Michal stojí za unikátnou slovenskou značkou kávy. Kvôli znalostiam o káve precestoval svet

  • Michal spolu s jeho manželkou stojí za kávovou značkou Coffia
  • Jeho záujem o voňavý biznis pritom odštartoval darček
Coffia
reprofoto: Instagram/cofiasc, Startitup/Martin Papai
  • Michal spolu s jeho manželkou stojí za kávovou značkou Coffia
  • Jeho záujem o voňavý biznis pritom odštartoval darček

Len približne 5 až 10 percent kávového trhu predstavuje výberová káva. Aj naďalej prevažujú vo svete skôr tie komoditné. Zväčša sú to menej kvalitné zrná, ktoré sú zmiešané z rôznych veľkokapacitných fariem z celého sveta. O pražení týchto zŕn sa niekedy ani netreba rozprávať, práve prepraženie a „spálenie“ menej kvalitného zrna totiž zakryje väčšinu deficitov. 

Prečo by sme sa však mali dnes rozprávať o nekvalitnej káve? Na slovenskej kávovej scéne máme naozaj silne mená, ktoré nielen, že prinášajú naozaj brutálnu kvalitu, ale aj stále sledujú nové inovácie. Jedným z týchto mien je aj Michal Maliarik. Spolu s jeho manželkou stoja nielen za pražiarňou, ale najnovšie aj za kaviarňou pod menom Coffia. 

Ku káve sa dostal aj vďaka svojej manželke

Michal v jeho práci trávil celkom dosť času za počítačom v IT sektore . Popritom sa stretával s naozaj veľkým objemom kávy, až si raz povedal, prečo nezačať piť aj niečo naozaj kvalitné a dobré. Otázka teda bola na stole, stačilo k nej nájsť riešenie. Tu na scénu prichádza Michalova manželka, ktorá mu ako darček kúpila malú pražičku. 

„To boli ešte medium roasty. Neboli to nejaké prevratné pokusy. Šéf mi povedal, že je zbytočné sekať les, pokiaľ nemáš ostrú sekeru,“ spomína Michal na jeho prvé upražené kávy.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Coffia Specialty Coffee (@coffiasc)

Vtedy prišiel na to, že existuje nejaká svetová asociácia výberovej kávy a odštartovalo sa dlhé učenie. Svet výberovej kávy ho natoľko pohltil, že sa rozhodol precestovať celý svet, aby sa naučil všetko, čo sa dá. Má za sebou všetky certifikácie a školenia. V pražení dosiahol dokonca najvyššiu možnú certifikáciu.

Prečo z vášne nespraviť rodinný biznis? 

Nasledovalo jednoduché rozhodnutie. Michal sa rozhodol, že jeho zapálenie a vášeň pre chutnú kávu pretaví aj do rodinného biznisu. 

„Tými školeniami som si prešiel hlavne kvôli tomu, že som vedel, že v prípade biznisu nemôžem nechať praženie len na náhodu. Vedel som, že kávy, ktoré budem predávať, nechcem nechať len na pokusoch.“

Jedna vec bola dobre pražiť. Druhá vec je tu kávu aj dobre ochutnať. Rozhodol sa preto, že to nenechá len tak, a absolvoval teda aj prestížne školenie v oblasti senzoriky. Senzoriku pri káve by sme mohli prirovnať k senzorike pri víne. Rôzne aspekty ovplyvňujú chuť. 

Coffia
zdroj: Startitup/Martin Papai

„Výberová káva je čistá veda. To je to najkrajšie na tej káve, prečo to vlastne aj robím. Keby mám byť v pražiarni s komoditnou kávou, tak by ma to otrávilo celkom rýchlo. Vo výberovej káve môžeš spoznávať nové vône, kombinácie a v neposlednom rade nové chute.“

Svetová ponuka

V Coffia si podľa jeho slov pozorne vyberajú, odkiaľ budú mať samotné zrná. Zároveň však tvrdí, že nie sú vyhradení na jednu sféru. Michal chce dať totiž šancu každej oblasti, kde uvidí potenciál. 

Ako si teda mohol vydedukovať, tak v ich e-shope alebo aj osobne si vieš kúpiť kávu naozaj skoro z celého sveta. Je jedno, či to je Afrika, Južná Amerika alebo Ázia, tú správnu kávu si tam vyberie naozaj každý. Nesústredili sa len na jeden druh praženia, ale rovno na 3 – filter, espresso a old school espresso, čo je ich najtmavšie praženie. 

coffia
zdroj: Startitup/Martin Papai

Pokiaľ však nevieš, ako začať s výberovou kávou, tak ich neváhaj kontaktovať. Okrem toho, že ti poriadia kávu presne pre teba, vieš si priamo u nich kúpiť aj príslušenstvo od výmyslu sveta, ako rôzne V60, kanvice, mlynčeky, váhy a množstvo ďalšieho.

Priemerná cena za balíček kávy sa u nich pohybuje okolo 15 eur. Niekomu sa to môže zdať ako vysoká suma, no ak raz ochutnáš, tak o kvalite nezapochybuješ.

Čerstvo otvorená kaviareň

Cieľom otvorenia vlastne kaviarne bola podľa Michala aj možnosť si odprezentovať celé portfólio káv, ktoré majú.

„Niektoré kaviarne od nás kávu berú, no nezoberú všetky druhy. S vlastnou kaviarňou sme chceli docieliť aj to, aby sa celé naše portfólio dostalo k ľuďom.“

káva
zdroj: Startitup/Martin Papai

Okrem naozaj výbornej kávy si tu vieš dať aj vyhrotené raňajky alebo chutný koláčik. Michal sa venuje aj školeniu baristov, takže sa môžeš spoľahnúť na to, že servis bude ten najlepší. 

My sme sa boli do kaviarne pozrieť a vyskúšali sme všetko už pred tebou. Pokiaľ chceš vedieť, aké boli raňajky v kaviarni Coffia, tak si neváhaj prečítať aj našu recenziu

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá