Ľudia sú hladní po najvýhodnejších ponukách produktov v obchodoch

hyperia
Pixabay.com

Nákupné správanie zákazníkov je konzervatívnejšie

Nákupné správanie zákazníkov je neustále meniace sa v závislosti od mnohých aspektov. V súčasnosti sú to najmä ceny potravín a všeobecné zdražovanie, ktoré nútia nakupujúcich prehodnocovať ich správanie v nákupných strediskách a pozornejšie plánovať ich výdavky.

Na základe zvyšujúcej sa inflácie sa nákupné správanie podstatne zmenilo a ľudia aktívne vyhľadávajú najlepšie ceny potravín v pomere cena/kvalita, kvôli ktorým neváhajú zmeniť hoci aj ich obľúbené nákupné stredisko.

Rastúci dôraz na šetrenie a zmeny v nákupnom správaní

Na základe dát sa inflácia medziročne stále zvyšuje, hoci jej nárast sa medzimesačne v januári znížil na 3,9%, zatiaľ čo v decembri to bolo ešte 5,9%. Najviac si slovenskí spotrebitelia medziročne priplatia napríklad za zeleninu, chlieb či obilniny, kde bol zaznamenaný nárast od 8% až do 15%. Ako protiklad pôsobia napríklad ceny energií, ktoré sa medziročne znížili o 1,2%.

Navyšovanie cien teda logicky vyústilo v to, že si spotrebitelia pozorne porovnávajú ceny a vyberajú tie najvýhodnejšie ponuky a špeciálne zľavy, aby efektívne znížili svoj rozpočet, ideálne bez straty na kvalite. Okrem bežných letákov jednotlivých reťazcov sa môžu nakupujúci spoľahnúť aj na online riešenia, kde majú všetky zľavy vo vybraných obchodoch v aplikácii.

Hoci sú po pandemickom období návštevy kamenných obchodov opäť na vzostupe, veľké množstvo ľudí sa adaptovalo na online fungovanie a osvojilo si pohodlnejšie a často aj rýchlejšie online nákupy alebo online porovnávanie cien prostredníctvom dostupných letákov či porovnávačov. Ľudia si tak môžu pozrieť najnovšie ponuky a zľavy v priebehu pár sekúnd na webovej stránke či v aplikácii a všetky funckionality majú vo svojom smartfóne.

Súčasné aplikácie agregujúce letáky rôznych obchodných prevádzok v súčasnosti neponúkajú len túto funckonalitu, no dopĺňajú ju o dodatočné funkcie, ako napríklad importovanie vernostných kariet, vytvorenie nákupného zoznamu a podobne. Príkladom môže byť produkt Kimbino, ktorý združuje tisíce letákov z viac než 40 krajín po celom svete a je dostupný ako na webe, tak aj vo forme aplikácie, ktorá poskytuje výhody naviac, ako napríklad nahratie vernostných kariet alebo vytvorenie nákupného zoznamu, ktorý je možné použiť pri nákupe.

Aké sú vyhliadky nákupov a nákupného správania v budúcnosti?

Súčasné nákupné trendy aj plány maloobchodníkov a veľkoobchodníkov ukazujú, že digitálnou transformáciou postupne prejde viac a viac prevádzok, pokiaľ chcú držať krok s dobou a požiadavkami nakupujúcich. Podľa posledných štúdií až 60% nakupujúcich používa počas svojho nákupu mobily, kde si porovnáva ceny, prezerá popisy produktov či hľadá produkty v akciách.

Nie je teda prekvapením, že pre veľké množstvo spoločností je digitálna transformácia jedna z top priorít v najbližšom období. Prítomnosť v zákazníckej ceste a jednotlivých nákupných bodoch totiž otvára dvere personalizácii, ktorá je veľmi silným nástrojom pre vytváranie zákazníckej lojality a zvyšovanie nákupného potenciálu.

Ďalšou veľkou témou, ktorá bola otvorená aj na COP28 je udržateľnosť v obchodnom priemysle. Množstvo značiek sa logicky začne angažovať v tejto problematike a podnikne kroky, ktoré znížia jej uhlíkovú stopu, ako napríklad zníženie produkcie papierových letákov a ich presun do digitálnej formy.

Najnovšie videá

Trendové videá