ATACMS spôsobili skutočný masaker „lietajúcich tankov“. Z tohto sa Rusi budú spamätávať dlho
- Rusi mali prísť pri jednej akcii o 9 vrtuľníkov, z toho 7 bolo obávaných Ka-52
- Ďalších 15 bolo zasiahnutých. Na svedomí ich majú rakety ATACMS
- Rusi mali prísť pri jednej akcii o 9 vrtuľníkov, z toho 7 bolo obávaných Ka-52
- Ďalších 15 bolo zasiahnutých. Na svedomí ich majú rakety ATACMS
Nové americké strely dlhého doletu ATACMS sa osvedčili už pri svojej premiére. Ukrajinská armáda pred týždňom úspešne zaútočila na letiská v Berďansku a Luhansku.
Útok na letiská sa zapíše ako čierny deň pre ruské letectvo – Rusi prišli o deväť vrtuľníkov. Sedem z nich bolo obávaných Ka-52, prezývaných tiež ako „lietajúci tank“, a dva stroje boli vrtuľníky Mi-8. Ich stratu potvrdili analytici z portálu Oryx, ktorý nezávisle dokumentuje straty oboch strán bojujúcich vo vojne na Ukrajine.
Útoky sa odohrali v noci zo 16. na 17. októbra, okrem deviatich zničených vrtuľníkov, malo byť ďalších 15 poškodených. Podľa medializovaných informácií vtedy ukrajinská armáda prvýkrát použili rakety dlhého doletu ATACMS, ktoré zvládnu zasiahnuť ciel na 165 kilometrov.
Rusko ani rok a pol od začiatku vojny, nezískalo vzdušnú nadvládu. To sa pripísalo k vysokým stratám vrtuľníkov Ka-52 v počte 58, o ktoré Rusko prišlo. Z toho niektoré boli zničené, iné poškodené a zajaté.
Vrtuľníky plnia vo vojne na Ukrajine významnú rolu, používajú sa ako podpora podzemných jednotiek. Na nepriateľské vojská cielia pomocou gulometnej paľby, postrachom sú aj pre obrnené vozidlá vďaka protitankovým strelám a neriadením strelám.
Vrtuľníky lietajú nízko nad zemou, aby sa vyhli radarom a zásahu z prenosných protilietadlových systémov, ako je MANSPAD. Keď zaútočia na ukrajinské pozície a rýchlo opustia vzdušný priestor. Táto taktika je známa ako „zaútoč a uteč“.
Čo je Ka-52
Ide o moderný útočný vrtuľník ruskej výroby. Kamov Ka-52 „Alligator“, v kóde NATO: „Hokum-B“. Vrtuľník má prezývku „lietajúci tank“. Vrtuľník má významné pancierovanie, ale niektoré jeho časti sú pancierované len slabo, napríklad oblasť motora. Zraniteľný je tak aj voči ručným zbraniam.
Jeho vývoj sa začal v roku 1994, pričom jeho prvý prototyp vzlietol v roku 1997. Jeho sériová výroba sa začala v roku 2008. Okrem služby v ruskej armáde slúži aj ako exportný artikel, vlastní ho napríklad Egypt.
Military Today uvádza, že ide o dvojmiestnu verziu vrtuľníka Ka-50, ktorý bol používaný napríklad v čečenských vojnách. Konkrétne si Ka-52 od svojho predchodcu odniesol až 85 % kostry, častí, komponentov a systémov. Najväčšie zmeny oproti Ka-50 nastali v kokpite, pričom má širší nos.
V nose helikoptéry je umiestnený elektro-optický systém GOES-451, ktorý pozostáva napríklad z kamery, termokamery s dosahom 10 kilometrov. Má tiež laserový zameriavač s dosahom 14 kilometrov, ale aj varovný systém pred ožiarením laserom.
Jeho sedadlá sú vedľa seba. Obaja piloti majú plnú kontrolu nad vrtuľníkom. Takéto usporiadanie zjednodušuje obsluhu vrtuľníka počas boja. Umožňuje tiež použiť vrtuľník ako trenažér, pričom nie je potrebná špeciálna tréningová verzia. Obe sedadlá sú vystreľovacie, piloti sa tak môžu bezpečne katapultovať.
Stojí 16 miliónov
Vrtuľník má vylepšenú manévrovateľnosť, vďaka čomu patrí medzi najlepšie manévrovateľné helikoptéry na svete. Vrtuľník môže lietať s jedným vypnutým motorom.
Ka-52 je schopný operovať za každého počasia, pričom je určený na ničenie obrnených pozemných cieľov, živej sily, ale aj vzdušných cieľov. Taktiež môže poskytovať vzdušnú podporu, chrániť konvoje a hliadkovať. Slúžiť môže aj ako veliace stredisko pre vzdušné veliteľské stanovište pre skupinu vrtuľníkov. Poskytuje detekciu cieľov a koordinuje útoky.
Používať môže viaceré riadené aj neriadené strely určené na ničenie pozemných aj vzdušných cieľov. Cena Ka-52 sa pohybuje okolo 16 miliónov dolárov.
Okrem toho existuje aj verzia pre námorníctvo s názvom Ka-52K Katran. Vrtuľník bol špeciálne vyvinutý na prevádzku z obojživelných výsadkových lodí triedy Mistral. Má kratšie nástavce krídel a ďalšie úpravy pre námornú verziu.
Ka-52 a Mi-8 tvoria najväčšie straty zo segmentu vrtuľníkov
Rusi zaznamenali značné straty pri vrtuľníkoch Ka-52 a v dôsledku obavy o bezpečnosť vrtuľníkov sa mnohí piloti snažia minimalizovať čas strávený vo vzduchu, aby sa vyhli zostreleniu. Momentálne boli zaznamenané presuny ruských helikoptér do väčšej vzdialenosti od bojiska, to však znižuje ich účinnosť.
Vrtuľníkov Mi-8, ktoré slúžili na transport, stratilo Rusko 31. Ďalších 5, ktoré boli zničené, bolo špeciálneho variantu vrtuľníku pre elektronický boj.
Najväčšie straty, ktoré Rusi zaznamenali v segmente vrtuľníkov, sú práve vrtuľníky Ka-52 a Mi-58. Straty predstavujú 94 kusov zo 131 zničených helikoptér.
Zdroje: Oryx, Military Today, archív Startitup