Špičkový slovenský tvorca VFX si v Bratislave postavil filmové štúdio. Ak máš dobrý nápad, podporia aj teba

  • Roman Gregorička patrí medzi špičkových tvorcov VFX
  • PAGODA je otvorená aj pre mladých filmárov
  • V štúdiu ti spravia párty, môžeš doniesť aj DJ-a
Pagoda natáčanie
Nakrúcanie v PAGODA STUDIO s Markom Igondom PAGODA STUDIO
  • Roman Gregorička patrí medzi špičkových tvorcov VFX
  • PAGODA je otvorená aj pre mladých filmárov
  • V štúdiu ti spravia párty, môžeš doniesť aj DJ-a

Manželia Roman a Kristína Gregoričkoví si postavili obrovské filmové štúdio PAGODA STUDIO na vlastnú päsť. Roman patrí medzi jedných z najlepších tvorcov vizuálnych efektov na Slovensku, teraz vytvára efekty do počítačových hier.

S manželkou Kristínou si splnili sen a počas pandémie COVID-19 si postavili unikátne filmové štúdio. Ako sami hovoria, ak máš dobrý nápad, podporiť môžu aj tvoj projekt. 

Kľúče od budovy dostali v septembri 2022 a už koncom októbra začali stavebné práce. Keďže sa štúdio zameriava na tvorbu filmov využívajúce VFX či animáciu, bolo potrebné mať bezpečne urobenú elektrinu. A práve ta zabrala najviac času. „Kebyže si napustíš vaňu s vodou, ľahneš si do nej, hodíš si tam fén, tak ani ťa to nepošteklí a už sa vypne prúd,“ opísal Roman v rozhovore pre Startitup.

Svoje brány oficiálne otvorila PAGODA v decembri. Priestor ponúka miesto pre všetkých filmárov, Roman s Kikou si zakladajú na individuálnom prístupe. „Chceli sme to spraviť ako také útočisko,“ vyjadril sa Roman.

  • Ako sa dopracovali k vlastnému filmovému štúdiu?
  • Získali k tomu aj finančnú podporu alebo to platili z vlastného vrecka?
  • Čo všetko je možné u nich produkovať?
  • Majú na Slovensku veľkú konkurenciu?

Roman, ty si režisér a efektár VFX. Podieľal si sa aj na slovenských projektoch? 

Venujem sa vizuálnym efektom (VFX) a aj počítačovej animácii (CGI) a posledné roky pracujem na traileroch a takzvaných cinematikoch do počítačových hier. V zásade to znamená, že na začiatku hry sa ti spustí film, ktorý ukáže, kde sa práve v príbehu nachádzaš. V posledných rokoch to boli hry, ako napríklad Dead Effect 1 a 2, Tau Ceti: Unknown Origin, Crime Boss, Last Epoch a ďalšie, ktoré sú ešte vo výrobe.

Pracoval som na VFX záberoch pre film Čiara, Indián, A máme, čo sme chceli, taktiež pre seriály Slovania, Iveta, na reklamných projektoch a kampaniach pre klientov ako VÚB Banka, Union, Reiffeisen, Allianz, Telekom, Orange.

Vo filme Čiara som robil rôzne retuše, neviditeľné efekty, ktoré nie sú na prvý pohľad badateľné, ale doplňujú atmosféru a príbeh. Napríklad vo svadobnej scéne, kde sedia postavy vonku na dvore a majú nad hlavami žiarovky. Pri nakrúcaní žiarovky nesvietili, tie som rozsvecoval až v postprodukcii.

Ako si sa potom dopracoval až k vlastnému filmovému štúdiu? 

R: Už veľmi dlho to bolo mojím snom. Keď sme sa s Kristínkou dali dokopy, začali sme sa o tom rozprávať, miestami sme fantazírovali a predstavovali si, čo a ako. Myslím, že to bolo pred koronou alebo aj počas korony, keď sme chodievali na prechádzky a povedali si: „Kedy, ak nie teraz?“

Približne rok sme hľadali priestor, pozerali si reality, chodili sme po rôznych miestach. A jedného dňa sa tento priestor zjavil na stránkach. Nevyzeral veľmi lákavo, lebo fotografie často skresľujú. Ale keď sme sem prišli osobne, hneď sme vedeli, že je to ONO.

Snažil som sa zosumarizovať všetky svoje skúsenosti ako režisér za posledných 15 rokov. Pýtal som sa sám seba, keď som niekde prišiel na nakrúcanie: „Čo mi tam chýbalo?“ A rovnako som sa pýtal svojich kolegov z rôznych remeselných odvetví, že ak by boli v takomto priestore, čo tu potrebujú/chcú mať?

Prečo PAGODA? Máte k tomu nejaký sentimentálny postoj?

R: Obaja máme radi ázijskú kultúru. Jej tajomno a skrytú múdrosť. Pagoda je staroveká forma chrámu, ktorý pretvára zlú energiu v dobrú. Svojou konštrukciou a tvarom ju ťahá z priestoru okolo seba, transformuje a zase rozsieva po okolí. Vnútri tejto stavby sa vôbec nežilo. Jej význam bol hlavne v uchovávaní pozostatkov svätých. Bol to taký monument týčiaci sa nad mestom.

K: Pagody mali mesto ochraňovať a prirodzene ho očisťovať. Brať z neho to zlé a meniť na pozitívne. S touto metaforou sa stotožňujeme. Niekto k nám príde so svojou víziou a my mu ju pomôžeme nejakým spôsobom zrealizovať, premeniť. Či už dobrou radou, alebo poskytnutím priestoru.

Ako to šlo, čo sa týka financovania? Pýtali ste si niekde nejakú finančnú podporu?

K: Išli sme, ako sa vraví, z vlastného vrecka. Ale boli sme na to dvaja. Pre niekoho by to bolo v období korony neprijateľné, alebo by si to nevedel predstaviť, ale my sme boli absolútne nadchnutí predstavou o spoločnom cieli a sne. Úplne sme cítili, že TOTO je ONO.

A čo sa týka peňazí, hlavu sme si nastavili tak, že ak by to náhodou nevyšlo, tak sa nič nedeje. Ideme ďalej. Ale my sa o to jednoducho musíme pokúsiť, inak by nás roztrhlo.

R: Teraz, keď sa obhliadneme na tie rekonštrukcie a všetko okolo toho, tak si hovoríme, ako sme do toho mohli ísť?! Veď je tam toľko práce! Ale vtedy to človek tak nevníma, vtedy má človek svoju predstavu, víziu a jednoducho si ide za ňou.

nové filmové štúdio
zdroj: PAGODA STUDIO

Čo bolo kľúčové pri hľadaní priestoru? 

R: Veľa faktorov, od parkovania až po vysoké stropy, bezpečnú elektroinštaláciu a hlavne množstvo využiteľných priestorov. Pretože veľa ľudí ponúkalo na prenájom len sklad, ale žiadne kancelárske zázemie k tomu.

To by sme tam museli vystavať a odobrať si z nakrúcacieho priestoru. A na tomto mieste sme to mali všetko pohromade, pekne oddelené. Zároveň rekonštrukcia staršieho priestoru nesie v sebe výhodu, že priestor môžete prispôsobiť svojej vízii. Samozrejme, s dovolením vlastníkov.

Najdlhšie sa počas prerábok čakalo na elektroinštaláciu. Vyrábali nám novú rozvodnú skriňu na mieru. Veľké 125A zásuvky nemá len tak každý osadené vo svojich priestoroch. Vytrhali sme všetku starú elektroinštaláciu a vymenili za novú. „Máme najmodernejšie prúdové chrániče, takže ak by si si napustila vaňu, ľahneš si do nej, hodíš si tam fén, prúd sa hneď vypne a ani ťa to nepošteklí.“

Čo všetko sa dá v PAGODA produkovať? 

R: Boli tu už nakrúcané reklamy, ale aj celovečerný film. Bola to jedna z tých väčších produkcií, kedy nenakrúcali iba jeden deň, ale najprv tri a čoskoro sa chcú vrátiť na týždeň, alebo dva. Nakrúcali u nás trikové zábery na zelenom pozadí a do tých záberov sa budú vkladať rôzne počítačové animácie.

Ďalej sa tu robili animačné referencie. Čo znamená, že sme nakrúcali herca,  podľa ktorého budeme potom animovať počítačom vytvorenú postavičku. Ako som spomínal, nakrúcali sa tu už aj reklamy, produktové zábery a tiež kamerové skúšky.

Takže z každého rožku trošku, ale čo sa týka kvantity, toho ešte nebolo veľa. Oficiálne sme otvorení len niekoľko mesiacov.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pagoda Studio (@pagodastudio_ba)

Je ťažké mať filmové štúdio, čo sa týka konkurencie? Máme na to trh? 

R: Nakrúca sa stále a veľa. Všetkého možného od receptov, produktových shotov, seriálov, televíznych zvučiek, relácií, až po tie veľké filmové nakrúcania. Dôležité je mať na výber.

K: My nevnímame konkurenciu ako niečo zlé. Jednoducho to tak je a vždy bude. Ako keď postavíš dve kaviarne na tej istej ulici. To neznamená, že iba jedna bude plná, ale že ľudia na tej ulici budú piť viac kávy.

R: Človek pôjde vždy tam, kde je mu príjemne. A o to nám ide. Aby sa u nás ľudia cítili dobre. Je to hlavne o tom, aký servis a pohodlie vieš v danom priestore ponúknuť. Snažíme sa každým dňom, každou produkciou zlepšovať a vyvíjať. Poúčať sa z vlastných chýb.

Ak by niekto chcel nejakú tu väčšiu produkciu, stavať kulisy, vytvárať si interiér, dá sa to aj u vás?

R: Určite. Ja som už také výroby zažil, kde sme vystavali celú obývačku alebo spálňu. To sa v priestoroch ako PAGODA STUDIO dá zrealizovať. Vďaka tomu, že máme vysoký strop (6,5 m), tak si aj osvetľovači vedia postaviť celé konštrukcie nad scénou a byť flexibilní v rámci svietenia. 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pagoda Studio (@pagodastudio_ba)

R: Filmári by sa mali do štúdia zmestiť so všetkou technikou. Preto máme vedľa miestnosti, kde sa nakrúca (FilmSet), priestor, ktorý voláme WORKSHOP. Je to pracovný priestor, kde sa môžu stavať kulisy či vykonávať iné „špinavé“ práce, ale zároveň slúži ako zázemie pre produkciu a na odloženie nepotrebnej techniky tak, aby nezavadzala na pľaci. Toto mi často chýbalo, keď sme niekde nakrúcali.

Roman, ty máš aj vlastnú postprodukciu Spyger arts. Ako to je so štúdiom spojené?

R: Pôvodne to bol môj hobby projekt. Niekoľko rokov som sa v mladosti venoval VFX len ako zábave, ale neskôr to prerástlo až do profesie. Z malého webového portálu, kde som združoval rôznych tvorcov, s ktorými sme nakrúcali, sa postupne vyvinula stránka postprodukčného štúdia.

Dnes s mnohými priateľmi a kolegami z VŠMÚ nakrúcame reklamy, klipy, filmy a spolu sa vyvíjame a naberáme skúsenosti. Od začiatku som plánoval tieto dve štúdiá spojiť dohromady. Mať vlastný priestor a ešte aj postprodukciu na jednom mieste je pre mňa splneným snom.

Keď sme začali s Kristínkou vymýšľať koncept PAGODA STUDIA, v zásade sme to chceli spojiť so službami mojej postprodukcie. Napríklad niekto príde a bude chcieť nakrúcať na zelenom pozadí, ale nemá supervisora. Nemá niekoho, kto by mu na to dohliadol alebo kto by to vykľúčoval. Tak mu to ponúkneme ako balík.

Vieme teda dať dokopy v rámci produkcie celý štáb, ak je potreba. Zabezpečíme celý servis od scenára, pred-produkciu, produkciu, postprodukciu až po delivery – aj pre kino. Máme okolo seba množstvo ľudí s ktorými dlhoročne spolupracujeme.

Ako ste pracovali na cenníku a čo je v rámci ceny?

R: Väčšinou je základná sadzba za 12-hodinový filmovací deň. V zásade teraz už mávajú štúdiá aj hodinové sadzby, poldňové sadzby a pod. Pretože niektoré štáby neprídu na celý deň, prídu len na pár hodín.

Prvé info, čo sme na cenník dostali, nás veľmi potešilo. Povedali sme si, že toto by mohlo fungovať. Potom sme postupne zistili, že je to veľmi premrštené a hlavne, prečo je to premrštené. Takáto suma väčšinou fungovala pred koronou a pred infláciou. Všetci majú teraz menšie rozpočty a požadujú rovnakú prácu/servis za nižšie ceny.

My nechceme a ani nemôžme ísť silou mocou pod cenu. Ale ak k nám niekto príde a predostrie svoju víziu a predstavu, všetko sa dá vydiskutovať. Sme otvorení dohode a konzultácii. Chceme byť otvorení ľuďom a hlavne ja ako tvorca to mám zažité. Viem, čo to je mať dobrý projekt a nemať priestor, kde ho nakrútiť.

filmové štúdio
zdroj: PAGODA STUDIO

K: A všetky priestory, ktoré tu máme, sú v rámci balíka a cien uvedených v našom oficiálnom cenníku. Nerobíme rozdiely. Človek sem príde a všetko je mu k dispozícii, žiadne postranné doplatky.

Jediné, čo sa môže vyskytnúť, sú produkcie s extrémnym odberom elektriny pre tie najvýkonnejšie svetlá. Ale to je možno jedna produkcia za rok. Nedeje sa to často. Všetko je o dohode. A rovnako, keď prídu študenti, určite sa vieme dohodnúť.

Naša filozofia je taká, že keď chceš niečo mať, musíš vedieť aj darovať. Nám sa vždy naskytla nejaká krásna príležitosť, niekto nám vyšiel v ústrety, pomohol a to chceme aj my spraviť pre mladých začínajúcich tvorcov.

Aké sú vaše plány do budúcna?

R: Plánujeme dokúpiť svetlá, divadelné ťahy, mať tu nejakú vlastnú techniku. Zatiaľ máme spriatelených niekoľko rentálov filmovej techniky, čo sú dlhoroční známi. Ďalej mať stálu klientelu z rôznych odvetví, či už televízie alebo filmu, reklamy. A vždy zvyšovať komfort a kvalitu služieb.

Zároveň by sme boli veľmi radi, keby do PAGODY začali chodiť aj mladí filmári. Lebo ja som bol tiež kedysi začínajúci filmár, ktorý keď mal nejaký nápad, nemal ho kde nakrútiť, ani sa s kým profesionálne poradiť.

Chceli by sme to spraviť ako také útočisko, ak by niekto prišiel a nemal by, povedzme, ten veľký rozpočet, ale mal by dobrý nápad. A radi by sme v tomto smere fungovali aj na báze producenta.

K: Ale nechceme tento priestor využívať len na filmárske účely. Chceme, aby tento priestor žil celkovo umením. Umelecké workshopy, vernisáže, výstavy, divadelné skúšky atď.

I keď vieme, že sa to bude najviac pohybovať okolo filmovej tvorby. Ak by napríklad prišiel nejaký študent a chcel by si niekde odpremiérovať svoj film, vieme roztiahnuť plátno, pripraviť projektor, zvuk, rozložiť stoličky.

Aj takzvané dotočné party, po veľkých nakrúcaniach a reklamách. Produkcia zavolá klienta a celý štáb, niečo dobré si popijú, porozprávajú sa. Môžu si zavolať aj DJ-a a zabaviť sa.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pagoda Studio (@pagodastudio_ba)

R: Ak by niekto chcel u nás urobiť seminár alebo workshop, tak kľudne. Môžu prísť, rozložiť si produkty, techniku, odprezentovať seba alebo svoje výrobky, prípadne porozprávať o zaujímavých témach. Takéto projekty sa už u nás chystajú a chceme to robiť na pravidelnejšej báze. Samozrejme, toto všetko za prispôsobenú cenu, to nie je klasický filmovací deň. Treba nám len napísať a opýtať sa.

Ja osobne som v minulosti mal jednu prednášku, s ktorou som chodil po festivaloch a Comic-Conoch. V Bratislave Comic Salon, potom v Prahe, Ostrave. Prednáška bola o tom, ako sa nakrúca film za nulový rozpočet. Nedávno sme vyhotovili workshop pre žiakov jednej anglicky hovoriacej školy o filmmakingu.

Prečo by mali prísť klienti do PAGODY?

R: Zakladáme si na komforte veľkého priestoru. Keď napríklad potrebuješ upratať 40-členný štáb, každá zložka má u nás svoje zázemie.

Ďalej máme pripravenú elektroinštaláciu pre tie náročnejšie produkcie. Čo veľa tvorcom pomôže, je ľahký prístup priamo do FilmSetu a dokonca aj autom priamo na pľac.

Obrovské plus je u nás aj parkovanie okolo objektu. Viac ako 10 parkovacích miest. Zároveň lokalita, kde sa celá budova nachádza, je prispôsobená aj na prístup väčších áut, autobusov či dokonca aj kamiónov.

K: Naše veľké plus sú skúsenosti a profesionálny prístup. Roman sa vyše 15 rokov pohyboval v brandži ako režisér a sám si zažil potreby a nedostatky na pľace.

Je ešte niečo, čo by mali klienti vedieť? 

K: Chceme apelovať na to, aby sa nám ľudia nebáli napísať a zavolať s akýmkoľvek projektom. Viem si predstaviť, že ak by som mala projekt s kamarátmi a malý, alebo žiadny rozpočet, bolo by pre mňa zastrašujúce zavolať „veľkému štúdiu“.

Predpokladala by som, že na to nemám, ale to vôbec nemusí byť pravda. Ktokoľvek sa nám môže ozvať. Keď sa nám bojí zatelefonovať, nech nám napíše email (smiech).

Pagoda studio

Zdroje: PAGODA STUDIO, Spyger arts

Najnovšie videá

Trendové videá