Slováci vyrábajú výživný jedlý hmyz, ktorý je potravinou budúcnosti. Cieľom FUTU je ísť za hranice Slovenska
Na trh prinášajú potraviny a iné produkty s cieľom prispieť k lepšej, zelenšej a zdravšej budúcnosti. Produkty od Futu sú nutrične hodnotné, vyrobené s ohľadom na planétu, pričom prevádzka víta vegánov, vegetariánov, flexitariánov a všetkých zodpovedných všežravcov so zmyslom pre udržateľnosť.
Pri zrode boli štyria zakladatelia. Maroš Krivosudský, Igor Lúčanský, Martin Kušpál a Filip Gergely. Súčasťou projektu nie je iba výroba vegánskych potravín, či potravín s vysokým obsahom bielkovín, ale aj výživného jedlého hmyzu, ktorý je podľa FUTU skutočnou potravinou budúcnosti.
O doterajších úspechoch značky, jej súčasnom fungovaní a víziach do budúcnosti, sme sa rozprávali s jedným zo zakladateľov FUTU, Igorom Lúčanským.
Legislatíva v oblasti konzumácie hmyzu je v plienkach
Všetci štyria zakladatelia sa spoznali primárne cez podnikanie a majú 34, respektíve 35 rokov. V roku 2022 sa im podarilo presvedčiť ľudí zo slovenského VC fondu Vision Ventures, ktorí sa stali súčasťou FUTU a rozhodli sa investične podporiť myšlienku predaja udržateľných a nutrične hodnotných alternatívnych potravín.
Všetci zakladatelia pôsobia v oblasti FMCG (rýchloobrátkového spotrebného tovaru) a potravín a ich spojenie možno označiť za synergiu. Maroš pôsobil a stále čiastočne pôsobí ako výživový poradca, pričom pomáha nastavovať individuálnym klientom stravovacie režimy a so spoločnosťou wHealth prednáša po Slovensku na firemných dňoch zdravia.
Martin s Igorom sú zakladateľmi agentúry Maison D‘idée, ktorá sa venuje brandingu a packaging dizajnu slovenských, českých, ale aj iných európskych značiek. Filip má vo svojom portfóliu hneď niekoľko úspešných projektov, medzi ktoré patrí aj slovenský nápoj z cukrovej trstiny HuriCane.
Na začiatku v podnikaní videli mnoho prekážok. „Základnou bola samozrejme legislatíva v oblasti konzumácie hmyzu, ktorá je na Slovensku, ale v podstate aj v celej EÚ ešte v plienkach, čo pre výrobcov a distribútorov znamená veľa byrokracie a nejasností,“ hovorí Igor, ktorý od začiatku projektu riešil práve výrobu.
Ďalším otáznikom bolo financovanie projektu, keďže nechceli byť len e-commerce projektom, ale aj výrobcom potravín z jedlého hmyzu. Posledný otáznik súvisel s obavami nad tým, či sú Slováci na takúto novú potravinu pripravení. „Väčšina ľudí s ňou totiž v živote nemala žiadne skúsenosti, alebo minimálne nevedeli, že hmyz sa využíval v potravinárstve a kozmetickom priemysle desaťročia. A nebolo to inak ani na Slovensku. Len sa o tom nehovorilo,“ dopĺňa Igor.
Vysoká nutričná hodnota potravín
Impulzom bola chuť experimentovať a zároveň zmysel pre udržateľnosť, ktorý všetkých vo FUTU spája. „Potravinársky priemysel, teda najmä živočíšna výroba, je významným znečisťovateľom prostredia a faktorom vplývajúcim na klimatickú krízu. Jedlý hmyz síce tradičnú živočíšnu výrobu nemá nahradiť, no jeho zaraďovanie do jedálničkov ju vie určite odľahčiť. Samotný hmyz ale nie je odpoveďou na všetko a aj preto sme v našom portfóliu hľadali priestor aj na iné, nutrične hodnotné vegánske produkty.“
Futu charakterizujú dve vlastnosti. Vysoká nutričná hodnota všetkých produktov a ich vplyv na životné prostredie. Projekt je unikátny v tom, že ide o prvého výrobcu potravín z jedlého hmyzu na Slovensku, ktorý sa zároveň snaží dbať aj na nutričné hodnoty vegánskych potravín vo svojom portfóliu.
Práve s vegan produktami sa na slovenskom trhu v posledných rokoch roztrhlo vrece, no ak sa človek pozrie na ich zloženie, väčšinou sa jedná o naozaj nekvalitné alternatívy k mliečnym či mäsovým výrobkom.
Inflácia ich zasiahla, no zákazníkov sa tak nedotkne
Do projektu na začiatku vložili vyše 200-tisíc eur, pričom ide čisto o vlastné finančné prostriedky zakladateľov, ktoré čerpali zo svojich fungujúcich projektov. Momentálne pracujú už aj s financovaním spomínaného VC fondu, od ktorého sa im podarilo získať investíciu 500 000 €.
Prioritnou víziou všetkých zakladateľov však nie je len návratnosť pôvodnej investície, ale skôr vybudovanie niečoho, čo dáva zmysel. Cieľom je vybudovať silnú slovenskú značku výrobcu potravín, ktorá kladie dôraz na ekológiu a udržateľnosť.
Inflácia zasiahla Futu naplno a prejavuje sa pri cenách surovín, cenách energií, ale napríklad aj cene dopravy. Ich celkové náklady sa zvýšili približne o 20 %, no zakladatelia sa ich snažia premietať do konečnej ceny iba minimálne. Vidia už aj istú korekciu.
„Vieme, ako sa predávajú podobné veci v zahraničí a vieme, za koľko vyrábame. Ako výrobca sme schopní sa dostať na kompetitívne marže aj pre retail, to bol aj celý zámer. Máme výhody aj proti zahraničným dodávateľom, ktorí často berú veci len z jedného zdroja.“
Je čas ísť aj za hranice Slovenska
V biznise zakladateľov FUTU najviac prekvapila činnosť slovenských úradov a štátu, ktorých považujú za oponentov. „Oproti Českej republike, kde sme mali tiež aktivity, sme boli v šoku, aké náročné je spustiť výrobu v SR. Tiež sme prekvapení, ako často človek stále narazí na špekulantov, ale už je to rozhodne lepšie ako pred 10 rokmi.“
Vnímajú, že sa v každom segmente nájdu šikovní a prácechtiví ľudia, pričom gastro nepovažujú za výnimku. Priame útoky zo strany konkurencie zatiaľ nezaregistrovali, avšak odporu niektorých ľudí a firiem, ktorí sa s konzumáciou jedlého hmyzu nestotožňujú, sa vyhnúť nedá.
FUTU má vo svojom portfóliu výrobky od 1,50 € až po necelých 10 € od proteínových tyčiniek, cez bezlepkové cestoviny rôzneho typu, či proteínovú granoluv rôznych príchutiach, -až po jedlý hmyz v rôznych príchutiach. Sú otvorení novým výzvam a spoluprácam.
A práve pred pár mesiacmi takto vznikla myšlienka spojiť sily s producentom chilli korenia Burning Angel a vyrobiť limitovanú edíciu chrumkavých larvičiek Tenebrio Molitor s príchuťou cesnaku a výnimočnej chilli papričky Habanero Chocolate, ktorej názov je odovodený od hnedkastej farby samotnej papričky. A práve tento produkt zaujal na toľko, že si zaslúžil tretie miesto na Spicy 2023 Flave Awards.
Momentálne sa FUTU darí v kamenných obchodoch, vo fitness centrách, na čerpacích staniciach, ale aj v online prostredí, no hlavným cieľom na nasledujúce obdobie je preraziť so svojou filozofiou aj za hranicami Slovenska.
Na budovaní FUTU by veľa nemenili, avšak priznávajú, že si trochu neskôr uvedomili, že je potrebné chodiť medzi ľudí a nespoliehať sa len na online propagáciu.
Na otázku odchodu zo Slovenska a štartu podnikania v zahraničí majú názor, s ktorým sa určite stotožní veľká časť slovenských podnikateľov. „Takáto myšlienka napadne asi každému slovenskému podnikateľovi často, keďže podnikať na Slovensku nie je najľahšie. My nie sme výnimkou, avšak veľa potravinových značiek ukázalo, že sa v tomto segmente dá byť úspešný aj u nás, takže sa zatiaľ nikam nechystáme.“
Dlhodobou víziou značky je postavenie vlastnej hmyzej farmy a zároveň vybudovanie silnej značky udržateľných potravín v regióne CEE, teda Strednej a východnej Európy.