Úseky, kde bude povolená rýchlosť 160. Železnice stoja pred masívnou modernizáciou

  • Celková modernizácia bude prebiehať niekoľko rokov
  • Na niektorých úsekoch sa s prácami už začalo
na snímke sú vlaky
Ilustračný obrázok TASR/Miroslav Košírer
  • Celková modernizácia bude prebiehať niekoľko rokov
  • Na niektorých úsekoch sa s prácami už začalo

Vlaková doprava patrí na Slovensku medzi obľúbené spôsoby prepravy, na čo reagujú aj Železnice Slovenskej republiky. Ako totiž informujú Hospodárske noviny, projekty za stovky miliónov eur sú v plnom prúde. 

Ide o projekty, vďaka ktorým budú slovenské trate modernejšie, čo zas bude viesť k tomu, že vlaky budú môcť jazdiť rýchlejšie. V niektorých úsekoch by mohlo ísť až o 160 kilometrov za hodinu.

Medzi najčastejšie využívané trate patrí jednoznačne tá medzi Bratislavou a Košicami, ktorá sa zrýchľuje už viac ako 20 rokov. Vlaky môžu ísť rýchlejšie medzi Bratislavou a Žilinou, no pozitívna situácia je aj v lokalite Poprad a Liptovský Mikuláš. Rýchlosť vlakov 160 kilometrov za hodinu až do Košíc však je na pláne až v budúcnosti, a to hlavne v úseku pri Poprade a Liptovskom Mikuláši, no Slováci si na ňu budú musieť ešte počkať.

Modernizácia tratí nachádzajúcich sa na východnom Slovensku by znamenala postavenie úplne novej infraštruktúry, vďaka ktorej by si niektorí cestujúci mohli skrátiť cestu až o 40 minút. Okrem toho by však muselo dôjsť k vyrovnaniu zákrut, prerážaniu tunelov a k výstavbe nových tunelov.

Celková modernizácia bude prebiehať niekoľko rokov, pričom na niektorých úsekoch sa s prácami už začalo. Práce sa napríklad ukončujú medzi Popradom a Lučivnou. V tomto roku by mali začať ešte práce medzi Popradom a Vydrníkom, pričom skončiť by mali v roku 2025. V tom istom roku by mala začať prebiehať modernizácia medzi Vydrníkom a Markušovcami, ktorá by mala trvať do roku 2029.

V roku 2025 sa však začnú práce aj medzi Paludzou (Liptovskou Marou) a Liptovským Hrádkom. Na trase Liptovský Hrádok – Poprad dôjde k modernizácii až po roku 2030, rovnako ako aj v prípade trasy Krompachy – Kysak a Kysak Košice. Dátum začiatku modernizácie trate v úseku Žilina – Vrútky – Paludza zatiaľ známy nie je.

Poznáme grafikon na rok 2024

K aktualizácii Grafikonu vlakovej dopravy došlo počas druhého decembrového víkendu v roku 2024. 

Nový železničný rozvrh prisľubuje cestujúcim z východu výrazne rýchlejšie spojenia do Viedne, zdvojnásobuje počet vlakov na Kysuciach a zlepšuje prípoje. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) však predstavuje aj ďalšie pozitívne zmeny. Tento aktualizovaný grafikon vstúpil do platnosti 10. decembra. Pripravili sme prehľad o nových trasách vlakov.

V diaľkovej doprave dochádza k niekoľkým dôležitým zmenám. Podľa informácií ZSSK budú vlaky IC 52x z Bratislavy do Košíc a späť mať jednotné zastávky, pričom pribudne aj nová zastávka Bratislava-Vinohrady.

Nový harmonogram zabezpečí, že pravidelná komerčná IC linka z Viedne do Košíc a späť bude rýchlejšia o desiatky minút. Obyvatelia Humenného sa môžu tešiť na vylepšené možnosti cestovania vlakom, keď budú mať prípoje do Bratislavy nielen na vlaky Ex, ale aj na IC vlaky.

V lokalite Vrútky predĺžila ZSSK prestupné časy na rýchliky smerom na Zvolen. Cestujúci teraz budú mať 9 a 17 minút na prestup smerom do Zvolena a 13 a 21 minút smerom zo Zvolena do Košíc a Bratislavy.

Spoľahlivosť vlakov sa taktiež zlepší. V prvom štvrťroku 2024 ZSSK zaradí do prevádzky ďalších 9 rušňov s ETCS. Okrem toho sa posilnia vlaky kategórie REX na trase Bratislava-Petržalka – Viedeň, ktoré budú premávať v 30-minútových intervaloch. V signifikantnej miere sa tiež zvýši počet vlakov na trase Bratislava – Rajka.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: Hospodárske noviny, ZSSK

Najnovšie videá

Trendové videá