Turbokruháč je na Slovensku čoraz obľúbenejší. Vodiči, vyberte si výjazd vopred, inak máte problém
- „Turbokruháč“ sa ukazuje ako výborný dizajn
- Na Slovensku ho nájdeš na viacerých miestach
- „Turbokruháč“ sa ukazuje ako výborný dizajn
- Na Slovensku ho nájdeš na viacerých miestach
Pojem turbokruhový objazd sa objavuje čoraz častejšie na európskych cestách a vidíme ho už aj vo viacerých slovenských mestách. Ide pritom o novinku, ktorá zvyšuje kapacitu na cestách a bezpečnosť premávky. Slovenskí vodiči by sa teda mali pripraviť na možnosť, že „turbokruháč“ pribudne aj v ich domovine.
Tento relatívne stále nový typ kruhového objazdu poskytuje takzvaný špirálovitý tok premávky. Vodiči si už pred vjazdom doň musia vybrať smer, ktorým sa vyberú.
Dizajn pochádza ešte z 90. rokov od holandského profesora Fortuijna, ktorý ho nazval ako „turoborotundo“. Prvý takýto kruhový objazd postavili v Holandsku v roku 2000 a miestni si ho poriadne obľúbili. Vláda nakoniec vypracovala svoje vlastné konštrukčné pokyny a v súčasnosti ich v krajine nájdeš dovedna tristo.
Turbokruháč na Slovensku
Ako píše portál Topspeed.sk, u nás sa Fortuijnov dizajn využíva napríklad v Žiline, Trenčíne či pri Triblavine. Okrem toho sa však začala výstavba nových v Nitre a Rimavskej Sobote a pravdepodobne ich pribudne ešte viac.
Topspeed vysvetľuje, že turbokruhový objazd znižuje počet interakcií medzi vozidlami, čím sa znižuje aj riziko kolízie. Jeho dizajn má štyri dvojprúdové časti, vďaka ktorým klesá počet kolíznych miest z 24 na štrnásť. Reálne je však rozdiel ešte väčší, pretože na klasickom kruhovom objazde do seba autá môžu naraziť v podstate na každom mieste na obvode.
Turbokruháč má pritom rovnaké pravidlá. Autá idúce v ňom majú obvykle prednosť pred vozidlami na križovatke, existuje však výnimka. Topspeed.sk podotýka, že ide o fyzicky oddelený priebežný pruh. Vždy sa však pri vjazde na „turborotundo“ treba riadiť príslušným značením.
Musíš vedieť, kam ideš
Ako sme už spomínali v úvode, celá myšlienka tohto dizajnu spočíva v tom, že vodič si musí vybrať smer, ktorým ide, ešte predtým, ako do objazdu vojde. Treba si totiž vybrať pruh, ktorý smeruje do vybranej destinácie.
Turbokruháč však vodičom pomáha tým, že ponúka „vodorovné i zvislé dopravné značenie použité s dostatočným predstihom pred inkriminovaným miestom“, píše Topspeed.sk.
To, aký pruh si vodič vyberie, teda rozhoduje, aký výjazd bude mať k dispozícii.
Výhody
Turbokruhový objazd má ponúkať viacero výhod. Medzi ne patrí okrem už vyššie uvedeného nižšieho rizika kolízií či zvýšenej kapacity na cestách napríklad aj zníženie rýchlosti vozidiel.
Tok premávky je vďaka tomuto dizajnu síce plynulejší, no vozidlá ho využívajú v nižšej rýchlosti. A to pomocou rôznych nástrojov. Disponuje napríklad vyvýšenými alebo nezvýšenými rozdeľovačmi jazdných pruhov.
Taktiež obsahuje jednoduché značenie pruhov a usmerňuje pohyb vozidiel v užšom priestore ako bežný kruhový objazd.
„Inými slovami, rýchlosť jazdy vozidiel na obežnom pruhu sa zníži, aby sa zaručila maximálna bezpečnosť. Rôzne výskumy a experimenty ukazujú, že počet dopravných nehôd je na turbokruhových objazdoch znížený o 72 % v porovnaní s viacpruhovými kruhovými objazdmi, vďaka čomu sú turbokruhové objazdy takmer rovnako bezpečné ako jednopruhové,“ uvádza sa na webe Turbo Roundabout.
Zdroje: Turbo Roundabout, Topspeed.sk, YouTube/Transoft Solutions