ANKA-3 urobila dojem. Nová superzbraň ukázala, že Západ sa prepočítal

  • Turci prednedávnom otestovali svoj superdron ANKA-3
  • Dron ukazuje, že turecký zbrojársky priemysel nezastavili ani sankcie Západu
anka-3
Turecký dron ANKA-3 pri prvom lete reprofoto X/Tayfun Ozberk
  • Turci prednedávnom otestovali svoj superdron ANKA-3
  • Dron ukazuje, že turecký zbrojársky priemysel nezastavili ani sankcie Západu

Turecko sa v posledných rokoch preslávilo hlavne dronmi Bayraktar, ktoré sa v rukách Ukrajincov zmenili na smrtiace zbrane. Turecký dron dokázal zlikvidovať nejedno obrnené vozidlo a stal sa legendou, ktorej Ukrajinci dokonca skladali oslavné pesničky.

Schopnosti tureckého obranného priemyslu ale zďaleka nekončia Bayraktarmi, čo ukazuje aj najnovší test vyspelého dronu ANKA-3. Tento stroj nedávno absolvoval svoj prvý let vôbec, pričom sa má v budúcnosti vyznačovať stealth funkciami.

Dron by mal slúžiť na viac účelov 

Dizajn stroju ANKA-3, ktorý veľkosťou pripomína ľahkú stíhačku, umožňuje využitie dronu na zásah voči nepriateľovi, sledovanie, potláčanie a ničenie nepriateľskej protivzdušnej obrany a elektronického boja.

Stojí za ním spoločnosť Turkish Aerospace Industries, Ankara ho plánuje využívať na vykonávanie zložitých vojenských operácií. Pričom dron podľa The Warzone dokáže niesť pôsobivý „náklad“. Je schopný niesť 650 kg munície v každej z dvoch staníc v trupe, 650 kg munície na každej z vnútorných staníc krídla a 100 kg streliva na každej z vonkajších staníc. Pri celkovej hmotnosti 6,5 tony sa odhaduje užitočné zaťaženie zbrane na 1,2 tony. Maximálna rýchlosť, ktorú môže dosiahnuť, je 0,7 Ma. Doba letu je až desať hodín.

Dron môže byť vybavený americkou bombou Mark 82, ktorá váži 227 kíl, ďalej bombou s malým priemerom či tureckou raketou s plochou dráhou letu SOM-J, ktorá dokáže prekonať 270 kilometrov.

Predpokladá sa, že dron bude v budúcnosti spolupracovať s ďalším zázrakom tureckého zbrojárskeho priemyslu stíhačkou ďalšej generácie TF-X. Tá získala meno Kaan (vládca) a dizajnom sa nápadne podobá na americkú stíhačku F-22 Raptor. Turecká stíhačka by mala v budúcnosti nahradiť starnúcu letku stíhačiek F-16. Turci zrejme pôvodne plánovali otestovať dron i stíhačku spoločne, no prvý let stíhačky sa posunul, zrejme kvôli problémom vo vývoji. 

The Warzone ale pripomína, že pred Ankarou stoja ešte veľké výzvy, čo sa týka softvéru či integrácie podsystémov.

„Bez ohľadu na to je prvý let ANKA-3 ďalším veľmi viditeľným symbolom ambícií Turecka v oblasti bezpilotných strojov, ako aj pokračujúceho pokroku domáceho leteckého priemyslu,“ vysvetľuje portál.

Erdoğan chce prezbrojiť, všetko sa má vyrábať doma 

ANKA-3 ukazuje ako sa turecký zbrojársky priemysel naďalej rozvíja aj napriek sankciám Západu. Na Ankaru boli uvalené sankcie v súvislosti s kúpou ruskej protivzdušnej obrany S-400. Turecko ako člen Severoatlantickej aliancie (NATO) kúpilo vojenskú techniku de facto od nepriateľskej krajiny.

Okrem toho Turecko čelí zákazu predaja zbraní, keď niektoré krajiny NATO odmietajú techniku Ankare odpredať. Argumentujú pritom faktom, že Turecko používa zbrane proti Kurdom a tiež, že turecké drony hrali rolu v konflikte na Náhornom Karabachu. Červená pri návrhoch na kúpu zbraní tak prichádza napríklad z Berlína alebo Ottawy.

Turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan presadzuje obrannú stratégiu, ktorá má byť málo závislá na dovoze, ale naopak, Turecko sa môže stať exportnou krajinou.

Zatiaľ to vyzerá, že aj napriek západným sankciám sa Turecku darí plniť ciele a postupne prezbrojovať. Západ sa tak zrejme prepočítal.

Ukážkovým príkladom sú drony Bayraktar, ktoré vyrába firma Baykar, patriaca rodine prezidentovho zaťa.

Turci vyrobili už 500 týchto strojov, ktoré si vo veľkých počtoch objednala aj Saudská Arábia. Zákazka má hodnotu 3 miliárd dolárov. A práve s Rijádom Ankara v budúcnosti nevylučuje spoluprácu, uvádza Die Welt.

Obraty tureckých firiem vzrastajú 

Analytici zo Švédskeho inštitútu pre výskum mieru (SIPRI) nedávno zverejnili zoznam 100 najväčších svetových zbrojárskych spoločností. V rebríčku sa objavili aj štyri turecké firmy, pričom ich obrat vzrástol o 22 % na 5,5 miliárd dolárov.

Len obrat Baykaru vzrástol o 94 %.

Die Welt ale pripomína, že Turecko sa na svojej ceste k obrannej samostatnosti bude musieť popasovať ešte s mnohými problémami. Je oveľa ľahšie navrhnúť a vyrábať turbínový motor, akým operuje dron Bayraktar, ako prúdové motory do stíhačiek či motory do tankov.

Vývoj motorov môže trvať roky a dovtedy sa bude Ankara musieť spoliehať na techniku zo Západu. To si zrejme uvedomuje aj Erdoğan, ktorý sa pokúšal „vymeniť“ schválenie vstupu Fínska a neskôr Švédska do NATO za prísľub západných zbraní, hlavne bojových stíhačiek. Záujem mal o lietadlá F-35, ale aj európske Eurofighter Typhoons, predaj európskych stíhačiek blokuje práve Berlín.

Okrem toho Turecko čelí problémom s domácou ekonomikou či nedostatku expertov. 

Zdroje: WarZone, Die Welt

Najnovšie videá

Trendové videá