Čínske automobilky sa rútia na Európu. V „boji“ proti nim zohrá dôležitú úlohu Trnava

  • Čínske značky expandujú na globálne trhy
  • Ako reagujú európske automobilky?
automobilka
Automobilová firma TASR/Pavol Zachar
  • Čínske značky expandujú na globálne trhy
  • Ako reagujú európske automobilky?

Európsky automobilový priemysel sa v posledných mesiacoch ocitá pod tlakom rastúcej konkurencie zo strany čínskych výrobcov elektromobilov. Čínske značky, ako napríklad BYD, Xpeng a Nio, agresívne expandujú na globálne trhy a ponúkajú cenovo dostupné a technologicky vyspelé elektromobily, ktoré lákajú čoraz viac zákazníkov.

Táto „invázia“ prináša pre etablované európske automobilky, ako sú Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz, značné výzvy. Čínske elektromobily sú často lacnejšie a ponúkajú dlhší dojazd ako ich európske ekvivalenty, čo ich robí pre spotrebiteľov atraktívnejšími.

Okrem toho čínske automobilky investujú značné sumy do vývoja nových technológií a inovácií, čím sa stávajú čoraz konkurencieschopnejšími. To núti európske automobilky, aby zrýchlili vývoj vlastných elektromobilov a prispôsobili sa meniacim sa požiadavkám trhu.

Ako reagujú európske automobilky?

Európske automobilky si uvedomujú hrozbu zo strany čínskych konkurentov a podnikli kroky na jej riešenie. Investujú do vývoja vlastných elektromobilov, budujú nové továrne a rozširujú ponuku modelov.

Niektoré automobilky, ako napríklad Volkswagen, plánujú v najbližších rokoch investovať do elektromobility desiatky miliárd eur. Iné, ako napríklad BMW, sa zameriavajú na vývoj batérií s dlhšou výdržou a rýchlejším nabíjaním.

Európske automobilky sa taktiež snažia chrániť domáci trh pred čínskou konkurenciou lobingom u politikov. Volá sa po zavedení prísnejších emisných noriem a dotácií na nákup elektromobilov.

Vzácna návšteva 

Ako informuje Forbes, v marci zavítal do trnavskej automobilky jeden z najvplyvnejších manažérov svetového automobilového priemyslu – Carlos Tavares, generálny riaditeľ koncernu Stellantis. Jeho návšteva signalizuje dôležitý míľnik pre slovenský závod, ktorý sa chystá na jar spustiť sériovú výrobu nového modelu Citroën ë-C3.

Ten predstavuje kľúčový krok v elektrifikačnej stratégii koncernu Stellantis a závod v Trnave zohráva v tomto procese kľúčovú úlohu. Podľa Tavaresa čaká automobilky „brutálny“ zápas v boji o trh s elektromobilmi a Trnava bude v tomto súboji hrať dôležitú úlohu.

Nová ë-C3 je plne elektrická verzia populárneho modelu Citroën C3. Ponúkne moderný dizajn, priestranný interiér a dojazd až 320 kilometrov na jedno nabitie. Závod v Trnave bude vyrábať ë-C3 pre celú Európu, čím sa stane jedným z kľúčových centier pre produkciu elektromobilov koncernu Stellantis.

Tavaresova návšteva podčiarkuje dôležitosť trnavskej automobilky pre Stellantis a jej budúcnosť. Závod v Trnave má všetky predpoklady na to, aby sa stal lídrom v produkcii elektromobilov a prispel k úspechu koncernu v tomto strategicky dôležitom segmente trhu.

„Výzva, ktorú prinášajú čínski výrobcovia, je podľa mňa trojitá. Po prvé, ak si porovnáte celkové produkčné náklady na automobil, teda výdavky až do momentu, keď auto naložíte na vlak alebo loď, majú Číňania oproti nám výhodu tridsať percent. Opakujem, sú o tridsať percent lacnejší ako Západ,“ povedal v Trnave Tavares.

„To v podstate znamená, že dokážu predávať elektrické vozidlá v cene spaľovacích, a presne o to sa teraz snažíme aj my s naším ë-C3.“

Spoločnosť Stellantis vznikla v roku 2021 fúziou spoločností PSA Peugeot Citroën a Fiat Chrysler Automobiles. Je to najväčší výrobca automobilov v Európe a tretí najväčší na svete. Spoločnosť má širokú škálu značiek vrátane Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Maserati a Abarth.

V Tesle prepúšťajú

Do automobilového priemyslu má čo povedať aj americký výrobca elektromobilov Tesla. Ten sa však zaoberá iným problémom. Prepúšťa viac ako 10 % svojej globálnej pracovnej sily. Vyplýva to z interného e-mailu, ktorý v pondelok rozposlal generálny riaditeľ Elon Musk. 

Musk uviedol, že spoločnosť vykonala dôkladnú revíziu organizácie. Výsledné rozhodnutie jej umožní, aby bola štíhlejšia a inovatívnejšia, čo prinesie ďalší „cyklus rastovej fázy“. Dodal, že Tesla vyvíja niektoré z najrevolučnejších technológií v oblasti automobilov, energetiky a umelej inteligencie a vopred poďakoval zostávajúcim zamestnancom za ťažkú prácu, ktorá je pred nimi.

Spravodajský web Electrek s odvolaním sa na zamestnancov spoločnosti v pondelok uviedol, že Tesla sa údajne pripravuje na prepustenie až 20 % pracovnej sily. Výrobca elektromobilov zaznamenal totiž v 1. štvrťroku 2024 výrazný pokles predaja pre slabnúci dopyt a väčšiu a tvrdšiu konkurenciu v Číne, na jednom z jeho najväčších trhov.

Ku koncu roka 2023 mala Tesla viac ako 140-tisíc zamestnancov. Akcie automobilky tento rok stratili viac ako 31 % zo svojej hodnoty, k čomu prispeli aj slabé čísla za 1. štvrťrok.

Predaj osobných áut vo svete rastie 

V minulom roku sa na celom svete predalo viac ako 72 miliónov nových osobných áut. Rok predtým dosiahli predaje úroveň 66 miliónov kusov, v medziročnom porovnaní tak vzrástli o takmer 10 %. Ako vo svojej pravidelnej výročnej správe uvádza Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA), za týmto výsledkom stojí najmä zmiernenie problémov v dodávateľských reťazcoch.

Predaj v Európe stúpol v uplynulom roku o 18,6 % na 15,3 milióna kusov. V samotnej Európskej únii išli predaje hore o 13,9 % na 10,5 milióna kusov. Rusko a Ukrajina zaznamenali v roku 2022 výrazný pokles registrácií, no teraz sú na pomalej ceste k oživeniu, pričom ich trhy vykázali vlani výrazné miery rastu. V Rusku išli predaje hore o 63,5 % na viac ako milión kusov a na Ukrajine o 58,9 % na viac ako 60-tisíc kusov.

Napriek vysokej inflácii a rastúcim úrokovým sadzbám zostal v minulom roku konzistentný aj objem predaja áut v Severnej Amerike. Región zaznamenal 15-percentné zvýšenie pri predajoch atakujúcich 14,7 milióna kusov. Podobne aj samotné Spojené štáty americké evidovali dvojciferný rast v predaji nových áut na úrovni 14,4 %. Celkovo tu predaje presiahli 12,3 milióna kusov.

Čínsky trh ako dôležitý hráč 

Predaj osobných áut v Južnej Amerike dosiahol v uplynulom roku celkovo viac ako 2,8 milióna kusov a v porovnaní s rokom 2022 zostal stabilný. Tento rast bol primárne poháňaný Brazíliou, vedúcim trhom v regióne, ktorý išiel hore o 9,2 % a dosiahol 1,7 milióna kusov. Tržby na iných významných trhoch, ako je Čile a Kolumbia, však vlani naopak výrazne poklesli.

V Ázii najvýraznejšie stúpol predaj japonských áut. A to o 15,8 %, čo však bolo spôsobené nízkou základnou hodnotou na porovnanie v dôsledku nedostatku polovodičov a komponentov v uplynulom roku. Celkovo sa tu predaje v roku 2023 blížili k 4 miliónom kusov. Na druhej strane, Južná Kórea zaznamenala miernejšie zvýšenie o 5,2 % po tom, čo vláda ukončila podporu vo forme daňových úľav.

S oživením v poslednom štvrťroku dosiahol predaj čínskych áut v minulom roku viac ako 22 miliónov kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 4,5 %. Ako zdôrazňuje ACEA, čínsky trh predstavuje takmer 31 % celosvetového predaja áut. V uplynulom roku išiel hore aj predaj osobných automobilov v Indii, keď dosiahol rekordnú úroveň približne 4,2 milióna kusov a prekonal aj objem predaja v Japonsku.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: TASR, Forbes , SITA 

Najnovšie videá

Trendové videá