„Malá“ chyba ťa môže stáť papiere od auta. Poškodenie čelného skla má jasné hranice
- Ak ti kamienok poškodí čelné sklo, mal by si konať čo najrýchlejšie
- Nielen preto, že sa zahrávaš s vlastným životom, ale aj s papiermi od auta
- Ak ti kamienok poškodí čelné sklo, mal by si konať čo najrýchlejšie
- Nielen preto, že sa zahrávaš s vlastným životom, ale aj s papiermi od auta
Ak si vodič, iste vieš, že kamienky, ktoré sa nachádzajú na cestných komunikáciách, môžu často narobiť viac škody ako osohu. Najmä teraz, v zimnom období, keď je ich na cestách viac než dosť. Bežne sa stáva, že niekoľko z nich zasiahne aj samotné auto. Pokiaľ však trafia „len“ karosériu, nie je to nič extra a dá sa to riešiť viacerými pomerne jednoduchými spôsobmi.
Ak však kamienok zasiahne čelné sklo, problémov sa vodičovi naskytá hneď niekoľko.
Kamienok môže spôsobiť nielen poriadnu dieru, ale aj prasklinu skrz celé alebo aspoň časť čelného skla. Takáto škoda môže byť poriadne drahá, a dokonca ťa môže stáť aj papiere. Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov § 6 odsek 2 totiž ustanovuje povinnosť pre prevádzkovateľa vozidla, ktorý nesmie prikázať a ani dovoliť, aby sa na jazdu použilo vozidlo, ktoré nespĺňa ustanovené podmienky, teda vozidlo, ktoré je technicky nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke.
Keďže sa za technicky nespôsobilé vozidlo považuje aj čiastočne rozbité čelné sklo, mal by si si dať na to pozor.
Jednotlivé stavy technickej nespôsobilosti vozidla upravuje § 3 vyhlášky č. 134/2018 Z. z. „Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke, najmä ak sú zistené nebezpečné chyby v týchto oblastiach.“
V bode c sa píše:
Výhľad z miesta vodiča je veľmi zhoršený cez zónu čistenia stieračmi čelného skla, ak
1. v zóne čistenia stieračmi čelného skla stieračom bezprostredne pred vodičom sa nachádza poškodenie akéhokoľvek typu väčšie ako 20 mm alebo
2. v zóne čistenia stieračmi čelného skla inej ako v bode 1 sa nachádza
2a. viac ako päť poškodení akéhokoľvek typu veľkosti od 20 mm do 50 mm alebo
2b. jednotlivé poškodenie väčšie ako 50 mm.
To znamená, že ak ti napríklad kamienok „prestrelí“ čelné sklo a jeho poškodenie bude väčšie ako 20 mm (2 centimetre), mal by si to sklo čím skôr vymeniť. Nielen, že sa zahrávaš s vlastným životom, keď takéto auto šoféruješ, ale zahrávaš sa aj s „techničákom“.
„Technickú nespôsobilosť vozidla na prevádzku v cestnej premávke kontrolujú v rámci bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky orgány Policajného zboru a pri zistení nespôsobilosti vozidla alebo technickej nespôsobilosti vozidla sú oprávnení za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky uložiť pokutu, prípadne aj zadržať osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II podľa § 72 ods. 1 písm. a) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,“ uvádza sa na webe Ministerstva dopravy SR.
Znamená to, že pokiaľ ťa policajt zastaví a uvidí, že tvoje čelné sklo má vážne poškodenie, môžeš prísť rovno o svoj technický preukaz. Práve preto by si nemal riskovať a hneď, ako na tvojom aute dôjde k takémuto poškodeniu, by si mal učiniť správne rozhodnutie, a to vymeniť čelné sklo.
Pripoistenie čelného skla
Okrem toho dokonca väčšina poisťovní ponúka v rámci svojho povinného zmluvného poistenia aj poistenie čelného skla. Takéto poistenie môže byť súčasťou niektorého vybraného balíka poistného krytia poisťovne, no dá sa aj prikúpiť ako pripoistenie čelného skla k primárnemu poisteniu.
Cena za pripoistenie čelného skla sa odvíja od zvolenej poistnej sumy, ktorú navrhuje buď poisťovňa, alebo poistenec. Ako sa uvádza na webe najpoistenie.sk, ak dôjde k poškodeniu čelného skla napríklad aj kamienkom, prasklinu je možné prelepiť priehľadnou lepiacou páskou, aby sa nezväčšovala, no len na dobu nevyhnutnú. Následne je potrebné ísť čím skôr do autorizovaného servisu, kde bude sklo vymenené, prípadne môžu prasklinu opraviť.
V § 2 vyhlášky č. 134/2018 Z. z. sú taktiež upravené základné ustanovenie o technickej nespôsobilosti vozidla a to technickou nespôsobilosťou vozidla na prevádzku v cestnej premávke je každý stav na vozidle, ktorý môže:
- bezprostredne ohroziť prevádzkové vlastnosti vozidla, vplyvom ktorých môže dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti cestnej premávky, alebo
- byť zdrojom ohrozenia bezpečnosti, životného prostredia, verejného zdravia alebo zdrojom znečistenia alebo poškodenia cesty.