HR expertka: Generáciu Z treba nasledovať, obsadí totiž vedúce pozície
- HR manažérka Petra Bobeková si posvietila na budúcnosť na pracovisku
- Generácia Z a mileniáli podľa nej skoro nahradia dnešných lídrov
- Sú extrémne šikovní
- HR manažérka Petra Bobeková si posvietila na budúcnosť na pracovisku
- Generácia Z a mileniáli podľa nej skoro nahradia dnešných lídrov
- Sú extrémne šikovní
Nielen zamestnanci, ale aj zamestnávatelia sa stretávajú s ťažkosťami, ktoré musia na pracovisku svojej firmy vedieť efektívne riešiť. Jednou z takýchto záležitostí, ktoré robia vedeniu vrásky na čele, sú generačné rozdiely medzi zamestnancami.
K tomu, ako sa pracuje s mileniálmi či generáciou Z a aká je budúcnosť firiem či týchto mladých ľudí v nich, sa vo svojom príspevku na platforme LinkedIn podrobne vyjadrila odborníčka na pracovné prostredie, HR manažérka Petra Bobeková.
Mladí vo vedení
„Dnes už asi každá spoločnosť rieši to, ako pracovať s generáciou Z či s mileniálmi. Ako ich zaujať, ako si ich udržať. Ako ich manažovať,“ píše Petra Bobeková na úvod. Podľa nej by sa firmy mali zamyslieť nad tým, že tieto generácie čoskoro preberú líderské pozície. A na rozdiel od dnešných lídrov budú mať odlišné hodnoty a pohľady na svet.
„Je to prvá generácia vyrastajúca v digitálnej ére a ich názory a hodnoty budú veľmi odlišné od toho, na čo sú zvyknuté súčasné pracujúce generácie,“ dodáva. Upozorňuje, že školy, štúdium a udalosti, ktoré formovali súčasných lídrov, sú odlišné od tých, ktoré ovplyvnili predošlé generácie.
Vysvetľuje, že „najstarší členovia generácie Z, vychovaní v digitálnom svete, sa narodili súčasne so vznikom internetu (1994 sa začal internet komercionalizovať), zatiaľ čo jej najmladší členovia generácie Z sa narodili v roku 2010“.
Čo táto generácia chce?
„Je potrebné upozorniť na to, že nie je to ročník narodenia, čo udáva ohraničenie generácií všeobecne, ALE udalosti, ktoré sa udiali počas dospievania,“ píše Petra. Tieto udalosti, ako 11. september, recesia v rokoch 2008/2009 a technologický boom, ovplyvnili hodnotový systém generácie Z.
„Aktuálni lídri inšpirujú generáciu Z, aby nasledovala spôsob, ktorý využíva technológiu a podporuje podnikateľské myslenie,“ dodáva.
Ďalej HR manažérka spomína charakteristiky generácie Z, ako je ich diverzifikovanosť, online život a sklon k pragmatickému mysleniu. „Ich silným motivátorom sú peniaze,“ hovorí. „Zameraní sú na ,How to be different‘ a odhodlaní postaviť sa za hlbší a väčší význam/hodnotu a urobiť svet lepším.“
Prieskum spoločnosti Deloitte naznačuje, že generácia Z a mileniáli čelia vysokým životným nákladom a ekonomickej neistote. „Popri práci si privyrábajú, aby vyžili,“ upozorňuje Petra Bobeková. „Zamestnanie a práca sú pre nich dôležité a chcú lepšie možnosti kariérneho postupu a flexibilnejší pracovný čas,“ dodáva.
Množstvo výziev
Ďalšou výzvou, ktorej generácia Z bude musieť čeliť, sú klimatické zmeny. „Ich výzvou bude nájsť udržateľné riešenia a podporiť environmentálne zodpovedné politiky,“ hovorí špecialistka na pracovné prostredie. „Už dnes chcú mať možnosť presadzovať zmeny vo svojich organizáciách,“ pokračuje.
„Mentalita bez hraníc“ je ďalším aspektom, ktorý Petra zdôrazňuje. Generácia Z je podľa jej slov úzko prepojená s celým svetom vďaka internetu a sociálnym sieťam, ale tento neustály prístup k informáciám môže mať negatívny vplyv na ich mentálne zdravie.
Nakoniec Petra Bobeková zdôrazňuje, že budúci lídri generácie Z budú musieť poznať svoje tímy a byť im príkladom. „Budú orientovaní na výsledky a schopní ovplyvňovať ľudí.“
„Budú sa snažiť robiť svojou prácou nielen lepšiu spoločnosť, v ktorej pracujú, ale aj okolitý svet,“ uzatvára. Generácia Z je podľa odborníčky rozhodne generáciou, ktorá má hlas a ktorú treba vypočuť a nasledovať.
Zdroje: Linkedin/Petra Bobeková, Linkedin