Obľúbená značka áut ruší „nepotrebnú“ funkciu. Väčšina vodičov ju vôbec nevyužíva
- Väčšina vodičov túto funkciu vôbec nevyužíva
- Známy výrobca preto túto výbavu zo svojich ďalších modelov jednoducho odstráni
- Väčšina vodičov túto funkciu vôbec nevyužíva
- Známy výrobca preto túto výbavu zo svojich ďalších modelov jednoducho odstráni
Ford zruší svoju funkciu Active Park Assist, ktorá umožňuje vozidlám paralelne zaparkovať. Podľa portálu Car and Driver by to malo spoločnosti ušetriť 2 miliardy dolárov vďaka zrušeniu mnohých súvisiacich operácií.
Hoci je funkcia dostupná už viac ako desať rokov, podľa COO spoločnosti Ford, Kumara Galhotru, nebola veľmi obľúbená.
Výbavu vodiči v praxi takmer nevyužívali
Ford sa zbavuje funkcie automatizovaného parkovania, ktorá umožňovala niektorým modelom zaparkovať samostatne. Táto funkcia, známa ako Aktívny parkovací asistent, je na trhu už viac ako desať rokov, ale nebola taká populárna.
Podľa Galhotra, COO spoločnosti Ford, údaje z ich pripojených vozidiel ukazujú, že funkciu využíva „veľmi, veľmi málo ľudí“. Hlavným dôvodom ukončenia funkcie sú úspory nákladov. Galhotra uviedol, že opatrenie ušetrí približne 60 dolárov na vozidlo a ročne asi 10 miliónov dolárov.
Ako uvádza portál Autobild, celkové úspory by mohli dosiahnuť až 2 miliardy dolárov vďaka zníženiu nákladov spojených s prevádzkou, ako sú preprava, výroba a materiály. Toto rozhodnutie by mohlo tiež znížiť závislosť automobiliek ako Ford na polovodičových čipoch, čo bol v poslednom čase veľký problém kvôli ich nedostatku.
Aktívny parkovací asistent sa v súčasnosti ponúka na rôznych modeloch, od kompaktného SUV Escape až po elektrický Mustang Mach-E a pikap F-150. Hoci funkcia nebola medzi vodičmi príliš obľúbená, niektorí používatelia si na ňu už zvykli.
Montáž monitorovacieho zariadenia sa stáva povinnosťou
V základnej výbave nových áut však pribudne niečo nové. Ako sme ťa informovali, už od januára roku 2020 je známe, že nové autá budú musieť mať v základnej výbave monitorovacie zariadenie. Táto požiadavka sa stane povinnou od 7. júla 2024 podľa európskeho nariadenia EÚ 2019/2144.
Toto pravidlo sa týka nových áut registrovaných na trhoch EÚ. Hoci pôvodný termín nadobudnutia účinnosti bol máj 2022, účinná sa stala až od 6. júla 2022.
V tomto roku nastupuje druhá fáza, ktorá sa vzťahuje na všetky nové autá, vrátane tých, ktoré boli schválené pred júlom 2022. Automobilky mali dostatok času pripraviť staršie modely na inštaláciu EDR, preto aktuálne predávané autá už obsahujú predprípravu na čiernu skrinku.
Opatrenia zachránia až 25-tisíc životov
Každý rok nehody v krajinách EÚ stoja okolo 100 miliárd eur a tisíce životov. Preto Európsky parlament podporil nový zákon, aby od minulého roku všetky nové osobné a nákladné autá mali deväť nových bezpečnostných prvkov.
Toto pravidlo, známe ako nariadenie (EÚ) 2019/2144, sa začalo uplatňovať od 26. januára 2022 po konzultácii s verejnosťou. Cieľom je tiež zabezpečiť, aby boli čierne skrinky v autách správne kontrolované a funkčné počas celého života vozidla.
Treba povedať, že staré autá na túto novinku nemusia reagovať, pretože sa týka len nových modelov. Odborníci očakávajú, že do roku 2038 tieto bezpečnostné opatrenia zachránia až 25 000 životov na európskych cestách.
Nové autá tak budú musieť mať množstvo nových bezpečnostných funkcií, vrátane čiernych skriniek (EDR). Tie síce nezabránia nehodám priamo, ale pomôžu lepšie rozumieť ich príčinám.
Nejednotný systém
Podľa nových pravidiel EÚ od polovice roku 2022 musia mať všetky nové typy osobných aut a dodávok systém EDR. Európska komisia hovorí, že anonymizované údaje z týchto systémov sa budú využívať na výskum a analýzu nehôd.
Kritici však upozorňujú, že proces vyhodnocovania údajov nie je jednotný ani štandardizovaný.
Na rozdiel od čiernych skriniek v lietadlách, čierne skrinky EDR v autách nezachytávajú zvuk. Takže ich používanie nepríde do konfliktu s ochranou súkromia, ako je to v prípade GDPR. Všetky údaje, ktoré sa uložia do pamäte „čiernej skrinky“, nájdeš tu.
Zdroje: Car and Driver, Autobild, Archív SIU