S online podvodníkmi sa roztrhlo vrece: Máme 7 tipov, ako neprísť o peniaze
Slováci si zvykli na platby online. Až 9 z 10 obyvateľov Slovenska využíva tento spôsob nákupu služieb či tovarov. To láka aj rôznych podvodníkov, ktorí sa snažia mimoriadne sofistikovanými spôsobmi obrať vás o peniaze. Stačí okamih nepozornosti, jedno kliknutie na link v podvodnej správe či otvorenie prílohy a nákup vás môže vyjsť oveľa drahšie, než ste zamýšľali.
Škála podvodov je rôzna a podvodníci sú naozaj vynaliezaví. Neváhajú pritom zneužívať mená známych spoločností a inštitúcií, aby vzbudili dojem dôveryhodnosti. Cieľom pritom nie sú banky, kde máte peniaze uložené, ale priamo ľudia.
„Podvodníci dnes používajú manipulatívne techniky a využívajú rôzne spôsoby komunikácie. Najčastejšie ide o podvodné útoky prostredníctvom e-mailových správ či SMS správ, ale výnimkou nie sú ani podvodné telefonáty. Kým v minulosti prichádzala vlna týchto podvodných útokov len zriedka, dnes sa tak deje bežne, preto sa musíme naučiť byť obozretní,“ upozorňuje odborníčka JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie.
Podvodníkom ide o to, aby od vás vymámili citlivé údaje z platobných kariet či prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva. Časté sú podvody na inzertných portáloch, podvodné e-shopy, podvodné súťaže na sociálnych sieťach, podvody s láskou, podvodné pôžičky či investičné podvody.
Ako rozpoznáte podvodnú správu?
Podvodná správa je typická svojou urgentnosťou, môže obsahovať gramatické, či štylistické chyby, pričom vás vyzýva, aby ste nejako konali, a síce klikli na odkaz v nej alebo otvorili prílohu. Urobiť, čo podvodníci chcú, vás donútia prefíkanou zámienkou ako je zaplatenie poplatku za poštovné, clo, úhradu dopravných nákladov a najnovšie aj na dobitie kreditu mobilného telefónu.
Výnimkou nie sú ani klamlivé správy, ktoré vás informujú o zmene alebo o zrušení rôznych služieb elektronického bankovníctva, napríklad o zablokovaní prístupu alebo končiacej podpory niektorých služieb, či o blokácii platobného prostriedku.
Čo robiť, keď zistíte, že ste sa stali obeťou podvodu?
Hneď, ako zistíte, že ste sa stali obeťou podvodníkov, nahláste to svojej banke, zablokujte si platobnú kartu a deaktivujte prístupové práva do elektronického bankovníctva. Zároveň sa odporúča podať trestné oznámenie na polícii, preto si uschovajte celú podvodnú komunikáciu. Ako obeť podvodu máte nárok na náhradu škody, musíte si ho však vymáhať od podvodníka, preto je trestné oznámenie dôležité.
„Pri každom z podvodných konaní platí základné pravidlo, a to byť obozretný a dôsledne dodržiavať zásady bezpečného používania platobných služieb, vďaka čomu viete podvodom predchádzať,“ vysvetľuje Sylvia Ďatelinková.
Ako predchádzať tomu, aby ste naleteli podvodníkom?
Podvodníci neustále hľadajú nové spôsoby, ako vás oklamať a sú vždy o krok pred nami, no je pár zásad, ktoré stačí dodržať, aby ste sa vyhli problémom:
- neotvárať neznáme správy a prílohy v nich
- neklikať na odkazy v správach
- neprihlasovať sa do elektronického bankovníctva prostredníctvom odkazu cez e-mail alebo prostredníctvom iných webových stránok (iba cez oficiálnu stránku banky)
- dôsledne si chrániť prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva ako aj citlivé údaje o platobnej karte
- na prihlasovanie do elektronického bankovníctva využívať počítač alebo zariadenie, ktoré je chránené proti zneužitiu. Pravidelne si aktualizovať antivírusový softvér.
- nesťahovať ani neinštalovať do zariadenia, ktoré používate pre účely elektronického bankovníctva neznáme programy či prílohy.
- samostatnú pozornosť treba venovať autorizačným správam, ktoré vyzývajú na aktiváciu služby či stiahnutie aplikácie zadaním autorizačného kódu uvedeného v správe. Autorizačné kódy zadávať až vtedy, pokiaľ ste si správu riadne prečítali a súhlasíte s jej obsahom.