Cestovať sa dá aj bez míňania množstva peňazí. CEO Rail Europe ti poradí, ako ušetriť
- Po pandémii ľudia začali cestovať viac vlakom
- Lístky sa oplatí kupovať 7 až 12 týždňov vopred
- Po pandémii ľudia začali cestovať viac vlakom
- Lístky sa oplatí kupovať 7 až 12 týždňov vopred
Po pandémii spôsobenej Covidom-19 sa svet vrátil do zabehaných koľají v mnohých oblastiach a jednou z nich je aj cestovanie, keďže spoznávanie nových kultúr a miest je pre ľudí jednou z najvzrušujúcejších vecí, ktorá sa im spája s nezabudnuteľnými zážitkami, na ktoré budú spomínať do konca života.
Čo sa však do určitej miery zmenilo, je fakt, že sa prehĺbil záujem o železničné služby, keďže cestujúci sa snažia zostať bližšie k domovu a mnohí sa pokúšajú zmierniť negatívny vplyv leteckej dopravy na životné prostredie, píše portál Euronews.
Dopyt po vlakoch sa zvýšil na celosvetovej úrovni, čo si všimol aj výkonný riaditeľ Rail Europe Bjorn Bender, ktorý si pre teba pripravil niekoľko užitočných tipov, ako pri cestovaní ušetriť.
Pre jeho firmu bol rok 2023 fantastický
Pre Bendera nie je cestovanie len transfer z miesta A do miesta B, keďže, ako uvádza portál Travel and Tour World, len v minulom roku naprieč Európou vlakom prešiel približne 75-tisíc kilometrov.
„Cestovanie vlakom je pre mňa druhým domovom. Je to moja kancelária, kde môžem naozaj robiť svoju prácu. Dopyt po mobilite je obrovský a celosvetovo rastie. Železničný priemysel v celej Európe rastie a v prípade cezhraničných služieb to je asi 20 percent,“ vysvetlil.
Pre jeho spoločnosť Rail Europe bol rok 2023 „úžasným rokom“. Bender povedal, že spoločnosť zaznamenala 66-percentný medziročný rast tržieb v porovnaní s rokom 2022 a približne 75- až 80-percentný rast v porovnaní s rokom 2019. Napriek dopytu mnohí stále vnímajú, že lístky na vlak sú drahé, čo je z pohľadu Bendera nesprávne tvrdenie.
Tipy, ako ušetriť
V tejto súvislosti poskytuje ľuďom rady, ako pri cestovaní vlakmi ušetriť.
Jeho prvým tipom je nerezervovať priamo u poskytovateľov železničnej dopravy. Vlastné skúsenosti prirovnáva k rezervácii letov: „Zvyčajne nerezervujete priamo na webovej stránke leteckej spoločnosti – aspoň ja by som to nerobil. Porovnávam ceny napríklad na Skyscanner alebo Kajak,“ podotkol.
Porovnávacie stránky alebo stránky, ktoré poskytujú ceny leteniek od viacerých poskytovateľov, dávajú cestujúcim najviac alternatív a možnosť vybrať si medzi rôznymi trasami a tarifami. „Keď chcem cestovať z Frankfurtu do New Yorku, je mi jedno, či na konci dňa budem sedieť v Delte, United alebo Lufthanse,“ vysvetľuje.
Čím skôr tým lepšie. Panuje všeobecná zhoda, že pokiaľ ide o cestovanie, čím skôr si svoj lístok rezervuješ, tým to je lacnejšie. Ale, rovnako ako pri leteckej doprave, zvyčajne existuje priestor, v rámci ktorého sú ceny lístkov na vlak najnižšie.
„Povedal by som, že rezervácia 7 až 12 týždňov vopred je celkom dobrý rozsah. Cenný poznatok, ale na ako dlho? Koniec koncov, veci sa menia. V minulosti ste mali vo vysokorýchlostných vlakoch len veľmi obmedzený počet výhodnejších cien. Teraz si môžem 30 minút pred odchodom zarezervovať výhodnejšie cestovné pri každom dopravcovi,“ povedal Bender.
Tretia Benderova rada – prestupy. Aj keď sú nonstop služby určite rýchlejšie, a teda zákonite príťažlivejšie, sú aj drahšie. „Ak ste ochotný raz prestúpiť, zvýši sa tým šanca nájsť lepšiu cenu,“ hovorí Bender.
Je to dosť bežná prax pri leteckom cestovnom a zdá sa, že vlaky nie sú iné. S dostatočným výskumom je možné nájsť jednoduché spojenia s relatívne krátkymi čakacími dobami, takže celkový dopad na tvoju cestu je minimálny, no úspory sú potenciálne značné.
Benderovo posledné odporúčanie sa týka vernostných schém. „Vernostné programy, najmä pre cezhraničné služby, zvyšujú šancu získať lepšie ceny cestovného. Cestovanie na preukazy, keď idete s rodinou na letnú dovolenku, vám dáva šancu precestovať takmer celú Európu za pár stoviek eur na štyri týždne,“ tvrdí Bender.
Domnieva sa, že dostupnosť a užitočnosť železničných kariet a preukazov je v Európe stále nedocenená. „Existuje veľa príležitostí, ale vzdelanie, dokonca ani pre Európanov, ešte nie je také vysoké. Je to veľa na nás, na vzájomných poskytovateľoch, aby sme šírili všetky informácie a boli skutočne spoločníkom pre cestovateľov, od inšpirácie až po predaj.“
Zdroje: Euronews, Travel and Tour World