Vajanského nábrežie čelí kurióznej úprave. Ľudia nadávajú na „Vallove“ pruhy aj podivné riešenie

  • Bratislava sa rozhodla dopravné problémy na Vanajského nábreži vyriešiť stĺpikom
  • Na úseku sa tvoria každodenné kolóny
Dopravná situácia na Vajanského nábreží
TASR/Dano Veselský
  • Bratislava sa rozhodla dopravné problémy na Vanajského nábreži vyriešiť stĺpikom
  • Na úseku sa tvoria každodenné kolóny

Na cyklotrase na Vajanského nábreží pribudla novinka. Ide o oranžový stĺpik, ktorý by mal vyriešiť slabú viditeľnosť betónových obrubníkov na ceste. Obrubníky, ktoré môžu spôsobiť nehodu alebo poškodenie auta, sú od výstavby cyklotrasy predmetom kritiky zo všetkých strán. 

Magistrát na sťažnosti zareagoval po svojom. Na obrubníky osadili stĺpiky. Vodiči sa teda na slabú viditeľnosť prekážok sťažovať nebudú a problém je zdanlivo vyriešený. Ľudia si na sociálnych sieťach robia srandu z tohto riešenia a Facebook zaplavili fotografie smutne vyzerajúceho oranžového stĺpika. Z vlastnej skúsenosti môžeme konštatovať, že po súmraku je skutočne zložité do tohto obrubníka ešte bez aktuálneho vylepšenia „nevpáliť“.

Turbulentné diskusie a kritika sa na hlavu magistrátu posypali kontroverzným rozhodnutím, ktoré ovplyvnilo chod premávky na frekventovanom úseku, navyše možno nebolo ani úplne nevyhnutné. O nových cyklopruhoch na Vajanského nábreží v Bratislave sme ťa už informovali. Nová cyklotrasa, ktorá spája Most SNP a Šafárikovo námestie, už krátko po svojom vzniku stihla spôsobiť množstvo problémov. 

Cyklochodník je vraj viac nebezpečný než prospešný

Cesta, ktorá pozostávala z jednoprúdových ciest pre automobily a nemennou obojsmernou cestou pre električky, zdanlivo nemala priestor pre obojsmernú cyklotrasu na oboch stranách, zázračne sa tam tieto pruhy nakoniec zmestili. Bohužiaľ, na úkor priepustnosti ciest.

Už v septembri si tento úsek podal Auto Magazine, ktorý toto rozšírenie možností cestnej premávky považuje za zbytočné a pre cyklistov predstavuje skôr nebezpečenstvo, než praktickú novú cestu do práce.

Keďže cyklotrasa nepokračuje až do Karlovej Vsi, je teda určená predovšetkým pre Petržalčanov. Vytvorenie novej cyklocesty, ktorá by obyvateľom Petržalky uľahčovala presun do mesta, je jednoznačne skvelou iniciatívou. Škoda ale je, že už tu raz bola.

Podľa experta je skvelé, že sa takéto cyklocesty stavajú, nerozumie však, prečo by sme museli mať dve časti mesta spojené dvoma rôznymi trasami.

„Petržalčan pokojne príde pod Most SNP, následne pokračuje po Viedenskej ceste v samostatnom cyklopruhu, čo je na cestnej komunikácii, po ktorej jazdí málo automobilov. Po vyznačenej trase na Starom moste sa dostane do centra Bratislavy a pokračuje na Štúrovu, kde je opäť veľmi dobre urobená cyklotrasa.“

Bratislavský samosprávny kraj teda z dobrej vôle urobil krok, ktorý na prvý pohľad vyzerá žiadane a ľudsky, na druhý však absolútne nelogicky a nadbytočne. Ďalším aspektom výstavby tejto trasy je aj to, že celková stavebná realizácia bola vyfakturovaná v celkovej výške za viac ako 470-tisíc eur.

Pridajme k tomu ďalších 115-tisíc za realizáciu dopravného značenia a iných povrchových úprav, náklady spojené s projektovou dokumentáciou, stavebný dozor a inžiniersku činnosť za 20 400 eur a máme novú cyklotrasu celkovo za necelých 650-tisíc eur

Postoj Cyklokoalície

Po tom, ako sa k tomuto projektu vyjadrilo takmer celé osadenstvo Bratislavy, sa do debaty pridala aj Cyklokoalícia. Pod týmto názvom nájdeš občianske združenie podporujúce rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku. Vznik cyklotrasy (neprekvapivo) podporili a označili ju za „zrejme najvýraznejší projekt súčasného vedenia mesta v oblasti mobility“. Cyklotrasa je vraj to, čo konečne priblíži Bratislavu k metropolám Európy. 

Vzdor, ktorý proti tejto cyklistickej ceste vznikol, Cyklokoalícia označuje za politický odboj, ktorý nie je motivovaný samotnými zmenami. Aby dokázali, že je cyklotrasa na Vajanskom nábreží naozaj potrebná, zrealizovali sčítanie dopravy.

V dvoch hodinách aktívneho sčítavania v rámci dvoch dní namerali, že cyklopruhy využilo 178 ľudí. V statuse na sociálnych sieťach to teda uzavreli tak, že tvrdenia o zanedbateľnom počte cyklistov na tejto trase sú nepravdivé. 

Občania spísali petíciu

Občania so situáciou však stále nie sú spokojní. Nedávno vznikla z občianskej iniciatívy petícia o vytvorenie priebežnej štvorprúdovej vozovky pre autá na Vajanského nábreží.

Tvorcovia petície sa dnes v nočných hodinách dokonca vydali na miesto a pruhy zmerali, s cieľom raz a navždy preukázať, že ich šírka nezodpovedá predpisom. „Na prechode pri Kúpeľnej je na strane Múzea šírka cestného pruhu 315 cm, na strane Kúpeľnej je to 333 cm. Biele vodiace pruhy smerujú na hrany ostrovčeka, pričom ostrovčeky zasahujú do vzdialenosti 1 m a 15 cm do cestného pruhu zo strany šoféra.“

Podľa spisovateľov petície sú „ostrovčeky“ na tomto úseku poškodené kvôli nárazom vozidiel, ktoré sa na cestu niekedy jednoducho nezmestia. Údaje je však potrebné overiť aj oficiálnou cestou, rozhorčenie majiteľov áut je však v mnohých ohľadoch pochopiteľné. 

Na dopravnú situáciu ohľadom cestnej premávky na Vajanskom nábreží sme sa dopytovali aj hlavného mesta Bratislava. Správu budeme s ich vyjadrením aktualizovať.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Redakcia Startitup, Facebook/Auto Magazine, Facebook/Cyklokoalícia, peticie.com, Bratislavský štandard

Najnovšie videá

Trendové videá