Motoristi, pozor: Od nového roka sa bude u našich susedov predávať „nový benzín“. Tieto autá narazia na problém
- Nový benzín príde do predaja od budúceho roka
- Vodiči so staršími vozidlami si však ani neškrtnú
- Nový benzín príde do predaja od budúceho roka
- Vodiči so staršími vozidlami si však ani neškrtnú
Od nasledujúceho roku bude dostupný na českom trhu nový druh benzínu, označovaný ako E10. Ako informuje portál tn.cz, tento benzín nie je kompatibilný s autami, ktoré boli vyrobené pred rokom 2005. Je to kvôli zavedeniu emisnej normy Euro 4.
Množstvo áut tak bude musieť prejsť na drahšie prémiové palivá alebo používať aditíva pri každom tankovaní. Spoločnosť Orlen ako prvá nahradí svoj súčasný benzín E5 týmto novým typom.
Ekologickejší variant
Spoločnosť Orlen Unipetrol reaguje na snahu o znižovanie emisií tým, že začína vyrábať ekologickejší benzín Natural 95 v podobe E10. Tento krok je v súlade s cieľmi zníženia emisií stanovenými Európskou úniou.
Benzín E10 obsahuje až desať percent obnoviteľného paliva, ktoré pochádza z rastlinných zdrojov alebo organického odpadu. Od januára ho Orlen začne distribuovať na českom trhu a očakáva sa, že sa k tomuto kroku pridajú aj ďalší prevádzkovatelia čerpacích staníc. Tento nový typ paliva však môže spôsobiť problémy starším autám.
„Pre naše rafinérie nejde o významnú technologickú zmenu, pretože benzín v tejto kvalite už niekoľko rokov dodávame do Nemecka, Maďarska či na Slovensko. V roku 2021 sme previedli do kvality E10 vysokooktánový benzín, ktorý je v sieti Orlen Benzina predávaný pod obchodným označením Verva 100. Základné benzínové palivo, ktoré v sieti Orlen Benzina nesie označenie Efecta 95, začneme v kvalite E10 distribuovať od začiatku roku 2024,“ uviedol v tlačovej správe Tomasz Wiatrak, generálny riaditeľ skupiny Orlen Unipetrol.
Väčšina moderných áut nemá technické problémy s používaním palív s vyšším podielom biozložky.
Problém pre staršie vozidlá
Staršie motory s karburátorom by mohli mať problémy s používaním palív s vyšším podielom biozložky, pretože by mohlo dôjsť k opotrebovaniu gumových častí. Tento problém sa týka aj vozidiel značky Škoda Felicia z 90. rokov, ktoré sú stále často využívané.
„Riešili sme to so Škodou Auto. Jej zástupcovia tvrdia, že všetky modely od roku 2002, teda autá staré 21 rokov, môžu na benzín E10 spoľahlivo jazdiť. Pri starších modeloch, ako napríklad pri felíciách, je ale potrebné vymeniť napríklad krúžky pri vstrekovačoch,“ upozorňuje Václav Loula z Českej asociácie petrolejárskeho priemyslu.
Európska komisia pravidelne aktualizuje a zverejňuje zoznam áut, ktoré môžu bez problémov spaľovať benzín typu E5. Tento zoznam nájdeš na tomto odkaze.
Možný nárast spotreby paliva
Benzín, ktorý obsahuje vyšší podiel biozložky, má trochu nižšiu výhrevnosť, čo by teoreticky mohlo spôsobiť mierny nárast spotreby paliva. Tento rozdiel by však nemal byť taký výrazný, aby ho vodiči značne pociťovali.
„Prítomnosť bioliehu v benzíne zvyšuje jeho oktánové číslo, na čo výrobcovia pri vývoji a výrobe efektívnejších motorov myslia. Biolieh vďaka svojmu vysokému výparnému teplu zároveň zlepšuje ochladzovanie spaľovacieho priestoru a plnenie valcov. Spotreba paliva pri prechode z E5 na E10 sa zvýši zhruba o jedno percento, čo je úplne zanedbateľná odchýlka, ak vezmeme do úvahy vplyv ďalších faktorov, ako je štýl jazdy či rôzna úroveň údržby vozidla,“ uviedla Lada Gadas z tlačového oddelenia spoločnosti Orlen Unipetrol.
Jedným z bežných problémov benzínov obsahujúcich biozložku je, že pri dlhodobom nevyužívaní vozidla dochádza ku komplikáciám. Ak auto stojí bez jazdy dva až tri mesiace, môžu vzniknúť usadeniny, ktoré môžu poškodiť motor a znemožniť jeho štartovanie po dlhšom období nečinnosti. V takom prípade je potrebné vykonať pomerne drahé čistenie celého palivového systému.
Najspoľahlivejší spôsob, ako sa vyhnúť nákladným, spočíva v používaní paliva bez biozložky. Takéto palivá sú ľahko dostupné na benzínových staniciach ako takzvané prémiové palivá s vyšším oktánovým číslom. Rôzne čerpacie stanice ich označujú svojimi marketingovými názvami, ale vo všeobecnosti ide o benzíny s oktánovým číslom nad 98.
Zdroje: tn.cz, acea.auto