Úspešný predajca známych módnych značiek krachuje. V týchto nákupných centrách zatvorili predajne
- Po firme išli hlavne prevádzkovatelia nákupných centier
- Ani známe módne značky v jej portfóliu ju nezachránili
- Po firme išli hlavne prevádzkovatelia nákupných centier
- Ani známe módne značky v jej portfóliu ju nezachránili
Na slovenskom trhu s módou sa teraz deje najväčší kolaps za dlhý čas. Ani známe značky ako Tommy Hilfiger, Tommy Jeans, G-Star, Diesel a Levi’s nezachránili firmu Denim Retail pred zlyhaním.
Hoci firma zarobila milióny eur, najviac ju potrápili majitelia nákupných centier. Napriek tomu, že konkurz navrhol len jeden z nich, ostatní majitelia obchodov sa k rozhodnutiu pripojili.
Úspech v roku 2019
Trh s módou funguje podľa svojich pravidiel. Veľké značky si v rôznych krajinách buď zriaďujú pobočky, alebo si hľadajú miestnych zástupcov. Skupina Denim, ktorá predávala značky ako Tommy Hilfiger, Diesel a Levi’s, u nás postupovala druhým spôsobom. Ako informuje portál SME, o založení skupiny rozhodol jej zakladateľ Ondrej Konečný, ktorý zriadil viacero firiem s názvom Denim.
Denim Retail vznikla v marci 2015, založili ju Ondrej Konečný a Michal Zúbrik. Táto firma sa neskôr starala o maloobchod skupiny. Približne v tom istom čase vznikli aj Denim Group a Denim Outlet, kde prvá sa zameriavala na veľkoobchod a druhá na predaj výpredajového oblečenia.
Kým Denim Group má pod palcom veľkoobchod, Denim Retail pokrýva maloobchod. Denim Group dosahovala tržby okolo päť miliónov eur a bola dôležitou súčasťou skupiny. Ale najväčšie obraty mala Denim Retail, ktorej rekordný rok bol 2019 s obratom viac ako 6,6 milióna.
„Do skupiny Denim Group patria aktuálne koncepty DENIM, CUBE, DENIM-OUTLET a Mango. Portfólio značiek sa v našich konceptoch stále rozrastá. DENIM aktuálne pre svojich zákazníkov prináša módne kolekcie značiek Tommy Hilfiger, Tommy Jeans, G-Star RAW, DIESEL a Levi’s. Koncept CUBE sa zameriava na luxusnejšie značky, ako je Marc Jacobs, Michael Kors, Furla a Vivienne Westwood. Koncept DENIM-OUTLET zastrešuje portfólio väčšiny našich značiek a je možné tu nájsť kolekcie z minulých sezón za nižšie ceny,“ predstavuje sa firma na svojom webe.
Prvé problémy
Firma Denim Retail sa dostala do pozornosti počas pandémie covidu. V júni 2021 Denník N informoval, že firma podala žalobu na Európskom súde pre ľudské práva. Dôvod bol ten, že si nárokovala odškodnenie vo výške dva milióny eur za to, že musela zatvoriť svoje obchody počas pandémie a čakala na kompenzáciu.
„Najviac nás predajcov módy zaťažuje to, že nám štát doteraz nijako nekryl náklady na nákup sezónnych kolekcií pre minulé obdobia, ktoré už teraz vieme predávať iba so stratou. Pandemické zatváranie predajní nám zasiahlo až tri sezóny po sebe,“ vysvetľoval Konečný.
Podnikateľ okrem iného kritizoval aj kroky vlády. „Naša vláda má ambíciu nesystémovo kompenzovať iba zamestnancov, ktorí sú voličmi, no nedostatočne pomáha podnikateľom, ktorí sú ich zamestnávateľmi. Firmu držíme naďalej v chode iba z vlastných rezerv a nových úverov,“ konštatoval.
Skupina mala problémy, o čom svedčia aj ich kroky, ktoré už pred rokom popisoval INDEX. Vtedy zavreli obchody Tommy Hilfiger v bratislavských nákupných centrách Aupark, Vivo a tiež v nitrianskom centre Mlyny. Konečný to vysvetlil ako bežný postup.
„V niektorých obchodných centrách nedošlo k dohode s prenajímateľom po indexácii (zvýšení) nájmov a navyšovaní poplatkov za služby a energie, preto bola v súlade s plánom optimalizácie ich činnosť pozastavená,“ avizoval Konečný.
Majiteľ skupiny v tom čase hovoril o zmenách predajných kanálov. Konečný pre portál taktiež vtedy povedal, že zlepšujú procesy fungovania a urýchľujú dodávanie cez eshopy. Ich hlavným cieľom je vylepšiť dostupnosť v čase, keď sa mení samotné správanie zákazníkov.
Nezaplatené faktúry
V septembri predchádzajúceho roka vedenie obchodného centra Mlyny v Nitre podalo na súd návrh na vyhlásenie konkurzu firmy Denim Retail. Ale Mlyny nebolo jediné centrum s nezaplatenými faktúrami.
Neskôr sa na súde prihlásili aj obchodné centrá Aupark v Košiciach a Žiline a bratislavské centrum Stanica Nivy. Medzi tými, čo si nárokovali peniaze, boli aj Sociálna poisťovňa, Finančná správa SR a poisťovňa Dôvera.
Vedenie firmy Denim Retail malo dokázať, že má dosť peňazí na ďalšie fungovanie, ale nepodarilo sa im to. Preto bratislavský súd 20. marca rozhodol o konkurze firmy.
Konkurzné konanie je špeciálne súdne konanie na riešenie úpadku dlžníka (teda jeho dlhodobej platobnej neschopnosti voči viacerým veriteľom alebo predlženosti) kolektívnym uspokojením jeho veriteľov z výťažku zo speňaženia majetku dlžníka.
Teraz budú predávať majetok firmy, aby vyplatili čo najviac dlhov veriteľom. Nie je ale jasné, aký majetok sa podarí nájsť. Firma dlhuje Sociálnej poisťovni skoro 105-tisíc eur. Ďalej má dlhy u Finančnej správy (10-tisíc eur) a vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni (30-tisíc eur).
Otázna budúcnosť
Môže sa zdať, že príbeh značky Denim na Slovensku skončil, ale nie je to tak. Zakladateľ Denimu Ondrej Konečný najskôr v apríli minulého roka premenoval spoločnosť Denim Outlet na Denim SK. Počas leta potom založil dve nové firmy.
Najprv v júli 2023 vznikla spoločnosť Denim a o mesiac neskôr aj firma Denim omnichannel, ktorá teraz prevádzkuje eshop Denim.sk. Predtým tento eshop spravovala spoločnosť Denim Retail.
Je otázne, či nové firmy budú v podnikaní s módou pokračovať. Na otázky ohľadom toho zakladateľ Ondrej Konečný neodpovedal. Aj nové firmy Denim omnichannel a Denim sa objavujú na zozname dlžníkov Sociálnej poisťovne.
Eshop na webovej stránke uvádza, že zastrešuje koncepty Denim, Cube a Mango a ponúka značky ako Tommy Hilfiger, Tommy Jeans, G-Star RAW, Diesel a Levi’s. Či sa situácia za pár mesiacov zmení, ukáže čas.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: SME, Denník N, INDEX