Ako prišla ruská armáda o vzácne „oči“? Mohli padnúť do starostlivo pripravenej pasce Ukrajincov
- Ruské lietadlá včasného varovania mohli padnúť do pasce, ktorú nastražili Ukrajinci, myslí si analytik
- Ich strata môže pomôcť Ukrajine
- Ruské lietadlá včasného varovania mohli padnúť do pasce, ktorú nastražili Ukrajinci, myslí si analytik
- Ich strata môže pomôcť Ukrajine
Všetko nasvedčuje tomu, že Ukrajine sa podarilo zasiahnuť dve lietadlá včasného varovania. Má ísť o unikátne ruské vozidlo Beriev A-50 a tiež lietadlo Il-22. Otázkou zostáva, ako sa kyjevským silám podarilo zasiahnuť stroje, ktoré štandardne lietajú stovky kilometrov od frontovej línie.
Vojenský analytik Tom Cooper má teóriu, ako k tomuto úspešnému zásahu mohlo dôjsť. Podľa neho nešlo o šťastie ukrajinských obrancov, ale dopredu pripravenú operáciu, ktorá ukazuje, ako efektívne Kyjev využíva západnú pomoc.
Cooper na Substacku uviedol, že ukrajinské vzdušné sily previedli 13. januára sériu útokov na ruskú protivzdušnú obranu. Na okupovanom Kryme mali zničiť niekoľko radarov a systémov protivzdušnej obrany.
Ukrajinský útok mal z prevádzky vyradiť niekoľko radarov, hlavne na severe okupovaného polostrova, kde terén hrá do kariet Ukrajincom. Práve to môže spôsobiť, že Rusi by nedokázali odhaliť prichádzajúce ukrajinské lietadlá, drony či rakety.
„Výsledkom toho bolo, že Rusi nariadili vzlet jednému zo svojich mála A-50U,“ uviedol Cooper. Ruské lietadlá A-50 sú však pomerne zastarané a technológia zaberá veľa priestoru. Lietadlo je preto primárne zamerané na zhromažďovanie dát a ich analýzu. Ako veliteľské stredisko slúži lietadlo Iljušin Il-22, ktoré ho sprevádza. Americký Boeing E-3 kombinuje obe tieto úlohy v jednom lietadle.
„Lietadlá narazili na problém, radarový dosah A-50U bol príliš krátky na to, aby z dostatočnej vzdialenosti detegoval prichádzajúce ukrajinské lietadlá a rakety. Lietadlo teda muselo operovať veľmi blízko frontovej línie: len 80 či 90 kilometrov od nej,“ uvádza analytik.
Lietadlá zrejme nemali sprievod stíhačiek
Lietadlá sú väčšinou sprevádzané stíhačkami, tentokrát ale mohli chýbať. A to v dôsledku vzdušných útokov, ktoré Rusi zároveň nariadili voči cieľom na Ukrajine.
Ukrajina mala potajomky premiestniť svoje protivzdušné systémy na juh krajiny, blízko frontu.
Jedna z ruských stíhačiek Su-35 mala zachytiť radarový podpis protivzdušnej obrany S-300 na svojom radare. Analytik nevylučuje, že sovietsky systém spolupracoval s americkým Patriotom, ktorý bol zapnutý len na pár sekúnd, aby sa vyhol odhaleniu a zároveň, aby zachytil cieľ. Vylúčené tiež nie je, že išlo o FrankenSAM, teda hybridnú vzdušnú obranu kombinujúcu tieto dva systémy.
Ukrajincom sa podarilo zacieliť na lietadlá a vystreliť strely.
„A-50 bol zasiahnutý, zapálený a havarovaný v močiaroch južne od Preslavy, pravdepodobne so stratou celej posádky,“ uvádza analytik. Podľa ruských zdrojov sa na palube malo nachádzať 15 ruských vojakov, všetci mali zahynúť.
Poškodiť sa podarilo aj Iliušin, ktorý však dokázal núdzovo pristáť, i keď aj tam sú hlásené straty na životoch.
„Keď sa človek správa predvídateľným spôsobom, je ľahké ho prepadnúť – a zabiť,“ uzavrel analytik.
Ukrajinci mohli získať výhodu
Podľa experta majú Rusi už len dve funkčné lietadlá A-50. Na začiatku vojny ich mali 9 až 11, no častými letmi pri Ukrajine ich opotrebovali a v súčasnosti nie sú letuschopné. Pre zastaranosť techniky ich nie je ľahké ani opraviť.
Otázkou tak ostáva, či Rusi budú chcieť riskovať posledné exempláre.
Valerij Romanenko z Národnej leteckej univerzity pre Deutsche Welle uviedol, že Rusi teraz nebudú posielať svoje lietadlá včasného varovanie asi 100 kilometrov od frontu. To môže Ukrajincom poskytnúť taktickú výhodu v niektorých oblastiach.
Otvára sa im cesta väčších zásahov na Kryme. Zasahovať tak budú môcť aj prostredníctvom lietadiel, ktoré nesú britsko-francúzsku strelu Storm Shadow, známu ako SCALP. Práve tieto strely s plochou dráhou letu stáli za úspešnými útokmi na Čiernomorskú flotilu.
Zdroje: Substack, Deutsche Welle