Na elektromobilitu dnes Slovensko nie je pripravené. Rezort hospodárstva má do roku 2026 ambiciózne plány
- Podiel elektromobilov v EÚ predstavuje 22,3 %
- Na Slovensku je tento podiel okolo 3 %
- Ministerstvo hospodárstva má zverejnené dve výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR
- Podiel elektromobilov v EÚ predstavuje 22,3 %
- Na Slovensku je tento podiel okolo 3 %
- Ministerstvo hospodárstva má zverejnené dve výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR
Elektromobilita je stále častejšie skloňovaná téma, ktorá rezonuje nielen v krajinách Európskej únie, keďže sa svet práve týmto spôsobom snaží bojovať s emisiami a ich vplyvom na životné prostredie.
Európska únia už niekoľkokrát prezentovala svoj ambiciózny program Fit for 55. Program Fit for 55 odkazuje na cieľ EÚ znížiť do roku 2030 čisté emisie skleníkových plynov aspoň o 55 %. Navrhovaný balík má za úlohu zosúladiť právne predpisy Európskej únie s cieľom do roku 2030.
Automobily, ktoré majú spaľovací motor, vyprodukujú približne 12 percent skleníkových plynov produkovaných na území Európskej únie a elektromobily neprodukujú žiadne priame emisie. Práve na základe tejto skutočnosti sa stávajú dôležitou súčasťou plnenia globálnych cieľov v oblasti zmeny klímy.
Slovensko je na chvoste
Ako už však bolo niekoľkokrát deklarované, Slovensko má výrazný pokles v podieli nových registrácií elektromobilov v porovnaní s ostatnými krajinami. Už 31 krajín prekročilo hranicu piatich percent elektromobilov medzi novými vozidlami. To sa považuje za kritický bod, ktorý môže spustiť väčší záujem.
Vo februári tohto roka bolo na Slovensku zaregistrovaných 190 elektromobilov, čo predstavuje len 2,47 % zo všetkých nových vozidiel. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) navrhuje daňové úľavy ako možnú cestu k zvýšeniu záujmu o elektromobily.
Analytik SEVA Martin Jelenek varuje, že ak sa nepodporí elektromobilita, Slovensko zostane na konci rebríčka krajín EÚ. Päťpercentný podiel elektromobilov tak dosiahne krajina až v polovici roku 2027.
SEVA verí, že s podporou štátu by Slovensko mohlo túto hranicu dosiahnuť už na konci budúceho roka. Jedným z možných opatrení, ktoré navrhuje, je zníženie daňového a odvodového zaťaženia pre firmy a ich zamestnancov pri používaní elektromobilov aj na súkromné účely.
Juraj Ďuratný zo SEVA tvrdí, že súčasný systém zdaňovania nepeňažných príjmov od firmy odrádza od prechodu na bezemisnú dopravu. Firmy aj zamestnanci totiž musia platiť vyššie dane a odvody. V niektorých krajinách ako Nemecko, Rakúsko, Belgicko a Česko sa tento poplatok dokonca znížil na pol percenta alebo na nulu pre elektromobily.
Rozvoj trhu s elektromobilmi
SEVA sa momentálne sústredí najmä na podporu firiem a podnikateľského prostredia. Firmy majú totiž kľúčovú úlohu pri rozvoji trhu s elektromobilmi. Podľa riaditeľa asociácie Patrika Križanského je pre ekonomiku dôležité, aby firmy získali aj priaznivejšie podmienky na ich prevádzku. Vo fáze rozvoja trhu je až štyri z piatich elektromobilov kupovaných pre firmy.
Práve v tejto súvislosti sme oslovili Ministerstvo hospodárstva SR, ktorého sme sa pýtali na to, ako vyzerá budúcnosť elektromobility na Slovensku v číslach. Pýtali sme sa aj na to, či má Slovensko dostatočne vybudovanú infraštruktúru určenú pre elektromobily a čo má krajina v pláne. Zisťovali sme aj, čoho sa Slovensko musí jednoznačne držať.
„V Slovenskej republike bolo ku koncu roku 2023 v evidencii 10 273 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov. V priebehu minulého roku ich pribudlo 4 293, čo znamená, že pribudlo o 87 % batériových elektrických vozidiel viac ako v predchádzajúcom roku. Rovnako očakávame nárast i v roku 2024. Aktuálne podiel elektromobilov v EÚ predstavuje 22,3 % (14,6 % čisto batériových), na Slovensku je tento podiel okolo 3 %,“ uviedla pre Startitup hovorkyňa ministerstva hospodárstva Mária Pavlusík.
Slovensko musí splniť dve výzvy
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Ako vyzerá budúcnosť elektromobility na Slovenku v číslach?
- Aké sú prognózy v blízkej budúcnosti?
- Má Slovensko dostatočne vybudovanú infraštruktúru?
- Ako Slovensko pracuje na jej budovaní?
- Či je Slovensko oproti iným krajinám EÚ v rámci elektromobility pozadu?
- Ako chce Ministerstvo hospodárstva SR podporiť prechod k elektromobilite?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy