V malom mestečku vyrástla nová dominanta pre ľudí. Inšpiráciu z nej môžu brať aj slovenské mestá
- Mesto Litomyšl, ktoré nájdeš približne 230 km od Bratislavy, dostalo pútavý architektonický prvok
- Dokonca sa stal víťazom národnej architektonickej súťaže
- Mesto Litomyšl, ktoré nájdeš približne 230 km od Bratislavy, dostalo pútavý architektonický prvok
- Dokonca sa stal víťazom národnej architektonickej súťaže
Dobrý most je ako dobrý skutok v nevľúdnom svete a altruistická investícia do verejného priestoru.
Môže ísť o spôsob, ako prepojiť ľudí a miesta, plusom je, ak je navrhnutý tak, aby bol príjemný aj na pohľad a zároveň poskytoval zážitok.
Nová litomyšlská lávka je presne taká: úplne presvedčivá syntéza architektúry, inžinierstva a urbanizmu. Tá spája dve časti mesta, niečo ako novodobá verzia Karlovho mosta v Prahe.
„Litomyšlská lávka kombinuje betónovú vežu, ktorá ladí s barokovou vežou určujúcou centrum mesta a je jej ozvenou, s oceľovou Vierendeelovou konštrukciou. Oba prvky sa spolu pohrávajú ako dva veľkorozmerné sochárske objekty,“ uvádza porota Českej ceny za architektúru.
Výsledkom konštrukčnej požiadavky vytvoriť protiváhu k hlavnému rozpätiu mosta je dokonale umiestnené vyhliadkové miesto, ktoré visí nad brehmi riečky Loučná.
K tomu sa pridáva niekoľko starostlivo vybraných detailov. Je tu napríklad do neba orientované okno vo veži výťahu či kaligrafické krivky z dielne miestneho umelca na dverách.
„Tento most je presne to, čo je v danom mieste potrebné. Nevyťahuje sa, ani sa nevyhýba. Nevyvoláva žiadne otázky. Žiadne nekonkrétne spochybňovanie zámeru. Nie je v ňom jednoducho nič navyše, a to je v dnešnej dobe neobvyklá vlastnosť.“
Nebol však realizovaný vo vzduchoprázdne. Naopak, možno k tomu viedla práve aj politická a vizionárska kontinuita tohto malého mesta.
V tomto meste sa každý mesiac stretávajú súčasný starosta a jeho predchádzajúci kolegovia s dlhoročnou mestskou architektkou a spoločne preberajú stratégiu rozvoja mesta. To je jeden z dôvodov, prečo je toto mesto pokladnicou obsahujúcou bohatú zbierku významnej súčasnej architektúry.
Nová lávka s výťahom, ktorá nahrádza pôvodný nadchod z roku 1981, zaisťuje pešie bezbariérové spojenie od mestského úradu do centra mesta a zatraktívnuje cestu aj cez rušnú komunikáciu.
Subtílna oceľová konštrukcia tohto nového mestského prvku je nesená masívnymi piliermi z pohľadového železobetónu.
Nachádza sa tu aj prevýšený pylón výťahu, ktorý je umiestnený v osi pôvodného schodiska a nesie vlastnú konštrukciu lávky.
Vytvorenie novej dominanty mesta
Stredný pilier stavby postupne prechádza do nového betónového schodiska. To je orientované smerom k ceste k Smetanovmu domu.
„Vďaka zvolenej konštrukcii sme lávku navrhli ako zastrešenú, poskytujúcu komfort a ochranu proti nepohode a ponúkajúcu atraktívny priechod medzi korunami stromov nad riekou Loučnou s výhľadmi na mesto,“ uvádzajú autori z EHL & KOUMAR ARCHITEKTI.
Oceľová konštrukcia lávky je doplnená zábradlím z nerezovej oceľovej siete a okrúhlym nerezovým madlom. Osvetlenie lávky podporuje kontrast ľahkej oceľovej konštrukcie a pohľadového železobetónu.
Jednoduchý charakter stavby oživujú grafiky Ivany Šrámkovej na vstupoch do výťahu a zadnej stene pylónu, ktoré pekne vidno v osových priehľadoch.
Víťazná realizácia
Navyše práve táto lávka získala významné ocenenie, a to rovno Českú cenu za architektúru.
Zámerom ČCA je propagácia kvalitných výsledkov práce etablovaných aj začínajúcich architektov smerom k verejnosti, a to nielen z hľadiska ich estetickej a technickej kvality, ale predovšetkým v súvislostiach ich vzniku, vzťahu k okoliu a spoločenského prínosu.
Hlavným účelom prehliadky je pokrytie čo najširšieho spektra prác. Z tohto dôvodu nie sú diela hodnotené v rámci jednotlivých kategórií, ale udeľuje sa jedna hlavná cena. Prihlásené diela posudzuje medzinárodná sedemčlenná porota.
Súťažnej prehliadky sa môžu zúčastniť jednotlivci alebo kancelárie s realizáciami dokončenými v posledných piatich rokoch.
Zdroj: EHL & KOUMAR ARCHITEKTI