Škandál v Rusku: Úradníci „vyradili“ vrtuľníky a predali ich nepriateľom. Teraz pomáhajú na Ukrajine
- Ruská FSB vedie vyšetrovanie v prípade neoprávneného „vyradenia“ lietadiel a vrtuľníkov
- Úradníci ich vyradili, neskôr skončili v rukách nepriateľov
- Ruská FSB vedie vyšetrovanie v prípade neoprávneného „vyradenia“ lietadiel a vrtuľníkov
- Úradníci ich vyradili, neskôr skončili v rukách nepriateľov
Jeden z faktorov, ktorý podľa expertov zavinil neúspech ruskej ofenzívy na Kyjev, je korupcia. Tá je prítomná nielen v ruskej armáde, ale aj na ruských úradoch. Ukazuje to aj prípad „vyradenia“ ruských vrtuľníkov, ktoré boli predané do zahraničia. Neskôr sa objavili na Ukrajine, v rukách kyjevských síl, ktoré ich využívajú na boj proti samotným Rusom.
O škandále informoval ruský denník Izvestija, ktorý tvrdí, že prípadom sa zaoberá ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB). Spravodajská služba mala vykonať razie vo Federálnej agentúre pre leteckú dopravu (Rosaviacija).
Zaujímalo ich vyradenie 59 lietadiel a vrtuľníkov používaných v civilnom sektore. Obvinených je niekoľko zamestnancov, ktorí mali stroje neoprávnene vyňať z jurisdikcie Ruska a neskôr ich predať do zahraničia bez potrebných povolení. Zamestnanci pri vyšetrovaní poskytovali protichodné a nespoľahlivé informácie o polohe lietadiel.
Zdroje Izvestija tvrdia, že lietadlá opustili Rusko pod zámienkou charterových letov alebo iných činností, papierovo existovala možnosť, že sa do krajiny vrátia, v skutočnosti už dávno zmenili majiteľa.
Tri vrtuľníky skončili v rukách Ukrajincov
Voči zamestnancom sú vedené dve trestné stíhania. Obvinením hrozí sedem rokov za mrežami, pričom orgány v trestnom konaní nevylučujú, že obvinených pribudne.
Denník tvrdí, že tieto „kšefty“ boli dôvodom rezignácie šéfa Federálnej agentúry pre leteckú dopravu Alexandra Neradka v septembri 2023.
Kšeftovanie malo začať potom, ako Kremeľ spustil ruskú inváziu na Ukrajine.
Namiesto toho, aby vrtuľníky slúžili Rusom, boli prevezené do zahraničia. Dvadsaťjeden strojov skončilo mimo Eurázijskej ekonomickej únie, ktorú tvorí Ruská federácia, Bielorusko, Kazachstan, Arménsko a Kirgizsko.
⚡️🇷🇺Russian sources report that the FSB of Russia conducted an investigation and opened two criminal cases regarding the transportation of 59 aircraft and helicopters (Il-76 and Mi-8) from Russia to other countries from March 2022 to June 2023
3 of these helicopters somehow 3… pic.twitter.com/Y0hHFimVDw
— 🇺🇦Ukrainian Front (@front_ukrainian) February 12, 2024
Osem bolo predaných nepriateľským štátom, ktoré vojensky podporujú Ukrajinu. Stroje sa mali neskôr objaviť v rukách Ukrajincov, ktorí ich používali na boj proti okupantom. Rusov tak paradoxne pomáhali likvidovať ruské vrtuľníky a ruské lietadlá pomáhali zásobovať ukrajinský front.
Konkrétne malo ísť o tri vrtuľníky Mi-8. Je tiež možné, že Ukrajinci sa dostali aj k a nešpecifikovanému počtu transportných lietadiel Il-76, ktoré po opustení Ruska leteli s vypnutými transpondérmi. Ich polohu tak nebolo možné sledovať.
Rusi pritom zaznamenali vysoké straty vrtuľníkov Mi-8, ktorých podľa nezávislých analytikov z portálu Oryx prišli tridsaťštyri transportných vrtuľníkov tohto typu. Ďalších päť bolo zničených, ktoré slúžili pre elektronický boj.
Mi-8 je najrozšírenejšia transportná helikoptéra, lietadlo Il-76 dokáže preniesť 40 ton
Mi-8 je najrozšírenejší transportný vrtuľník na svete. Jeho vznik siaha do 60. rokov minulého storočia, keď boli postavené prvé prototypy. Využíva sa vo vojenskom sektore rovnako ako v civilnom. Armádam dokáže poskytovať podporu či už prostredníctvom transportu alebo ako priama podpora pozemných vojsk. Na tento účel môže byť vyzbrojený neriadenými strelami, ale aj guľometom či protitankovými strelami.
V závislosti od verzie môže Mi-8 prepraviť až 32 pasažierov.
Dodnes prebieha jeho výroba a používa ho približne 50 armád sveta. V minulosti bol súčasťou Vzdušných síl Slovenska. Jej vylepšenú verziu Mi-17 sme darovali Ukrajine.
Lietadlo Iliušin Il-76 pochádza zo 60. až 70. rokov minulého storočia. Ide o obľúbený stroj využívaný na transport vo vojenskej i civilnej sfére. V modernizovanom variante sa vyrába dodnes. Lietadlo dokáže operovať aj v najťažších podmienkach, ako sú ťažké poveternostné podmienky a krátka a nespevnená pristávacia dráha.
Poháňané je štyrmi prúdovými vrtuľami, pričom v závislosti od variantu dokáže uniesť 20 až 40 ton. Il-76 sa tiež stal kostrou pre ruské lietadlá včasného varovania známe ako A-50 Beriev.
Zdroj: Izvestija