Europoslanci schválili normu Euro 7: Čo všetko prináša a znamená koniec spaľovákov? (PREHĽAD)

  • Europoslanci v stredu schválili novú emisnú normu Euro 7
  • Oproti pôvodnému návrhu je miernejšia
Výfuk na aute a vodič.
Ilustračné foto Flickr/eutrophication&hypoxia, Freepik/@senivpetro
  • Europoslanci v stredu schválili novú emisnú normu Euro 7
  • Oproti pôvodnému návrhu je miernejšia

Európsky parlament schválil legislatívu, ktorá v EÚ vyvolala veľkú kritiku. Napriek tomu je norma Euro 7 menej prísna, ako sa pôvodne navrhovalo.

Nastavili menej prísne pravidlá pre znečisťovanie ovzdušia autami, než sa pôvodne plánovalo. Automobilky tiež dostali viac času, aby sa prispôsobili novým pravidlám. Okrem toho sa zaviedli nové pravidlá na znižovanie škodlivín z pneumatík a bŕzd a na to, aby batérie v autách vydržali dlhšie.

Slovensko bolo proti

Cieľom pravidla je údajne pomôcť Európskej únii prejsť na dopravu bez škodlivých emisií a zlepšiť čistotu vzduchu. Za toto pravidlo hlasovalo 297 europoslancov, proti bolo 190 a 37 sa zdržalo hlasovania. Ešte ho musí oficiálne schváliť Rada EÚ, ktorú tvoria členské štáty, aby mohlo začať platiť.

Ako informuje portál oPeniazoch.sk, pri diskusiách o tomto pravidle sa podarilo nájsť strednú cestu. Rada EÚ a Európsky parlament sa dohodli na kompromise, pričom každý ustúpil v niečom inom. Podľa konečnej verzie pravidla emisné limity pre výfukové plyny ostanú na úrovni súčasnej normy Euro 6, vrátane limitov pre testovanie.

Hneď na začiatku rozhovorov o pravidle Euro 7, ktoré podľa výrobcov áut a Európskej komisie bolo nerealistické, sa osem krajín postavilo proti návrhu. Česko viedlo skupinu krajín, ktoré mali rovnaký názor, medzi ktoré patrili Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.

Nerealistický termín

Podľa pôvodného plánu Európskej komisie malo pravidlo Euro 7 začať platiť pre osobné autá už v polovici roka 2025 a pre nákladné autá o dva roky neskôr. Mnoho krajín EÚ to považovalo za nerealistické. Výrobcovia áut tiež vyjadrili obavy, že na zmeny nebudú mať dostatok času na prípravu.

Kompromis posunul pôvodný plán. Teraz sa s pravidlom počíta tak, že nové osobné modely áut budú musieť splniť normu 2,5 roka po tom, ako norma nadobudne účinnosť, a už existujúce modely za 3,5 roka. Pre nákladné autá to bude štyri roky pre nové modely a päť rokov pre súčasné modely. Tieto termíny dajú výrobcom áut viac času, aby sa pripravili na nové pravidlá.

autá
zdroj: Canva

„Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, teda 250 korún, čo nie je dráma,“ uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.

Pravidlá na zníženie znečistenia z pneumatík a bŕzd

Nákladné autá musia spĺňať trochu prísnejšie emisné limity, najmä pri emisiách dusíka. Výrobcovia si však ešte vedia technicky poradiť s týmito požiadavkami.

Euro 7 prichádza namiesto predchádzajúcich pravidiel Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné a ťažké nákladné vozidlá) a zjednocuje ich do jedného pravidla pre oba typy vozidiel.

Nová norma pridáva pravidlá na zníženie znečistenia z pneumatík a bŕzd. Doteraz nikto neriešil, ako častice z opotrebovávania pneumatík a brzdových doštičiek znečisťujú vzduch.

Pre čisto elektrické autá nová norma určuje limit znečistenia na tri miligramy na kilometer. Pre väčšinu áut so spaľovacími motormi a hybridy je limit sedem miligramov na kilometer a pre veľké dodávky jedenásť miligramov na kilometer.

Prudké zníženie emisií je potrebné

Globálne emisie oxidu uhličitého (CO2) súvisiace s energetikou dosiahli minulý rok rekordnú výšku. Čiastočne k tomu prispelo zvýšené využívanie fosílnych palív v krajinách, kde suchá brzdili produkciu vodných elektrární. Uviedla to Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA). TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Vedci tvrdia, že v nadchádzajúcich rokoch bude potrebné prudké zníženie emisií CO2, najmä zo spaľovania fosílnych palív, ak sa majú splniť ciele na obmedzenie globálneho rastu teplôt a zabrániť náhlym zmenám klímy.

„Emisie CO2 ani zďaleka neklesajú tak rýchlo, ako je potrebné na splnenie globálnych klimatických cieľov stanovených v Parížskej dohode,“ uviedla IEA v správe.

Podľa analýzy IEA globálne emisie z energií v roku 2023 vzrástli o 410 miliónov ton alebo 1,1 % na 37,4 miliardy ton.

Globálny rast tzv. čistých technológií, ako sú veterné, solárne elektrárne a elektrické vozidlá, pomohol pritom vlani obmedziť tempo rastu emisií, ktoré v roku 2022 dosiahlo 1,3 %.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: oPeniazoch.sk , TASR

Najnovšie videá

Trendové videá