Megaprojekt za miliardy: U susedov bude jazdiť špeciálne metro
- Pražské metro si v najbližších rokoch prejde rapídnou modernizáciou
- Zástupca primátora Hříb oznámil zlúčenie výstavby dvoch liniek
- Jedna z liniek bude úplne automatizovaná
- Pražské metro si v najbližších rokoch prejde rapídnou modernizáciou
- Zástupca primátora Hříb oznámil zlúčenie výstavby dvoch liniek
- Jedna z liniek bude úplne automatizovaná
Dopravný podnik hlavného mesta Prahy (DPP) sa chystá začať ambiciózny projekt v hodnote 86 miliárd Kč (takmer 3,5 miliardy eur), ktorý má priniesť revolúciu v mestskom metre.
Táto významná iniciatíva zahŕňa automatizáciu prevádzky na existujúcej linke metra C a obstaranie najmodernejších automatických vlakov pre novú linku D, ktorá je v súčasnosti vo výstavbe.
Komplexný plán zahŕňa nákup 68 najmodernejších automatických vlakov, významné úpravy staníc na zvýšenie efektívnosti a dlhodobú zmluvu o údržbe na 35 rokov. Tento krok predstavuje významný krok smerom k modernizácii infraštruktúry pražskej verejnej dopravy, informuje portál iDnes.cz.
Vlaková revolúcia
Pražské orgány sa pripravujú na zásadné rozhodnutie o projekte najmodernejšieho metra, ktoré by malo byť dodané po roku 2029, čím sa zmení mestská mobilita v Prahe. Toto kľúčové rozhodnutie, ktoré čaká na hlasovanie mestského zastupiteľstva, je dôkazom odhodlania Prahy rozvíjať infraštruktúru verejnej dopravy.
METRO D Ⓜ️ @DPPOficialni hlásí, že první úsek metra D Pankrác – Olbrachtova je proražen v celé své délce!
Po zhruba 19 měsících od zahájení stavby je na prvním úseku metra D vyraženo více než 2 100 m tunelů či štol a zhruba 60 % celkového objemu ražeb.https://t.co/b4kgKstw6w pic.twitter.com/Vkl3bubSVF
— Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (@iprpraha) December 1, 2023
Zástupca primátora Zdeněk Hřib z Pirátskej strany zdôraznil naliehavosť spustenia výberového konania. Tento proaktívny prístup vyplýva z nutnosti rozsiahleho testovania a homologizácie nových vlakov s cieľom dokončiť víťaznú ponuku v priebehu nasledujúcich dvoch rokov.
Hřib zdôraznil transformačný potenciál tohto projektu: „Zavedenie automatizácie je pripravené revolučne zmeniť prevádzku linky C a potenciálne skrátiť interval medzi vlakmi na 90 sekúnd. Tým sa výrazne zvýši kapacita linky, čo bude znamenať významný skok v dochádzaní Pražanov do práce,“ píše iDnes.cz.
Spojenie projektov dvoch liniek
Hřib ďalej naznačil strategickú zmenu v plánoch na modernizáciu mestského metra. Pôvodne mesto zamýšľalo zaobstarať automatické vlaky samostatne pre linky metra C a D. Avšak z dôvodu nedostatočného záujmu dodávateľov o nákup menšieho rozsahu pre novú linku D, čo ovplyvnilo možnosť výhodnej cenovej ponuky, sa mesto rozhodlo zlúčiť procesy obstarávania pre obe linky.
Cieľom tohto kombinovaného prístupu je dosiahnuť lepšie jednotkové ceny a ďalšie synergie. Najmä automatizácia linky C je kľúčová vzhľadom na jej vysoké využitie, najmä v centrálnych úsekoch medzi Nádražím Holešovice a Vyšehradom, kde sa prevádzkuje takmer naplno. V súčasnosti je v špičke interval medzi vlakmi približne 115 sekúnd a bez automatizácie nie je možné tento interval ďalej skrátiť, píš iDnes.cz.
Historický okamžik. Praha schválila metro D a začíná jej stavět :-) @Adam_PrahaSobe @DPPOficialni pic.twitter.com/eUdeqsHcQ8
— Jan Čižinský (@jancizinsky) May 20, 2019
Pražský dopravný podnik (DPP) oznámil, že počas výberového konania na novú linku metra D zažil neprimeraný nátlak a vyhrážky voči svojim kľúčovým predstaviteľom. Terčom týchto alarmujúcich incidentov sa stali členovia predstavenstva, dozornej rady, generálnej rady DPP a hodnotiacej komisie pre linku D.
Napriek týmto problémom výstavba linky D, ktorá sa začala začiatkom roka 2022, napreduje s predpokladaným termínom dokončenia v roku 2029. Ambiciózny projekt, ktorý sa odvíja v štyroch fázach, pričom v súčasnosti prebiehajú dve, má odhadovaný rozpočet 98 miliárd korún (takmer 4 miliardy eur).
Po dokončení linka D výrazne rozšíri sieť pražského metra. Bude mať 11 kilometrov a 10 staníc a spojí Náměstí Míru s Olbrachtovou. Kľúčové križovatky budú zahŕňať spojenie s linkou A na Náměstí Míru a s linkou C na Pankráci, čo bude znamenať významné rozšírenie dopravnej infraštruktúry mesta, píše portál International Railway Journal.
Zdroje: iDnes.cz, International Railway Journal