenie. Ako si ale vypýtať plat tak, aby bol spokojný zamestnanec aj zamestnávateľ?

„Človek musí byť úprimný. Ak sa hlási na pozíciu, kde je ponúkaný plat 1 000 eur, ale ledva z toho vyžije, že mu to pokryje základné potreby, tak to treba povedať. Napríklad, že chodím športovať, odkladám si na cestovanie či si platím jazykové kurzy, tak by som potreboval 1 200 eur,“ vysvetľuje odborníčka s tým, že vždy je lepšie, ak uchádzač svoje požiadavky povie otvorene. 

„Mal by mať ale aj reálne očakávanie, čiže by si mal pozrieť v nejakých inzerátoch podobné pozície a koľko ponúka konkurencia,“ dodáva Lednárová Dítětová.

Uchádzač je vo veľmi dobrej pozícii vtedy, ak je ešte zamestnaný a popritom si hľadá novú prácu. Vtedy vie o svojom platovom ohodnotení „vyjednávať“.  

Životopis sa dá kedykoľvek aktualizovať

Uchádzači o prácu si na portáli Worki vedia vytvoriť životopis online a zadarmo. Kedykoľvek sa dá k nemu vrátiť a aktualizovať ho o nové skúsenosti alebo nadobudnuté zručnosti. 

Dostupné sú rôzne šablóny, vďaka ktorým bude životopis atraktívnejší a pútavejší pre potenciálnych zamestnávateľov alebo HR manažérov. 

Zaujať musia aj zamestnávatelia

Ak chcú firmy prilákať a zaujať naozaj kvalitných zamestnancov, nestačí len napísať oznam o voľnom pracovnom mieste. Podstatné je odlíšiť sa od konkurencie.

S tým pomôže aj vhodný výber pracovného portálu. Worki ponúka aj barometer úspešnosti obsadenia pracovnej ponuky zamestnávateľa, ktorý vyhodnocuje šancu nájsť vhodného kandidáta. 

Pracovná ponuka, ktorá má osloviť vhodných kandidátov, musí mať v prvom rade výstižný názov a jasne definovanú náplň práce.

Dôležité je aj vybrať pri zadávaní ponuky správnu pracovnú pozíciu, pretože uchádzači si ponuky filtrujú aj podľa nej, ale aj miesta výkonu práce.

Pracovný inzerát do 300 slov má väčší počet žiadostí

Asociácia personálnych agentúr Slovenska odporúča byť pri vytváraní pracovnej ponuky autentický, zároveň zdôrazniť, čo je možné získať novou pozíciou, a použiť trochu humoru.

V marketingu alebo podobnom povolaní môže byť aj na prvý pohľad príliš kreatívny inzerát vhodný. Ponuka by mala byť tiež stručná, pracovné inzeráty do 300 slov majú zvyčajne väčší počet žiadostí, priemerne o 8,4 %.

Tiež e-maily do 400 znakov majú o 22 % vyššiu odozvu než tie dlhšie, vyčíslilo združenie. Odporúča tiež uviesť najviac šesť požiadaviek.

Najviac zarobia lekári, nezaostávajú ani marketéri

V inzerovaných ponukách na portáli Worki sú najvyššie mzdy ponúkané lekárom špecialistom a to až 3 076 eur, ale aj manažérom v oblasti ľudských zdrojov, ktorým zamestnávatelia ponúkajú až 2 138 eur.

Cez pracovné portály si hľadajú prácu aj zubári či doktori

Na Slovensku je najvyšší dopyt po pozíciách v IT sektore či manažmente. Ľudia najčastejšie hľadajú práce ako programátor, IT konzultant, ale aj softvérový architekt či programátor aplikačných a systémových častí.

Pracovné portály na hľadanie práce už však využívajú aj zubári či doktori. Žiadané sú aj práce v oblasti finančného poradenstva a poisťovníctva, rovnako si uchádzači často prezerajú ponuky v administratíve. 

Naopak, dlhodobo chýbajú zamestnanci v oblasti obchodu. S akútnym nedostatkom ľudí bojuje na Slovensku aj priemysel.

Manažér v oblasti informačných a komunikačných technológií si vie zarobiť 2 133 eur a vývojár webových multimediálnych aplikácií a softvéru 2 120 eur.

Až 2 057 eur ponúkajú zamestnávatelia manažérom v oblasti obchodu a marketingu. Naopak, najnižšie mzdy sa objavujú v inzerátoch ponúkajúcich zamestnanie pracovníkom dokončovacích prác tlače a väzby (693 eur), šičkám, vyšívačkám (705 eur) a krajčírkam, kožušníkom a klobučníkom (714 eur).

V neposlednom rade uchádzača o zamestnanie zaujíma jeho platové ohodnotenie. Jedným z benefitov pracovného portálu Worki je funkcia, ktorá zamestnávateľa pri zadávaní pracovnej ponuky upozorní aj na výšku mzdy v porovnaní s konkurenciou.

Inzerát sa dá ozvláštniť aj fotografiou alebo logom firmy, ktoré sa k nemu dá nahrať. Tým sa tak do povedomia dostáva aj značka. Výhodou pre zamestnávateľa je aj počet zobrazení daného inzerátu, ako aj reakcie naň. 

Zdroje: TASR, Štatistický úrad SR

Najnovšie videá

Trendové videá