Katka vymenila korporát za podnikanie: Za deň vie zarobiť aj 500 eur, jej zameranie by si neuhádol
- Z medzinárodnej firmy prešla k neziskovým organizáciám, až napokon skončila pri vlastnom podnikaní
- Katarína Tomášiková pracuje ako interim manažérka, v jednej firme je v priemere 5 mesiacov
- Jej pracovný deň má len 6 hodín a v piatky väčšinou nepracuje
- Z medzinárodnej firmy prešla k neziskovým organizáciám, až napokon skončila pri vlastnom podnikaní
- Katarína Tomášiková pracuje ako interim manažérka, v jednej firme je v priemere 5 mesiacov
- Jej pracovný deň má len 6 hodín a v piatky väčšinou nepracuje
Katarína Tomášiková odišla po 13 rokoch z korporátu a pustila sa do vlastného podnikania. Je z nej interim manažérka, jej pracovný týždeň má len štyri dni a denne pracuje len 6 hodín.
Katka pracuje v priemere 5 mesiacov v jednej firme a následne sa presúva do inej firme, kde jej úlohou je v mnohých prípadoch nájsť riešenie na krízovú situáciu. Vo firmách sa sústreďuje najmä na leadership ľudí, optimalizáciu a nastavenie interných procesov, ale aj nastavenie brandu.
„Interim expert sa dokáže uplatniť v akomkoľvek segmente, či už v gastre alebo v stavebníctve. Záleží to skôr od odvahy firmy, či chce prijať takého človeka. V zásade interim expert prináša firme nový pohľad na veci a nie každá firma je na to pripravená,“ vysvetľuje pre Startitup Katarína Tomášiková.
- Ako sa Kataríne podarilo nastaviť si 4-dňový pracovný týždeň?
- Čo obnáša práca interim manažéra?
- V ktorých segmentoch sa človek dokáže zamestnať?
- Prečo je výhodnejšie pracovať na živnosť a nie na TPP?
- Od akej sumy sa pohybujú platy v interim manažmente?
Váš segment väčšina ľudí nepozná, čo je teda náplňou vašej práce?
13 rokov som pracovala v medzinárodnej firme, ktorá sa zaoberala módou, a tiež som pôsobila v neziskových organizáciách. Potrebovala som však zmenu a chcela som si vyskúšať prácu aj v iných firmách a segmentoch, no v kratšom období.
Aj preto mi ako ideálne riešenie pripadalo začať podnikať ako interim manažérka. Dnes pracujem v jednej firme v priemere 5 mesiacov a následne sa presúvam do ďalšej. Ako interim manažérka sa vo firmách sústreďujem na leadership, na nastavenie interných procesov a na samotný brand.
Je to asi aj slobodnejšie, ako byť zamestnaný na TPP.
Ja som v predošlej práci mala dostatok slobody, ale práca interim manažérky mi jej dáva viac – najmä v tom, kedy a ako dlho budem pracovať.
Dokážem mať tak 4-dňový pracovný týždeň a v piatky mávam voľno. Okrem toho nepracujem ani osem hodín denne, ale len šesť. Je to podľa mňa aj efektívnejšie.
Čo je interim manažment?
Interim manažment je forma riadenia, kde je externý profesionál so špecializovanými schopnosťami a skúsenosťami dočasne zamestnaný vo firme, aby riešil špecifické problémy či projekty.
Interim manažéri sú obvykle najatí na určitý časový úsek a ich úlohou je často prísť do firmy, identifikovať problémy, navrhnúť a implementovať riešenia.
Mladí ľudia však dnes už majú vopred naplánovanú trajektóriu, podľa ktorej po vysokej škole skončia v office. Mali by sa viac orientovať na podnikanie?
Na Slovensku je vytvorené dobré prostredie na podnikanie a ak je človek šikovný, prácu si nájde a uplatní sa aj ako podnikateľ.
Ako podnikateľ si však človek viac uvedomuje svoje vedomosti a skúsenosti. Vie si sám určiť, v čom je dobrý a v čom má medzery. Učí sa ohodnocovať sám seba. Myslím si, že to je jedna z výhod pre mladých ľudí, aby si v takom mladom veku uvedomili svoju hodnotu aj znalosti, ktoré majú.
Slováci sú podnikavý národ
Podnikanie formou živností či založenia s.r.o. je na Slovensku čoraz populárnejšie nielen kvôli zvyšujúcemu sa množstvu podnikateľov, ale aj vďaka tomu, že slúži ako alternatíva k trvalému pracovnému pomeru v bežnom zamestnaní.
Na Slovensku máme najviac živnostníkov v histórii. Aktívnych je približne 70 % oprávnených živností, zvyšok sú „spiace“ živnosti. Podnikateľ rieši odvody, dane aj účtovníctvo na vlastnú zodpovednosť. Pre lepší prehľad vo financiách mu však môže pomôcť napríklad podnikateľský účet. Napriek tomu, že nie je pre živnostníkov povinný, ušetrí im veľa času. Jeho najväčšou výhodou je to, že financie z podnikania sú oddelené od osobných.
Napríklad Živnostenský účet od Tatra banky je dizajnovaný tak, aby reflektoval všetky potreby živnostníkov – vklad hotovosti na účet bez poplatku prostredníctvom bankomatu (keď klient platí osobne po práci) či neobmedzené množstvo automatizovaných transakcií (napríklad odvody či zálohové faktúry za dlhodobý prenájom).
Podnikateľský účet si je možné otvoriť priamo v mobilnej aplikácii Tatra banka, ktorá k nemu teraz ponúka ako benefit zadarmo aj fakturačný systém, platobný terminál bez poplatku či lízing aj na jazdené autá. Zistiť viac informácií →
Podnikanie so sebou prináša aj riziko. Nebáli ste sa? Ste aj matka dvoch detí, čiže keď sa niečo nepodarí, už nejde len o vás.
Určite som mala obavy, ale na druhú stranu, ak je človek šikovný a chce pracovať, prácu si nájde. Vždy však, keď projekt končí, premýšľam, čo bude ďalej, no doposiaľ sa mi zakaždým podarilo naviazať novú spoluprácu.
Získavate si klientov sama alebo prostredníctvom agentúry?
K projektom, na ktorých som pracovala a aktuálne pracujem, som sa väčšinou dostala cez známosti alebo si ma priamo vyhľadal klient. Je však dôležité povedať, že dnes sú rôzne agentúry pre interim manažment, ktoré ti vedia pomôcť nájsť prácu. Aj ja som tak bola dosadená na aktuálny projekt.
V ktorých segmentoch sa uplatní interim expert?
Ja som pracovala na projektoch z finančného aj módneho sektoru. Interim expert sa však dokáže uplatniť v akomkoľvek segmente, či už v gastre alebo v stavebníctve.
Záleží to skôr od odvahy firmy, či chce prijať takého človeka. V zásade interim expert prináša firme nový pohľad na veci a nie každá firma je na to pripravená.
Ako teda vyzerá váš bežný pracovný deň?
Môj bežný pracovný deň je spojený s množstvom pracovných stretnutí, kde sa snažím spoznať danú firmu, zisťujem čo funguje a čo naopak je potrebné optimalizovať. Robím si celkovú analýzu firmy.
Záleží to však aj od projektu. Mala som projekt, kde sme hneď od začiatku optimalizovali tím. Teraz pracujem na projekte, kde vytvárame brandovú stratégiu.
Ako to opisujete, nevyzerá to tak, že by išlo o stereotypnú prácu. Čo vnímate ako najväčšie benefity tejto práce?
Je to pre mňa najväčšia lekcia sebarozvoja. Ukazuje mi to zrkadlo, že kde mám až odvahu zájsť. Veľmi sa mi tiež páči, že táto práca je sprevádzaná diverzitou. Keďže som 13 rokov pracovala v módnom odvetví, tak práca interim manažérky mi dáva možnosť nazrieť aj do iných odvetví, čo považujem za veľký plus k sebarozvoju.
Je práca interim manažéra výhodná aj z hľadiska platu?
Určite áno. Plat je dôležitý, ale pre mňa sú prioritou hodnoty firmy a ľudia, ktorí tam pracujú. Interim manažér si však dokáže zarobiť od 350 až do 500 eur za jeden deň (mzda pred zdanením daňou z príjmov a odpočítaním povinných odvodov do Sociálnej a zdravotnej poisťovne). Závisí však od toho, aké má skúsenosti či zadanie.
Pôsobili ste dlhé roky v medzinárodnej firme, dnes pracujete pre slovenské spoločnosti. Aké rozdiely medzi tým vnímate?
V medzinárodnej firme, kde som pracovali, mali ľudia oveľa väčší nadhľad. Veľa vecí fungovalo v štýle: „Keep it simple.“ V slovenských firmách mi príde, že sa ľudia medzi sebou veľmi porovnávajú, s tým som sa v medzinárodnej firme ja osobne až tak často nestretávala.
Ako interim manažérka pracujete na živnosť. Dnes sa však ľudia živnosti boja, vnímajú to ako riziko a byrokraciu. Ako spätne živnosť hodnotíte vy?
Hodnotím to veľmi pozitívne. Ja mám šťastie, že môj muž je finančný kontrolór, čiže mám veľa vecí jednoduchších len kvôli tomu, že to on ovláda.
Podnikatelia majú množstvo výhod
Byť živnostníkom má oproti bežným zamestnancom na trvalý pracovný pomer aj svoje výhody, keďže počas prvého roka podnikania nie sú povinní platiť odvody do Sociálnej poisťovne. Od prvého mesiaca podnikania im však vzniká povinnosť platiť odvody do zdravotnej poisťovne, a to v minimálnej výške 84,77 eura.
Ďalšou z výhod, ktorá navyšuje mesačný príjem, je platba daní len zo svojho zisku. Danú sumu môžu podnikatelia znížiť odpočítaním výdavkov, ktoré na výkon živnosti majú.
Pri výpočte zisku majú podnikatelia dve možnosti:
- vypočítať si skutočné výdavky na prácu, ktoré musia dokladovať pokladničným blokom,
- uplatniť si paušálne výdavky, tie môžu maximálne predstavovať 60 % z príjmu, nemôžu však prekročiť sumu 20 000 eur.
Množstvo výhod prináša podnikateľom aj založenie si podnikateľského účtu. Šetrí im to čas a mnohokrát aj peniaze. Napríklad za vedenie Živnostenského účtu v Tatra banke podnikateľ neplatí prvých 12 mesiacov a pri bezhotovostnom obrate nad 500 eur nemusí platiť za jeho vedenie ani potom.
Okrem toho k účtu dostane benefity aj na rozbeh svojho biznisu. K ďalším výhodám patrí napríklad leasing do 35-tisíc eur na nové alebo ojazdené vozidlo bez poplatku či po 12 mesiacoch podnikania a po daňovom priznaní má možnosť dostať úver v hodnote 25-tisíc eur.
Po otvorení podnikateľského účtu má tiež možnosť využívať fakturačný softvér na 6 mesiacov bez poplatku, alebo aj platobný terminál na 6 mesiacov bez poplatku. Zistiť viac informácií →
Viete si však predstaviť, že sa opäť zamestnáte na TPP?
Na TPP pravdepodobne nie, ale na fulltime v nejakej firme áno. Aktuálne som v hiringovom procese pre jeden môj slovenský lovebrand. Ide o fulltime pozíciu, no pracovala by som na faktúru. Je to pre mňa výhodnejšie.
Firmy sa postupne menia a myslím si, že živnosti budú v mnohých segmentoch žiadanejšie ako TPP.
Podnikáte viac ako rok a pol. Ako odstupom času hodnotíte toto rozhodnutie?
Určite to bolo skvelé rozhodnutie. Uvedomila som si svoju hodnotu, zároveň v čom na sebe potrebujem pracovať a čo sú moje benefity.
Človek sa vie ako podnikateľ oceniť a tiež naceniť. V podnikaní je ukrytý veľký benefit sebarozvoja.