Poplatková bomba pre vodičov: Tesne za našimi hranicami vrcholí bitka o poplatky pre SUV
- Ohlásené zdražovanie poplatku pre motoristov v Paríži rozhádalo aj politikov v susednom Rakúsku
- Zeleným sa myšlienka veľmi pozdáva
- Ohlásené zdražovanie poplatku pre motoristov v Paríži rozhádalo aj politikov v susednom Rakúsku
- Zeleným sa myšlienka veľmi pozdáva
Niektorí súhlasia, iní nesúhlasia. Plánované zvyšovanie poplatkov pre vodičov v Paríži vyvolalo roztržky medzi politikmi aj v susednom Rakúsku. Ako informuje portál Topspeed.sk, diskutuje sa o tom, či by majitelia SUV vozidiel mali za parkovanie platiť viac než vodiči menších áut.
Zástancovia životného prostredia tento nápad jednoznačne podporujú a chceli by ho zaviesť čo najskôr. Avšak ich spojenec vo vláde okamžite znižuje očakávania a vystupuje proti takýmto návrhom. Je otázne, ako sa situácia vyvinie.
Hoci Zelení v Rakúsku neponúkajú konkrétne riešenia na problémy, ktoré prináša nové pravidlo z Paríža, je dôležité ho spomenúť. Toto pravidlo stanovuje, že autá ťažšie ako 1,6 tony musia za parkovanie zaplatiť trojnásobok, teda 18 eur za hodinu.
Cieľom politikov bolo postihnúť vlastníkov SUV vozidiel. Avšak situácia obsahuje aj bizarné momenty. Napríklad niektoré menšie autá označované ako SUV zostávajú pod hmotnostnou hranicou, zatiaľ čo do drahšej kategórie parkovania spadajú aj niektoré autá, napríklad z kategórie kombi, ktoré by sa za SUV vozidlá považovať nemali.
Čím viac miesta, tým viac peňazí
Téma parkovania v mestských centrách vyvoláva rozsiahle diskusie po celej Európe. Nie je tajomstvom, že mnohí politici navrhujú obmedzenia, ktoré často nepriamo smerujú k zákazu a odsunu áut z miest.
V niektorých rakúskych mestách sa teraz rozvíja debata o nových pravidlách, ktoré súvisia s nedávnymi rozhodnutiami v Paríži, kde malú časť obyvateľstva zaujíma táto téma.
Starosta Innsbrucku Georg Willi (Zelení) zaútočil na SUV a tvrdí, že zaparkované autá zaberajú príliš veľa miesta na verejných priestranstvách.
„Vozidlá SUV zaberajú viac miesta ako menšie autá. A ak je priestor limitujúcim faktorom, potom si musíme povedať, že čím viac miesta potrebujete, tým viac zaplatíte,“ uviedol Willi.
Marketingový ťah rakúskych predajcov
Harald Preuner, primátor Salzburgu a člen Rakúskej ľudovej strany, si nevie predstaviť reštriktívny model parkovania podobný tomu v Paríži, hoci jeho strana spolupracuje so Zelenými na federálnej úrovni. Upozorňuje na možné porušovanie ústavných práv a na problémy s rovnakým prístupom, pričom poukazuje na zložitosti pri definovaní SUV, keďže v krajine neexistuje oficiálna definícia tohto pojmu.
Rakúsky automobilový klub ÖAMTC argumentuje, že niektorí výrobcovia aut označujú svoje modely ako SUV hlavne pre zvýšenie predaja. Pýta sa, či je správne za parkovanie malých SUV v mestách pýtať vyššie poplatky.
Ako informuje portál Heute.at, Zelení aj napriek tomu stále obhajujú svoje návrhy. Podľa nich je rozlišovanie cien parkovania na základe veľkosti vozidla alebo emisií CO2 rozumným a dobe zodpovedajúcim krokom.
Boj proti šíreniu vozidiel SUV
Šéf Medzinárodnej agentúry pre energetiku (IEA) Fatih Birol vyzval štáty, aby zakročili proti šíreniu športovo-úžitkových vozidiel (IEA).
„Je nevyhnutné riešiť problémy, ktoré spôsobujú, pokiaľ ide o dodatočný dopyt po energii, verejný priestor, ktorý zaberajú, a dodatočné nebezpečenstvo, ktoré predstavujú pre chodcov,“ povedal v rozhovore pre pondelkové vydanie denníka Les Échos. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Štáty by mali odrádzať zákazníkov od kúpy vozidiel SUV a čeliť trendu ich šírenia s použitím regulačných nástrojov, pokračoval šéf IEA. Zásahy by podľa neho mohli mať podobu vyššieho zdanenia alebo vyšších parkovacích poplatkov.
„Ak sa vo všeobecnosti pozrieme na sektor dopravy, vidíme dva veľmi silné trendy – rastúci význam elektrických vozidiel, ale aj čoraz dôležitejšie miesto, ktoré zaberajú vozidlá SUV,“ povedal Birol.
Podľa údajov agentúry vozidlá SUV v roku 2023 predstavovali takmer polovicu (48 %) celosvetového predaja nových automobilov. V Európe dokonca prekročili hranicu 50 %. Vzhľadom na svoju vyššiu hmotnosť a menej aerodynamický tvar vypúšťajú vozidlá SUV v priemere o 20 % viac emisií CO2 ako sedany.
Zdroje: Topspeed.sk, Heute.at, TASR