Školy v Poľsku žiakom nedávajú domáce úlohy. Slováci sa nimi začali inšpirovať
- Domáce úlohy sa u nás nateraz rušiť nebudú
- Na niektorých školách ich žiaci dostávajú, inde zase nie
- Domáce úlohy sa u nás nateraz rušiť nebudú
- Na niektorých školách ich žiaci dostávajú, inde zase nie
Domáce úlohy sa na slovenských školách zatiaľ rušiť nebudú. Niekde ich dostávajú, inde zase nie. Podľa psychologičky by sa však malo diskutovať o tom, ako v budúcnosti upraviť povinnosti školákov.
Učitelia zo súkromnej základnej školy v Liptovskom Mikuláši sa rozhodli nasledovať vzor Poľska a domáce úlohy svojim žiakom nezadávajú. Chcú, aby deti po vyučovaní oddychovali. Horšie známky pre to nemajú.
„Naše očakávania slnili, pretože aj podľa slov detí sú radi, že môžu tráviť čas niečím iným ako učením. Takisto chodia na kopec krúžkov a sú šťastné,“ prezradila pre RTVS učiteľka na Súkromnej ZŠ Felix v Liptovskom Mikuláši Daria Halušková.
Nie je to však pravidlom všade. Žiakom na prvom aj druhom stupni na tejto základnej škole zaberie riešenie domácich úloh najviac dve hodiny. „Dva príklady, maximálne tri z matematiky, na utvrdenie si toho učiva,“ uviedla učiteľka matematiky a fyziky Eva Fondatiová.
„Skúsila som nedávať domáce úlohy, potom to dopadlo tak, že deti mi nevedeli na druhú hodinu vôbec reagovať,“ poznamenala učiteľka anglického jazyka Zuzana Gajdošová.
Na Slovensku aktuálne zadávanie domácich úloh funguje na dobrovoľnej báze. Riaditelia to nechávajú na učiteľov. „Hlavný princíp a zásada je nepreťažovať žiakov,“ vyhlásila riaditeľka ZŠ Erika Drgoňová.
„Myslím si, že by bolo výhodnejšie, keby sa deti viac učili v škole a poobede mali čas na krúžky a oddýchnuť si,“ uviedol otec školáka.
Poľskom sa nateraz inšpirovať nebudeme
„Bolo by výborné, keby existovali odporúčania, koľko domácich úloh je adekvátne deťom dávať,“ skonštatoval riaditeľ Občianskeho združenia Rodičia.sk Matej Stuška.
Podľa psychologičky netreba domáce úlohy rušiť úplne, požiadavky na deti v základných školách však treba upraviť „Treba širšiu diskusiu o nastavení škôl vnútorne, ako to majú, aké sú ich potreby, akú majú časovú dotáciu. Neurobiť to jedným chirurgickým rezom práve teraz,“ dodala prezidentka Asociácie školskej psychológie Lucia Košťálová.
Ako informuje The Independent, vláda premiéra Donalda Tuska tento mesiac uzákonila zákaz povinných domácich úloh počas širokej diskusie o potrebe modernizácie poľského vzdelávacieho systému, ktorý podľa kritikov kladie príliš veľký dôraz na rutinné učenie a domáce úlohy a nedostatočne kladie na kritické myslenie a kreativitu.
Ako uvádza portál Euronews, poľská vláda zaviedla prísne limity na množstvo domácich úloh, ktoré musia žiaci robiť v snahe modernizovať vzdelávací systém. Učitelia už nebudú deťom v prvom až treťom ročníku dávať povinné domáce úlohy. V štyroch až ôsmych ročníkoch predstavujú domáce úlohy nepovinnú súčasť prípravy na vyučovanie a nepočítajú sa do ročníka.
Nie všetci sú však o danom kroku skalopevne presvedčení. Sławomir Broniarz, šéf poľského zväzu učiteľov, hovorí, že hoci uznáva potrebu zmierniť záťaž pre študentov, nové pravidlá zaviedli bez adekvátnej konzultácie s pedagógmi. Odstránenie domácich úloh by tak mohlo zväčšiť rozdiely vo vzdelaní medzi deťmi, ktoré majú silnú podporu doma, a deťmi z rodín s menšou podporou a nižšími očakávaniami.
Poľský vzdelávací systém prešiel mnohými kontroverznými zmenami, keď takmer každá nová vláda urobila zmeny. To často spôsobuje, že rodičia a učitelia sú zmätení a odradení.
Zdroje: RTVS, Euronews, YouTube/FRANCE 24 English, The Independent