Našli sme dokonalý spôsob, ako sa zbaviť podvodníkov zo slovenských bazárov
- Veľa ľudí predáva alebo kupuje veci na bazároch
- Tam však nedočkavo čakajú podvodníci, aby sa dostali k našim účtom
- Sama som takýto podvod zažila
- Veľa ľudí predáva alebo kupuje veci na bazároch
- Tam však nedočkavo čakajú podvodníci, aby sa dostali k našim účtom
- Sama som takýto podvod zažila
Väčšina z nás už určite niekedy niečo predávala alebo kupovala cez rôzne online bazáre. Pri inzerátoch svieti naše číslo alebo e-mailová adresa, kde nám záujemcovia v prípade záujmu píšu. A tam to celé začína. Podvodníci pomaly rozťahujú svoje „chápadlá“.
Zrazu ti do mailovej schránky alebo do telefónu príde správa, či je inzerát ešte aktuálny. Niekedy aj s chybnou gramatikou hneď na úvod, ale to sa dá prehliadnuť. Potom však prichádza podivná správa, na ktorú naletia tisícky ľudí.
Skúsila som na rôzne portály nahodiť inzerát s kabelkou a približne do hodiny som tiež takú dostala. A nielen jednu. Aj s gramatickými chybami. Najskôr mi napísala akási Milena, ktorej e-mailová adresa vyzerala ako náhodne vygenerované slovo.
Jej správa vyzerala približne takto: „Môžeme použiť kuriéra Packeta? Peniaze dostanete vopred. Za doručenie zaplatíme my. Kuriér príde k vám domov v ktorýkoľvek deň, ktorý vám vyhovuje (viac informácií nájdete na obrázku).“ K správe priložila táto osoba screenshot návodu zo stránky doručovacej služby.
Podvodníci poslali podozrivý link
Po Milene sa mi na Whatsapp ozvala istá Alisa. Rozklikla som si profilovú fotku, ktorá na prvý letmý pohľad vyzerá celkom normálne. Potom som si však pri dôkladnejšom obzretí všimla zásadnú vec. Osoba na fotke bola, síce kvalitne, ale predsa viditeľne, dosadená do pozadia.
Odpísala som. V sekunde som dostala na správu „videné“. O malú chvíľku mi prišla nadšená odpoveď. V nej prišiel opäť obdobný návod na to, ako mám čo urobiť, no tentokrát išlo o inú dopravnú spoločnosť. Čím sa odlišovala správa Alisy od Mileninej?
Alisa poslala okrem screenshotu návodu na odoslanie aj link. Samozrejme, že som ho neotvorila. Rozhodla som sa vygooglliť si ho. A hádaj čo? Zistila som, že presne na tento druh odkazu upozorňuje aj samotná dopravná spoločnosť. Dáva na známosť, že ide o tzv. „phishing“.
Nenechala som na ňom ani nitku suchú
Nedalo mi to, a tak som sa spýtala, odkiaľ „Alisa“ je. Rozhodla som sa tak potom, čo striedavo písala v ženskom a v mužskom rode. Napísala, že je zo Starej Myjavy. Naschvál som teda povedala, že tam často jazdím k babke, tak jej tovar môžem cestou doniesť osobne.
Na túto správu dlho neodpisovala, nechala ma „na videnom“, a tak som sa spýtala, či s tým má problém, že pokojne môžeme ísť aj na kávu. A táto správa osobu na druhej strane vyprovokovala. Došla mi odpoveď v znení: „Vedel som, že si zo mňa robíš srandu, ty haj*el. Pekný deň,“ po čom som si číslo bez váhania zablokovala.
Čo je to phishing?
Podvodníci sa vydávajú za kupujúcich a pokúšajú sa získať informácie o platobných kartách ľudí pod zámienkou nákupu tovaru a využívajú pri tom meno a logo rôznych dopravných spoločností. Tieto podvody sa šíria prevažne cez e-maily, SMS správy a komunikačné aplikácie ako WhatsApp, presne ako sa stalo aj mne.
Predávajúcemu následne pošlú odkaz na webovú stránku, ktorá je napodobeninou vizuálu spoločnosti. Na tejto stránke žiadajú o vyplnenie údajov z platobnej karty s tvrdením, že je to nevyhnutné na dokončenie transakcie.
Ak predávaš veci cez internet, buď opatrný a nezdieľaj svoje bankové údaje s osobami, ktoré ti posielajú súkromné správy. Rovnako si dávaj pozor pri úhradách za služby alebo zásielky, ktoré nevieš identifikovať.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti