Zľavnené diaľničné známky a výhodné parkovné. Vláda chystá úľavy pre skupinu vodičov

  • Vláda sa snaží ovplyvniť aktuálnu situáciu na Slovensku mnohými benefitmi
  • Vodičov určite potešia
žena za volantom, diaľničná známka
Ilustračný obrázok Freepik, TASR/Radovan Stoklasa
  • Vláda sa snaží ovplyvniť aktuálnu situáciu na Slovensku mnohými benefitmi
  • Vodičov určite potešia

Elektromobilita sa stáva čoraz väčším trendom na celom svete a spaľovacie motory vytláča do zabudnutia. Na Slovensku je však situácia iná, čo sa snaží ovplyvniť vláda.

Ako uvádza portál Topspeed, pre majiteľov elektromobilov vláda chystá určité výhody, ktoré by ich ku kúpe takéhoto vozidla mohli motivovať. 

Benefity, ktoré by vlastníci elektrovozidiel mohli dostať, vláda aktívne rieši. V hre je napríklad bezplatné alebo lacnejšie parkovné v mestách, čo však budú musieť vyriešiť ešte samotná samosprávy.

Motoristov však zrejme viac poteší výhoda, ktorá sa týka diaľničných známok. Pod palcom ju má aktuálny minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer-SSD) a konkrétne by malo ísť o dočasné zvýhodnenie elektromobilov pri poplatkoch na diaľničné známky. Z toho vyplýva, že majitelia elektromobilov by za diaľničnú známku neplatili plnú sumu, ale získali by zľavu. Konkrétne čísla nie sú známe, rovnako to je aj v prípade toho, ako sa táto zľava bude počítať.

Vláda chce, aby súčasťou tohto procesu boli aj firmy a podnikatelia. Uvažuje teda nad zvýhodnením používania elektromobilov z hľadiska odpisov v porovnaní s klasickými autami so spaľovacími motormi. Poslednými benefitmi by mohla byť dotácia na kúpu elektromobilu, no aj dotácie na neverejné nabíjačky pre firmy a domácnosti.

Majitelia elektromobilov a vodíkových áut registrovaných v Českej republike sú od poplatkov za diaľničné známky úplne oslobodení. 

Éra spaľovacích motorov nekončí

Najväčší výrobca automobilových komponentov je presvedčený, že vozidlá so spaľovacími motormi budú pokračovať v premávke po cestách ešte minimálne 35 rokov, kým nebude dokončený proces elektrifikácie cestnej dopravy. Informáciu priniesla agentúra TASR.

Riaditeľ spoločnosti Bosch Stefan Hartung uviedol v komentároch uverejnených v nedeľu na webe The Pioneer, že aj keby sa celosvetová výroba približne 90 miliónov motorových vozidiel ročne začala okamžite transformovať na elektrické verzie, trvalo by 16 rokov, kým by všetky modely boli vyrábané výlučne v elektrickej forme.

Bosch zohráva kľúčovú rolu ako dodávateľ automobilových komponentov. Podľa Hartunga to znamená, že výroba vozidiel so spaľovacími motormi bude pokračovať, a tieto vozidlá neskôr budú vyžadovať výmenu. Riaditeľ Hartung predpokladá, že pre úplný prechod na výrobu iba elektrických áut by bolo potrebné dvojnásobné množstvo času, konkrétne minimálne 30 až 35 rokov.

Hartung zdôraznil, že niektoré vozidlá možno nakoniec nebudú elektrifikované, a v Nemecku tak bude pokračovať aj výroba vozidiel so spaľovacími motormi. „Nie je možné nútiť zákazníkov mimo Európy, aby ich nepoužívali,“ poznamenal.

Rovnako podotkol, že pre dosiahnutie elektrifikácie môže byť nevyhnutné vytvoriť inovácie, ktoré momentálne neexistujú, a spomenul príklad poľnohospodárskych strojov. Kombajny napríklad prevádzkujú s výkonom 250 až 300 kilowattov až 12 hodín denne. „S batériou potrebnou na takúto prevádzku by sa vozidlo pravdepodobne zabojovalo do zeme,“ varoval.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Topspeed, TASR, Archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá