Veľká zmena pre vodičov: EÚ plánuje upraviť pravidlá, hovorí o novom „formulári“ pre vodičské preukazy
- Európska únia navrhuje nový spôsob na obnovenie vodičského oprávnenia
- Mnohých vodičov zrejme byrokracia nepoteší
- Nemecko sa zatiaľ postavilo na odpor
- Európska únia navrhuje nový spôsob na obnovenie vodičského oprávnenia
- Mnohých vodičov zrejme byrokracia nepoteší
- Nemecko sa zatiaľ postavilo na odpor
Ešte v roku 2013 Európska únia zaviedla pravidlá týkajúce sa vodičských preukazov, ktoré hovoria o obnovovaní vodičských oprávnení každých 15 rokov.
Ako sa uvádza na webe slovensko.sk: „Orgán Policajného zboru obnoví vodičský preukaz, v ktorom uplynula platnosť vyznačená pre niektorú skupinu vodičského oprávnenia podľa § 94 ods. 3 až 5, t.j.:
- platnosť vodičského preukazu pre skupiny AM, A1, A2, A, B1, B, BE a T je 15 rokov; najviac však do dovŕšenia veku 65 rokov, ak v bode 3 nie je ustanovené inak.
- platnosť vodičského preukazu pre skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE je 5 rokov; najviac však do dovŕšenia veku 65 rokov, ak v bode 3 nie je ustanovené inak.
- platnosť vodičského preukazu osoby staršej ako 63 rokov je päť rokov, ak predloží platný doklad o zdravotnej spôsobilosti.“
Toto všetko už Slováci a ostatné členské krajiny Únie poznajú. No štáty EÚ dnes majú možnosť zaviesť dodatočné opatrenia pre starších vodičov, ako sú kratšie obdobia obnovy, píše portál BNN breaking. Okrem toho môže dôjsť k ďalšiemu kroku, nielen pre seniorov.
Formulár o zdravotnej spôsobilosti
Ako píše portál Topspeed, vodiči by mali prechádzať sitom aj v podobe formulára, ktorý by museli vyplniť priamo na úradoch. Nešlo by o hocijaký formulár, ale o „doklad“ o tom, že si ako vodič dostatočne zdravotne spôsobilý viesť motorové vozidlo.
Ako informuje nemecký portál RND, ministri dopravy členských krajín EÚ sa zhodli aj na tom, že starší ľudia dotazník o zdravotnej spôsobilosti nemusia robiť častejšie ako mladí vodiči.
V realite by to vyzeralo asi tak, že ak by ti skončila platnosť vodičského oprávnenia a ty by si si išiel po nový, musel by si na úrade vyplniť formulár o tom, že si zdravotne spôsobilý vlastniť oprávnenie pre vedenie motorové vozidlo.
Predtým, ako by mali nové pravidlá vstúpiť do platnosti, musia ministri a celý Európsky parlament nájsť kompromis, ktorý by tento projekt mohol posunúť do reality.
Nemecký minister dopravy Volker Wissing (FDP) oznámil, že s projektom určite nebude súhlasiť, pretože odmietol príslušné sebaprezradenie, teda vypĺňanie dotazníka. Úrad EÚ ešte v marci navrhol, aby ľudia nad 70 rokov absolvovali udané sebahodnotenie svojej schopnosti viesť motorové vozidlo, alebo sa každých päť rokov podrobili lekárskej prehliadke.
Nemecko hovorí o zbytočnej byrokracii
Štáty EÚ na jednej strane chcú, aby sa vodičské preukazy museli obnovovať len každých 10 až 15 rokov, no na strane druhej sú prísnejšie predpisy pre starších ľudí stále v hre.
Ako píše Topspeed, zrejme ide o kompromis voči povinným zdravotným prehliadkam pre ľudí starších ako 70 rokov. Voči riešeniu v podobe vypĺňania formulára, sebahodnotenia či sebaprezradenia sa však vzniesla vlna kritiky, a to priamo z Nemecka.
Nemecký minister dopravy Volker Wissing povedal, že „ide len o vybavovanie formulárov bez zvýšenia bezpečnosti na cestách“. Nerozumie účelu tohto opatrenia a práve preto tento návrh nemohol podporiť. „Nechcem sa zapájať do vytvárania zbytočnej byrokracie v čase, keď už teraz hrozí, že nás byrokracia zadusí,“ dodal.
Digitálne vodičáky sú v hre
Ako sme ťa už informovali, v hre je aj zavedenie digitálneho vodičského preukazu. Podľa ministra vnútra SR Matúša Šutaja Eštoka (Hlas-SD) Slovensko urobí všetko pre to, aby bolo pripravené na zavedenie digitálneho vodičského preukazu, o čom sa rokuje na úrovni EÚ.
Členské krajiny EÚ v pondelok prijali spoločné pozície k dvom návrhom Európskej komisie, ktoré sú súčasťou legislatívneho balíka o bezpečnosti cestnej premávky. Ide o pozmenené smernice pre režim vodičských preukazov a cezhraničnú výmenu informácií o dopravných priestupkoch súvisiacich s bezpečnosťou cestnej premávky. Oba právne akty významovo zasahujú do kompetencií ministerstiev dopravy a vnútra.
Minister Šutaj Eštok spresnil, že to vníma ako dohodu na technických normách, ktoré v budúcnosti dávajú priestor na to, aby sa znížila nehodovosť na európskych cestách a aby sa v rámci projektu európskej digitálnej peňaženky otvoril priestor aj na zavedenie digitálneho vodičského preukazu.
„Sú to snahy, ktoré budú v prospech občanov EÚ. Samozrejme, teraz sme niekde uprostred tohto procesu a všetky tie legislatívne akty ešte čakajú na schvaľovací proces,“ opísal situáciu.
Zdroje: slovensko.sk, BNN breaking, RND, Topspeed, TASR