Na darčeky míňame „šialené“ peniaze. Nájdu sa aj takí, čo nechcú zaplatiť ani cent
- Na našich blízkych iba nemyslíme, ale aj míňame
- Niektorí však darčeky riešiť vôbec nejdú
- Na našich blízkych iba nemyslíme, ale aj míňame
- Niektorí však darčeky riešiť vôbec nejdú
Slováci sa prostredníctvom vianočných darčekov každoročne usilujú vymyslieť niečo nové a potešiť svojich blízkych. Okrem toho sa však, samozrejme, pozerajú aj na ceny jednotlivých produktov a tieto Vianoce to majú ešte o čosi drahšie. Ako sme ťa informovali v tomto článku, isté typy darčekov výrazne zdraželi.
Výrobky pre domácich miláčikov o 22,7 %, výrobky pre osobnú hygienu o 8,4 % a hudobné nástroje až o 7,7 %. Slováci však v tomto roku plánujú na nákup vianočných darčekov minúť v priemere 109 eur, pričom ide o medziročný nárast o 15 eur.
3 z 10 Slovákov plánujú na Vianoce minúť 100 až 200 eur
Investíciu do darčekov plánuje 93 % obyvateľov Slovenska. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu agentúry Focus pre internetovú mBank, ktorý sa uskutočnil online na vzorke 944 respondentov, informuje TASR.
Približne 37 % odhaduje, že na darčeky pre blízkych tento rok minie viac ako 200 eur. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast, pretože vtedy túto sumu plánovalo 29 % respondentov. Ďalších asi 29 % sa vo svojich finančných plánoch pohybuje v rozpätí 101 až 200 eur.
Viac ako štvrtina Slovákov podľa prieskumu odhaduje, že na darčeky pre blízkych minie menej ako 100 eur, pričom sumu do 50 eur chce minúť 9 % respondentov a 51 až 100 eur investuje 18 % opýtaných. Nájdu sa však aj takí, ktorí tento rok darčeky vôbec riešiť nejdú. Vianočné darčeky neplánuje kupovať vôbec 7 % respondentov.
Takmer polovica Slovákov si na darčeky šetrí s predstihom
Pokiaľ účastníci prieskumu plánujú väčšinu nákupu hradiť z vlastného vrecka, ale požičajú si iba malú časť, najčastejšie využijú pomoc od člena rodiny, známeho či priateľa. Ide o 6 % opýtaných. Na finančnú inštitúciu sa s týmto úmyslom obrátia 3 % respondentov. V porovnaní s predošlým rokom sa takmer totožná časť ľudí pri nákupe darčekov spoľahne na vlastné úspory.
„Napriek náročným ekonomickým časom je pozitívne, že až 90 % respondentov si na kúpu darčekov peniaze nebude požičiavať, ale plánuje ich financovať len z vlastných zdrojov. Je to podobné percento ako minulý rok,“ dodal generálny riaditeľ internetovej banky Robert Chrištof.
Z výsledkov prieskumu ďalej vyplynulo, že výrazne narástol počet tých, ktorí si peniaze na darčeky sporia alebo odkladajú v predstihu počas celého roka či pár mesiacov pred Vianocami. Zatiaľ čo vlani ich bolo 36 %, v tomto roku sa ich počet zvýšil na 46 %.
„Nominálne síce mzdy a dôchodky porástli, ale nárast celkových životných nákladov nepokryli. Občania preto musia čoraz viac peňazí vynakladať na zabezpečovanie bežných každodenných nákupov. Aj to môže byť jedna z príčin, prečo tak významne narástol podiel ľudí, ktorí si na darčeky odkladajú peniaze vopred,“ uzavrel sociológ a riaditeľ prieskumnej agentúry Martin Slosiarik.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: archív Startitup, TASR