Reklamácia aj bez pokladničného dokladu: Finančná správa spustila novinku, mnohých Slovákov poteší
- Aplikáciu sa oplatí mať po ruke aj v prípade reklamačných konaní
- Ide o veľký krok vpred
- Aplikáciu sa oplatí mať po ruke aj v prípade reklamačných konaní
- Ide o veľký krok vpred
Finančná správa na svojom webe informuje o tom, že Slovákom prináša novú aplikáciu. Jej názov je ePeňaženka a slúži na overovanie pokladničných dokladov. Zároveň však občanom prinesie komfortnú službu na ukladanie týchto dokladov.
„Bude to signifikantný prínos pre štát i spotrebiteľov, ktorým sa opätovne vráti do rúk možnosť nahlasovať nezrovnalosti v PD, čo zvýši ich ochranu proti podvodným praktikám a daňovým únikom,“ uvádza Finančná správa.
Obchod na Slovensku funguje tak, že kupujúci okrem ceny služby tovaru uhradí aj DPH, ktorú podnikateľ musí odviesť do štátneho rozpočtu.
Pri používaní aplikácie budú musieť ľudia odpovedať na niekoľko otázok. Ide o overenie základných údajov na pokladničnom bloku. Zaujímavosťou je, že možnosť overovania týchto blokov a nahlasovania nezrovnalostí na nich budú mať aj neprihlásení používatelia. Výhodou aplikácie je, že po tom, čo spotrebitelia do aplikácie doklad nahrajú, už ho neznehodnotia, no ani nestratia. Bude totiž bezpečne uložený v aplikácii. Už nahraté doklady budú používateľom k dispozícii aj po tom, čo začnú používať iné mobilné zariadenie.
Aplikáciu sa oplatí mať po ruke aj v prípade reklamačných konaní. Je to teda prvá štátna aplikácia, ktorá spotrebiteľom pri reklamáciách pomôže. Stačí sa totiž registrovať e-mailovou adresou a účtenky premeniť do digitálnej formy.
Pomôže aj pri reklamáciách
Pri používaní aplikácie je registrácia potrebná. Finančná správa sa totiž chce vyhnúť tomu, aby si reklamáciu pre konkrétny doklad uplatňovali viacerí používatelia. Napriek tomu, že aplikácia umožní overovanie jedného dokladu viacerým používateľom, uložiť si ho môže iba prvý registrovaný užívateľ. Ten bude mat následne nárok na prípadnú reklamáciu. Ostatní ho mať nebudú.
„Považujeme ho za nevyhnutný benefit tejto doby z dôvodu zjednodušenia povinností spotrebiteľov pri uplatňovaní si ich práv v rámci reklamačného konania,“ uviedol vedúci odboru ochrany spotrebiteľa SOI Marián Jargaš.
Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie je výhodou aplikácie tiež odbúranie byrokracie na strane spotrebiteľa aj podnikateľských subjektov.
Prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) Marek Harbuľák poznamenal, že v boji proti znižovaniu šedej ekonomiky zohrávajú dôležitú úlohu samotní spotrebitelia. „Práve z tohto dôvodu podporujeme spustenie aplikácie. Považujeme ju za praktický nástroj na uchovávanie dokladov a sledovanie osobnej spotreby, ktorý zároveň prispeje k odhaleniu prípadného neférového konania vybraných podnikateľov,“ vysvetlil.
Riaditeľ Finančnej správy Jiří Žežulka zas konštatuje, že možnosti sú veľmi široké. Ide totiž o aplikáciu spadajúcu pod Finančnú správu, čiže zapracovať do nej aj odporúčania používateľov by nemal byť problém.
Prevádzky okrádajú štát
Finančná správa počas letnej kontrolnej akcie Horúce leto 2, zameranej na kontrolu dodržiavania zákona o používaní elektronických pokladníc, uskutočnila spolu 1 294 kontrolných nákupov.
Porušenie zákona zistila v 736 prípadoch, čo predstavovalo 57 % kontrolovaných prevádzok. Uložili za to sankcie v súhrnnej výške 180 010 eur. Informoval o tom v pondelok na tlačovej konferencii prezident finančnej správy Jiří Žežulka.
„Vyhlásili sme špecializovanú kontrolnú akciu, ktorá sa zamerala na kontrolu dodržiavania zákona v sezónnych prevádzkach ako hudobné festivaly, trhy, bary, reštaurácie, kúpaliská. Všetko, s čím sa stretávame v letnej sezóne,“ priblížil Žežulka s tým, že najčastejším porušením zákona bolo neevidovanie tržieb.
„Najviac porušení bolo zistených v Prešovskom kraji, a to až 129 prípadov. Podielovo najviac porušení bolo opäť v Prešovskom kraji a Košickom kraji, zistenia boli až 71 a 80 % z celkového počtu kontrol,“ vyčíslil generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom a analýzy rizík Rastislav Gábik. Naopak, najnižší podiel porušení zákona bol v Bratislavskom kraji, okolo 40 %.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Finančná správa, TASR