Čakanie na lekára? Minulosť, prichádza totiž navstevalekara.sk
- Konečne projekt riešiaci problém, ktorý štve asi naozaj každého! Plné čakačky pacientov, ukričaných detí a mrzutých mamičiek. Toto všetko môže byť minulosťou vďaka projektu Michala Šveca. Nápad zaujal aj našu redakciu, preto som si dohodol s Michalom stretko a vyspovedal ho.
- Konečne projekt riešiaci problém, ktorý štve asi naozaj každého! Plné čakačky pacientov, ukričaných detí a mrzutých mamičiek. Toto všetko môže byť minulosťou vďaka projektu Michala Šveca. Nápad zaujal aj našu redakciu, preto som si dohodol s Michalom stretko a vyspovedal ho.
Michal sa predstavil prednedávnom aj u poroty HN, pred ktorou dal svoj pitch. Od poroty dostal celkom pozitívny feedback, ktorý si môžete pozrieť tu. Mňa osobne skôr ako bussiness model zaujímalo, kto sa skrýva za týmto nápadom.
Hovorí sa, že všetky cesty vedú do Ríma. To isté sa dá povedať aj o startupoch, čoho je Michal ako študovaný investičný analytik, živým príkladom. „Nemám žiaden IT background a tak som sa analytickou metódou dopracoval ku zdravotníctvu a internetu. Taktiež som chcel spraviť niečo verejne prospešné a dať môjmu podnikaniu opodstanenie“.
Ako sa dostal investičný analytik k podnikaniu v tomto obore?
„Pôvodne som navstevalekara.sk založil s tým, že do budúcna môže byť zdravotníctvo v kombinácii s internetom celkom perspektívny odbor. Týmto spôsobom som na to išiel. Veľa mi v rozhodovaní aj v bussiness plánoch pomohol môj pôvodný background a vylučovacou metódou som sa dopracoval ku zdravotníctvu a internetu. Taktiež som chcel spraviť niečo verejne prospešné a dať môjmu podnikaniu opodstanenie“.
Prečo si sa rozhodol začať s tvojím projektom na Slovensku a nie v Čechách?
„Pretože som sa chcel vrátiť na Slovensko. To bol hlavný dôvod. S bratom som založil projekt na Slovensku potom. ako som dal výpoveď v práci. Po 3 mesiacoch som založil navstevalekare.cz aj Čechách. Celý projekt mal byť pôvodne o vyhľadávaní lekárov a ponúkaní profilov lekárov, čím by si robili reklamu. Malo to však dva háčiky. Prvý – lekári si nepotrebujú robiť reklamu, lebo niektorým vyhovuje, keď majú plnú čakáreň. Druhý – existuje kopa „mudrlantov“, ktorí lekárov obtelefonovávajú a ponúkajú im kopec nezmyselnej reklamy.
Hovoríš, že lekárom vyhovuje plná čakáreň. Prečo by teda mali participovať na tvojom systéme? Aký to má benefit pre lekára?
„Samozrejme, že tým „normálnym“ lekárom to nevyhovuje a sú nervózni z toho, keď majú plnú čakáreň. Celé je to zapríčinené tým, ako je nastavený systém na Slovensku. Ľudia sa môžu prednostne objednať alebo idú do čakárne. Pri prednostnom objednaní si zaplatia poplatok, ak sú v čakárni, neplatia si ho. Veľa ľudí, hlavne dôchodcov, berie čakáreň ako miesto sociálneho zbližovania. Neraz tam stretnú svojho suseda a celá návšteva sa predlžuje aj na niekoľko hodín. Lekári sa ale už snažia do organizovania návštev zaviesť poriadok, napr. ako u stomatológov, kde sa bez objednania asi snáď už ani nedostanete.“
Ako teraz prebieha proces objednávania u lekárov a ako to funguje v tvojom systéme?
„Všetci lekári majú svoj papierový diár (takzvanú knihu), sú svetlé výnimky, resp. málo z nich má nejakú formu počítačového kalendára. Väčšina teda majú svoju knihu, kde si sestrička po telefonáte pacienta zapíše. My im ponúkame prehľadný systém v počítači, ktorý je veľmi jednoduchý a naozaj intuitívny. Pacienti sa tak môžu objednať kedykoľvek cez internet.“
Spomenul si, že si dal výpoveď v práci. Venuješ sa tomu teda naplno. Máš aj tím?
„Boli sme pôvodne s bratom a programátorom. Brat sa teraz zamestnal v inej firme, robí IT analytika a ja sa venujem projektu s programátorom. Máme šikovného developera, ktorí nám to celé nakódil. On sa prakticky stará o celý backend a ja sa starám o obchod“.
Čiže jediným pevným členom tímu si ty? :)
„Áno, kódera využívam externe, robí to zväčša po víkendoch a večeroch“.
Kto ti financuje celý projekt?
„Momentálne ja sám“.
Hľadáš investora? Ak áno, čo by mal so sebou priniesť?
„Ak by prišiel investor so zaujímavou ponukou, tak áno. Finančná ponuka nie je pre mňa momentálne atraktívna. Tú som mal, ale nevidím teraz jej prínos. Produkt je vyvinutý, sales si robím sám“. Pozn. redakcie, určite by si tie euráče vedel na niečo využiť ;)
V HN padla dobrá poznámka od Rasťa Kulicha o tom, ako zlepšiť akvizíciu nových zákazníkov cez call centrum. Premýšľal si už na týmto alebo nad nejakými inými možnosťami?
“Odkedy som založil tento portál, čiže už dva a pol roka, rozmýšľam ako efektívne oslovovať lekárov. Zatiaľ som neprišiel na inú možnosť ako robiť to osobne a navštíviť každého z nich.
Čo sú hlavné dôvody, prečo lekár povie nie?
“Pretože má veľmi veľa práce a veľa ľudí mu telefonuje. Okrem pacientov aj tí „reklamisti“, čo som spomínal. Telefonicky to je naozaj problém. Čiže ja volím priame osobné stretnutie. Máš to ako v reštaurácii – ak chceš ponúknuť nejaký produkt, len ťažko sa tam dostaneš ku majiteľovi. U lekárov to je podobné, najlepšie je osobné stretnutie. On je priamo ten, kto rozhoduje”.
Tým, že si to dal na net, si rovno odpísal jednu skupinu ľudí , či?
„Súhlasím. Ja som nad tým nikdy takto nerozmýšľal. Samozrejme, penetrácia internetu je stále väčšia a tí dôchodcovia si tam aj tak pôjdu sadnúť a porozprávať sa. Každopádne moja cieľová skupina sú ľudia, ktorí používajú internet“.
Tvoje najbližšie ciele do budúcnosti?
„Mojím najbližším cieľom je určite mať v databáze prvých tisíc lekárov“.