Slovenských motoristov čakajú zásadné zmeny: Nový zákon o PZP má obrovské nedostatky, rezort ich odmieta riešiť
- Novela zákona o PZP má implementovať európsku smernicu
- Platiť mala od decembra, mešká a aj tak má nedostatky
- Novela zákona o PZP má implementovať európsku smernicu
- Platiť mala od decembra, mešká a aj tak má nedostatky
Slovensko čakajú zmeny v zákone o povinnom zmluvnom poistení (PZP), ktoré však ešte stále musia prejsť celým legislatívnym procesom. Novela má implementovať smernicu Európskej únie a pôvodne mala vstúpiť do platnosti už v decembri 2023, keď aj uplynul termín na jej implementáciu pre všetky krajiny EÚ. Pripomienkovým konaním pritom novela prešla ešte v lete za úradníckej vlády. Až včera však o nej súčasná vláda po dlhom čase rokovala.
Ako sme už písali, zmeny zahŕňajú PZP pre elektrické kolobežky, ale aj vyššie maximálne krytie či rozšírenie definície motorového vozidla. Finsider podotýka, že keď návrh nadobudne platnosť, vytvorí sa tiež priestor pre elektronickú komunikáciu a doklady.
Stále však odborníci evidujú nevyriešené nedostatky. Novelu zastrešuje rezort financií, ktorému poisťovne navrhujú viacero zmien. Napríklad podľa nich chýbajú riešenia viacerých problémov z praxe, píše Finsider, najmä v prípade prihlásených vozidiel bez povinného zmluvného poistenia.
Okrem toho sa im nepozdávajú viaceré detaily pri elektrokolobežkách. Tie sa evidovať nebudú, čo predstavuje problém pri kontrole neplatičov PZP. Ani rezort dopravy tento problém neplánuje riešiť.
Nedostatočný návrh
Slovenská asociácia na ochranu práv poškodených (SAOPP) považuje predkladaný návrh novely zákona PZP z dielne ministerstva financií za nedostatočný. Poukázala, že zo smernice Európskeho parlamentu a Rady zavádza len povinné minimum zmien. Taktiež podotkla, že termín na jej implementáciu pre členské krajiny EÚ uplynul už vlani.
„Znenie posilňuje práva poisťovateľov (napríklad regresy, nároky) a zvyšuje sankcie za nezaplatenie PZP. Mimochodom, tieto pokuty budú smerovať do štátnej kasy, neputujú späť do systému PZP – na posilnenie garančného fondu (SKP), prípadne prevenciu nehôd či zníženia počtu nepoistených vozidiel,“ citovala asociáciu agentúra TASR.
SAOPP preto podala hromadnú pripomienku, s menami viac ako 600 signatárov. Ministerstvo financií tak upozornila, že novela nerieši dlhoročné problémy. Rezort to však odmietol.
Asociácia upozornila aj na to, že práva poškodených, teda faktických adresátov PZP, zostanú neposilnené a bez potrebných úprav, čo zrejme opäť zvýši počet súdnych sporov.
Čo ministerstvo akceptovalo?
SAOPP podala celkom 87 pripomienok, z toho 12 zásadných, píše Finsider. Rezort ich prijal celkom deväť.
Konkrétne akceptoval žiadosť Asociácie priemyselných zväzov a dopravy, ktorá tvrdí, že potrebuje viac času na implementáciu online systému slúžiaceho na výmenu informácií o poistených vozidlách. Požiadala odklad zákona alebo aspoň tejto jeho časti do júna.
Okrem toho poisťovne dostanú presne definované právo na náhradu poistného plnenia. To si budú smieť nárokovať napríklad v prípadoch, keď vinník úmyselne spôsobí škodu na aute, ktoré si bez dovolenia zoberie od prevádzkovateľa. Na základe návrhu rezortu dopravy by to isté mohlo platiť aj v prípade, ak škoda vznikla na na aute neschválenom na prevádzku v cestnej premávke, podotýka Finsider.
Okrem toho navrhovateľ akceptoval pripomienku Národnej banky Slovenska (NBS). Podľa nej by sa spôsob počet plnenia na náhradu škody mal riešiť na základe vyhlášky ministerstva spravodlivosti z roku 2004. V súčasnosti takýto spôsob nemáme explicitne stanovený a poisťovne môžu postupovať podľa vlastného uváženia.
Koniec zeleným kartám a vyššie pokuty
Ako sme už písali v tomto článku, rezort plánuje tiež zvyšovať pokuty pre motoristov jazdiacich bez PZP. Ich suma by sa mohla až strojnásobiť.
Pokuta, ktorú Slováci platili za neuzatvorené PZP, sa pohybovala od 16,60 eura do 3 319,40 eura. Ak by prešla novela zákona o Povinnom zmluvnom poistení, pokuta by sa po novom pohybovala v rozmedzí od 50 do 5 000 eur.
Okrem toho by sa fyzická zelená (biela) karta by čoskoro mohla stať minulosťou, informovali sme. Od budúceho roka by totiž mala stačiť aj v elektronickej podobe.
Zdroje: Finsider, TASR, Archív SIU