Výrazná novinka pre vodičov: Európsky parlament im chce prikázať, ako „správne“ otvárať dvere
- Európsky parlament nedávno navrhol „nový štýl“ otvárania dverí vodiča
- Parlament upriamil pozornosť na potrebu zvýšiť bezpečnosť pri vystupovaní z auta
- Európsky parlament nedávno navrhol „nový štýl“ otvárania dverí vodiča
- Parlament upriamil pozornosť na potrebu zvýšiť bezpečnosť pri vystupovaní z auta
Otváranie dverí na aute je bežným, zdanlivo jednoduchým úkonom, o ktorom si zrejme všetci vodiči myslia, že ide o úplne primitívny pohyb rukou. To je síce pravda, no vzhľadom na bezpečnosť o až taký jednoduchý úkon nejde.
Ako píše portál Autoviny.sk, Európsky parlament nedávno navrhol „nový štýl“ otvárania dverí vodiča, ktorý šoférov nabáda ku kontrole priestoru za vozidlom ešte pred ich otvorením, aby tak predišli nebezpečným situáciám, akými je napríklad zrazenie cyklistu či kolobežkára, ktorého nevidíme, alebo šuchnutie auta, ktoré stojí v tesnej blízkosti a podobne.
Nové nariadenie Európskeho parlamentu sa zameriava na bezpečnejšie spôsoby otvárania dverí na vozidlách. Parlament totiž upriamil pozornosť na potrebu zvýšiť bezpečnosť pri vystupovaní z vozidla.
S legislatívnym predložením, ktoré bolo pomenované ako „holandský chvat“ (Dutch reach), sa všetko mení. Nový „štýl“ otvárania dverí je príznačný tým, že vodič musí otvoriť dvere pravou rukou, čím prirodzene zabezpečí to, aby sa otočil smerom vzad a uistil sa tak, že otvorením dverí nezrazí cyklistu či teoreticky neohrozí žiadnych ľudí a predmety.
Samotný názov tohto štýlu otvárania dverí pochádza z Holandska, a to preto, že ide o krajinu, kde je cyklistika veľmi rozšírená.
Dokument popisuje presné kroky, ktoré vodiča navedú k správnemu otvoreniu dverí na aute: „Ide o otvorenie dverí vozidla rukou, ktorá je najďalej od kľučky dverí. Pritom sa osoba, ktorá otvára dvere, automaticky pozerá cez rameno, aby ľahšie spozorovala každého približujúceho sa účastníka cestnej premávky.“
V skratke to znamená, že vodič by mal otvárať dvere pravou rukou a jeho spolujazdec zase ľavou.
Pre Anglicko to nie je žiadnou novinkou
V tomto prípade však nejde o niečo nové. V krajine ako Veľká Británia už totiž platí podobný štýl otvárania dverí vozidla špecifickým spôsobom, pričom dodržiavanie pravidla kontroluje polícia. Táto opatrenie je primárne zamerané na zvýšenie bezpečnosti na cestách a predchádzanie ohrozeniu cyklistov, ktorí sú medzi najzraniteľnejšími účastníkmi premávky.
Štatistiky hovoria, že v Belgicku dochádza približne k 300 nehodám ročne, keď cyklista narazí do otvárajúcich sa dverí vozidla, pričom často ide o vodiča vozidla, ktorý je hlavným vinníkom.
Otváranie dverí v štýle „holandský chvat“ je pritom len jedným z krokov, ako zamedziť nehodám na cestách. Napriek tomu, že dnes majú niektoré moderné vozidlá rozsiahle monitorovanie priestoru, ktoré dokáže vodiča upozorniť pri otváraní dverí na možnú kolíziu, no zväčša ide len o zvukové či výstražné znamenie bez priameho zásahu do úkonu.
Obmedzenie rýchlosti
V Lyone, treťom najväčšom francúzskom meste, za dva roky od zavedenia obmedzenia rýchlosti na väčšine mestských komunikácií na 30 kilometrov za hodinu (km/h) výrazne ubudli dopravné nehody. Celkovo sa ich počet znížil o 35 % a v prípade vážnych nehôd, ktoré viedli k úmrtiam a ťažším zraneniam, nastal pokles o takmer 40 %, uviedol v piatok starosta mesta Gregory Doucet. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Od 30. marca 2022 platí v Lyone na viac ako 80 % ciest obmedzenie rýchlosti na 30 km/h, čím sa mesto vyrovnalo Parížu, Grenoblu, Lille a niektorým európskym veľkomestám, ako je napríklad Amsterdam.
Deklarovaným cieľom zavedenia rýchlostného limitu bolo zvýšiť bezpečnosť na cestách, zlepšiť plynulosť dopravy, uľahčiť pohyb chodcov a cyklistov a znížiť hlukovú záťaž. Obmedzenie rýchlosti bude čoskoro platiť aj v 24 obciach v okolí Lyonu, ktoré majú spolu približne 1,4 milióna obyvateľov.
Nie všetci motoristi však v súčasnosti dodržiavajú obmedzenie, informovala televízna stanica BFMTV. Priemerná registrovaná rýchlosť v meste podľa nej dosahuje 38 kilometrov za hodinu a minulý rok úrady za prekročenie limitu vymerali 17 000 pokút.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Autoviny.sk, Europarl.europa, TASR