Veľké zmeny u našich susedov: Na vybraných miestach môžeš jazdiť aj 150 km/h

  • V Českej republike začala od Nového roka platiť novela zákona o cestnej premávke
  • Naši susedia tak môžu na diaľnici pridať až na 150 km/h
Česi zvyšujú maximálnu povolenú rýchlosť
Unsplash/Nikola Markelov
  • V Českej republike začala od Nového roka platiť novela zákona o cestnej premávke
  • Naši susedia tak môžu na diaľnici pridať až na 150 km/h

Od 1. januára 2024 začala u našich susedov platiť novela zákona o cestnej premávke, ktorá zaviedla na cestách v Česku hneď niekoľko zmien, ktoré by pravdepodobne potešili aj nejedného vodiča na slovenských cestách.

Novinkou je napríklad zvýšená maximálna povolená rýchlosť na diaľnici o celých 20 kilometrov za hodinu, teda na 150 km/h. Netýka sa to však diaľnic v celej Českej republike, platí to iba pre vybrané úseky, informuje Autosalon.tv.

Novela zákona sa stala terčom kritiky zo strany mnohých politikov a dokonca riaditeľa dopravnej polície, avšak súčasná vláda ju aj napriek tomu odklepla. Nebude to však platiť pre všetky úseky diaľnice. Limit sa zvýši iba na vybraných úsekoch.

Rýchlosť sa zvýši len na moderných úsekoch

Už pri návrhu novely zákona sa podľa informácií Autosalon.tv počítalo s tým, že zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti bude platiť len na určitých miestach, a tak zelenú pre vyššiu rýchlosť dostali výlučne moderné diaľnice.

„V súčasnej dobe sú zatiaľ vybrané tri úseky, teda niekoľko desiatok kilometrov českej diaľničnej siete, na ktorých by mohlo dôjsť k zvýšeniu rýchlosti na 150 km/h. Ide o prehľadné, spravidla nové úseky s vhodnými polomermi zákrut. Napríklad medzi tie zvažované patrí novovybudovaná časť juhočeskej D3 alebo D1 medzi Vyškovom a Přerovom,“ vysvetlil pre portál hovorca ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.

Rýchlejšie už do konca roka

Prvé úseky, kde budú môcť vodiči zrýchliť až na 150 kilometrov za hodinu, budú podľa jeho slov v prevádzke už koncom roka 2024. Vo všeobecnosti musia úseky so zvýšenou maximálnou povolenou rýchlosťou spĺňať prísne bezpečnostné parametre a mať variabilnú dopravnú signalizáciu.

Tak, ako to platí napríklad v Nemecku, rýchlosť sa zníži v prípade nepriaznivých klimatických podmienok či pri hustej premávke. Individuálne úseky musí posúdiť a schváliť polícia, okrem diaľnice D3, ktorú už takmer schválili. Môže sa tak stať, že niektoré miesta si na zvýšenú maximálnu povolenú rýchlosť počkajú.

„V súčasnej dobe je veľký rozdiel medzi najnižšou a najvyššou povolenou rýchlosťou. Ak sa táto odchýlka ešte rozšíri, bude aj rýchlosť medzi nákladnými a osobnými autami ešte väčšia a môže tak častejšie dochádzať k nepríjemným a predovšetkým nebezpečným situáciám,“ objasnil pre portál riaditeľ dopravnej polície Jiří Zlý.

Veľké plány na rok 2024 má aj Slovensko

Ako sme ťa už stihli informovať na základe správy TASR, vláda v roku 2024 plánuje veľké zmeny v oblasti dopravy. Čo sa týka rozvoja cestnej infraštruktúry, ministerstvo dopravy plánuje v roku 2024 dokončiť rýchlostnú cestu R3 Tvrdošín – Nižná a privádzač z Kysuckého Nového Mesta k budúcemu úseku diaľnice D3.

Minister Ráž tiež avizoval plány na začatie výstavby ďalšej etapy rýchlostnej cesty R1 v úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča a vyhlásenie verejného obstarávania na etapu Košické Oľšany – Košice, Šaca.

Zvláštnu pozornosť si zaslúži aj plán na prepojenie diaľnice D1 s rýchlostnou cestou R1 prostredníctvom tunela pod Donovalmi. Napriek vysokým odhadovaným nákladom a predchádzajúcim odporúčaniam štúdie ministerstva dopravy sa minister Ráž rozhodol pokračovať v príprave tohto projektu.

„To, či tunel pod Donovalmi má byť alebo nemá byť, tak za mňa má byť. Kedy a za aké peniaze, to je, samozrejme, otázka, ale za našej administratívy sa určite bude pokračovať v prípravnom procese a v kreslení aj tohto úseku diaľnice,“ povedal Ráž.

Ráž sa odporúčaní spomenutej štúdie držať neplánuje. Ako uviedol, stretol sa už s výpočtom, ktorý ukazuje, že predpoklady použité pri hodnotení spomínaného dopravného prepojenia neboli úplne štandardné.

„Za mňa, určite sa toho držať nebudeme. Myslím si, že to prepojenie tam patrí a naozaj často netreba pozerať len na ekonomický aspekt toho, či niekde cesta byť má alebo nemá,“ uviedol Ráž.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Autosalon.tv, Redakcia, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá