Obľúbené auto mnohých Slovákov ovládlo rebríček. Zoznam áut, ktoré sa najviac oplatí kúpiť
- Nemecký automobilový klub zhotovil rebríček za uplynulý rok
- Pri kúpe auta odporúča nepozerať sa len na cenu
- Nemecký automobilový klub zhotovil rebríček za uplynulý rok
- Pri kúpe auta odporúča nepozerať sa len na cenu
Nemecký automobilový klub ADAC vydal svoj ročný rebríček, v ktorom vyhodnocuje, ktoré autá sa v roku 2023 najviac oplatilo kúpiť. Pri analýze pritom boli zohľadňované faktory ako pomer ponuky (výkonu) a ceny. Súčasťou testu bolo 84 automobilov rôznych tried, druhov pohonov a kategórií, informuje portál Autoviny.
ADAC je v automobilovom priemysle považovaný za medzinárodne uznávaný, jeho história siaha už do roku 1903 a má vyše 18 miliónov členov. Na prvom mieste rebríčka sa umiestnil nástupca Škody Felicie, ktorý je na Slovensku stále mimoriadne populárny.
Víťazné auto si udržalo vedúcu pozíciu
ADAC na webovej stránke píše, že bol rok 2023 rokom drahých áut. Rast nákladov z prechádzajúceho roka, ktorého príčinou boli okrem iného energetická kríza a problémy dodávateľského reťazca, rýchlo pokračoval. Klub vo svojom hodnotení zistil, že v uplynulom roku dochádzalo k prudkému nárastu cien nových áut. Pre malé autá dokonca až k 55-percentnému.
Kupujúcim preto nemecký klub odporúča pozorne si všímať dobrý pomer ceny a výkonu. Ani v roku 2023 sa však v pomere ceny a výkonu nikto nemohol rovnať Škode Fabia. Už rok predtým sa produkt českej automobilky stal obľúbencom každého vodiča s nižším rozpočtom a po roku výsledok potvrdil aj s menej výkonným variantom 1,0 TSI.
Aj keď malé auto s hodnotou nad 22 200 eur určite nepatrí medzi najlacnejšie, jeho vlastnosti sú pôsobivé. Na Škodu si pritom človek šetrí len pomerne málo, pokiaľ ide o náklady na dielňu a poistenie. Dobré je aj celkové hodnotenie 2,3 v teste auta od ADAC, čo znamená, že nie je pôsobivá len cena, ale aj kvalita spomínaného vozidla. Tesne za ňou sa v celkovom hodnotení dostala Mazda 2 Hybrid.
Automobilový klub odporúča nepozerať sa len na cenu
Na ďalších piatich miestach je výsledok nerozhodný. Najmä Dacia si drží svoju pozíciu na vrchole zoznamu výhodných áut. Úspešne bojuje proti trendu drahých malých áut; obstarávacia cena 13 950 eur za testovanú verziu je absolútne bezkonkurenčná. Fiat 500e s menšou z dvoch dostupných batérií obstál v ADAC teste obzvlášť cenovo dostupných elektromobilov. Z prvej sedmičky áut v pomere cena/výkon je dokonca až 7 elektromobilov.
Neoplatí sa však pozerať iba na cenu. Jasným dôkazom je Dacia Spring, Renault Twingo E-Tech Electric a Fiat Panda. Všetky tri vozidlá majú dobré výsledky, pokiaľ ide o náklady na auto, pričom Spring dokonca zodpovedá najvyššej hodnote svojho benzínového príbuzného Sandera.
Všetko to však ide na úkor bezpečnosti. Všetky tri dostali od ADAC v tejto oblasti iba hodnotenie „slabé“. Systém núdzového brzdenia Dacie Spring, ktoré je dizajnovo mestské auto, neregistruje bicykle a chodcov, čo je jeho hlavnou slabinou. Každý vodič, ktorý sa rozhoduje pre lacné vozidlo kvôli nízkemu rozpočtu, nemá na palube najlepšie technológie, ktoré by mohli zachrániť životy.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Autoviny, ADAC