Slovenka Zuzka je leteckou techničkou pre najväčšiu spoločnosť v Európe. „Som vždy jediná žena na pracovisku“
- Zuzanu možno poznáš ako vášnivú horolezkyňu
- V skutočnosti je letecká technička
- Tvrdí, že túto prácu nemôžeš robiť pre peniaze, musí ťa baviť
- Zuzanu možno poznáš ako vášnivú horolezkyňu
- V skutočnosti je letecká technička
- Tvrdí, že túto prácu nemôžeš robiť pre peniaze, musí ťa baviť
Nedávno sme ti priniesli rozhovor so Slovenkou, ktorá má vášeň pre horolezectvo a chystá sa vyjsť na najtechnickejšiu horu Himalájí. Zuzana Rajčanová je však okrem milovníčky hôr aj prvou slovenskou leteckou techničkou pre lietadlá Boeing 737 NG a MAX a Embraer 190. Zrejme ťa neprekvapí, že letecký technik má v rukách veľa zodpovednosti.
Zuzana sa jej však nebojí. Má 26, momentálne žije v Taliansku a dostať sa na vysnívanú pozíciu jej trvalo roky. Dnes pracuje ako licencovaná letecká technička pre najväčšiu leteckú spoločnosť v Európe. Smeje sa, že sa tam dostala kvôli veľkej náhode.
„Jedného dňa počas zmeny na letisku v Prahe, kolega uvidel lietadlo môjho súčasného zamestnávateľa a zo srandy prehodil, že by sme to tam mohli skúsiť. Obaja sme poslali životopisy, prešli dvoma kolami pohovorov a psychotestami,“ spomína letecká technička.
Zabehnutá technička
Celý proces vraj trval mesiace. „Pri podpise pracovnej zmluvy sme mali pohovor aj s regionálnym CEO, z čoho som bola vo veľkom strese. No bol to jeden z mojich najpríjemnejších rozhovorov v živote.“
Zuzka je v súčasnosti už zabehnutou techničkou. Spomína, koľko práce ju stálo dostať sa tam, kde je dnes, a sama hovorí, že leteckým technikom nemôžeš byť pre peniaze. Musí ťa to baviť. Spoločne sme sa porozprávali o tom, koľko letecký technik zarába, aké je byť ženou v odvetví, ktoré doteraz patrilo mužom, a priblížila nám aj to, ako vyzerá jej bežný deň.
- Ako sa Zuzana stala leteckou techničkou
- Čo je potrebné pre získanie licencie
- Aké výzvy musela prekonať
- Ktorým leteckým mýtom veriť netreba
Aký bol proces, aby si sa stala prvou Slovenskou licencovanou leteckou techničkou pre lietadlá Boeing 737 NG a MAX a Embraer 190?
Tento proces trval roky a celý bol výzva. Skúsim to ale trochu skrátiť.
Počas vysokej školy som si poslala životopis do leteckej spoločnosti, kde ma ako prvú ženu aj prijali. Nasledovali roky praxe ako nelicencovaného mechanika. Mechanik je vlastne taký pomocník licencovaného technika. Podáva náradie, robí takú „špinavšiu a horšiu“ prácu, ktorú nemôže pokaziť, za ktorú nenesie zodpovednosť.
Popri práci mechanika som si robila špeciálne testy (moduly), ktorých je cca 14 až 17. Zameriavajú sa napr. na aerodynamiku, pohon a podobne. Tieto testy musia byť v úspešnosti nad 75 %. Počas toho som nadobudla aj prvú typovú kvalifikáciu na Boeing 737 NG.
Musela som si vyplniť niekoľko rôznych zápisníkov praxe. Prejsť viacerými preskúšaniami a testami, rôznymi certifikáciami. Po celom tomto zdĺhavom procese som sa stala certifikovanou licencovanou techničkou a mohla uvoľniť svoje prvé lietadlo na let. Boli to roky skúseností.
Ako si rozvíjala svoje zručnosti, najmä pre také špecializované modely lietadiel?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké sa k nej v tomto odvetví správajú muži?
- Koľko si letecký technik zarobí?
- Prečo jej seriál o leteckých katastrofách pripadá smiešny?
- Je pre ženu náročnejšie dostať sa na takúto pozíciu?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity