Státisícom Slovákov môžu v poisťovni vznikať preplatky. Vieme, ako o ne požiadať a koľko sa ti vráti
- Pri sociálnom poistení oficiálne neexistuje systém preplatkov a nedoplatkov
- Ako teda vznikne preplatok a ako oň požiadať?
- Pri sociálnom poistení oficiálne neexistuje systém preplatkov a nedoplatkov
- Ako teda vznikne preplatok a ako oň požiadať?
Pri sociálnych odvodoch sa ročné zúčtovanie nevykonáva, no napriek tomu môže živnostníkovi vzniknúť preplatok v Sociálnej poisťovni, a to hneď z jednoduchých dôvodov.
Stane sa to vtedy, ak si ako živnostník zaplatil pravidelné mesačné odvody v takej sume, ktorá je vyššia, ako tá, ktorú by si mal v skutočnosti platiť, alebo vtedy, ak ti vzniknú preplatky v období poberania dávky z nemocenského poistenia. Vtedy živnostník odvody platiť nemusí, a tak tie, ktoré poslal do poisťovne navyše, môže aj získať naspäť.
Ako však píše portál Finsider.sk, pri sociálnom poistení oficiálne neexistuje systém preplatkov a nedoplatkov. Pokiaľ si živnostník neplní svoje povinnosti a neplatí mesačné odvody tak, ako mu to predpísala poisťovňa, stane sa dlžníkom, a túto dlžnú sumu od daného živnostníka napokon poisťovňa aj vymáha, pričom sa k tomu pripočítajú ešte aj penále.
Živnostník môže mať dlh na Sociálnej poisťovni aj vtedy, ak pravidelne plní svoje odvody. Tieto platby sa totiž vzťahujú na minulé obdobie a musia byť uhradené do konkrétneho dátumu, napríklad odvody za január musia byť zaplatené do 8. februára daného roka. Ak sú zaplatené neskôr, automaticky sa pripíšu k mesiacu február. Aj keď živnostník pravidelne plní svoje odvody každý mesiac, čo zodpovedá počtu mesiacov, počas ktorých pracuje, môže vzniknúť dlh na poisťovni. V evidencii sa zaznamená, že jeden mesiac uhradený nebol.
Ako požiadať o preplatok
Ako vyplýva z textu, pri platení sociálneho poistenia ti môže vzniknúť aj preplatok. Stane sa tak vtedy, ak poberáš dávku z nemocenského poistenia, počas ktorého nie si povinný platiť sociálne odvody. Ak si na PN celý mesiac, odvody za daný mesiac platiť nemusíš.
Ak dávku poberáš len niekoľko dní v mesiaci, platí sa len časť poistného. Práve v takýchto prípadoch ti môže vzniknúť preplatok, keď zaplatíš viac, ako by si mal.
Ak nastane takáto situácia, poisťovňa to berie ako „poistné zaplatené bez právneho dôvodu“. Vzhľadom k tomu, že taká výška poistného jej nepatrí, musí túto čiastku živnostníkovi vrátiť. Existujú dve možnosti:
- Preplatok v Sociálnej poisťovni sa vráti na účet živnostníka automaticky (z iniciatívy poisťovne)
- Preplatok v poisťovni sa ti vráti na základe tvojej písomnej žiadosti
Je potrebné povedať, že poisťovňa vracia len čiastku preplatku, ktorá je vyššia ako päť eur. O vrátenie peňazí by mal živnostník požiadať písomne tú pobočku, ktorá má „pod palcom“ jeho platenie odvodov. Žiadosť musí obsahovať identifikačné údaje živnostníka, a teda – meno a priezvisko, adresa trvalého bydliska, variabilný symbol, rodné číslo.
Pri žiadosti musí byť aj uvedené, o akú sumu preplatku sa jedná a aj to, ako bude suma uhradená. Preplatok ti môže poisťovňa poslať cez poštový poukaz alebo na tvoj bankový účet. Vracia ho spravidla do 60 dní, ak ho zistí sama a do 30 dní, ak oň požiadaš. Preplatok môže byť premlčaný po desiatich rokoch.
Môže dôjsť k situácii, keď má živnostník voči Sociálnej poisťovni dlh a zároveň aj preplatok. V takýchto prípadoch poisťovňa použije preplatok na zápočet pohľadávky. Ak má živnostník dlh vo výške 30 eur, no preplatok na poistnom vo výške 15 eur, poisťovňa preplatok nevráti, ale sumu 15 eur zaúčtuje k poistnému, za daný mesiac, v ktorom vznikla pohľadávka. Zostatok dlhu tak napokon bude len 15 eur.
Čítajte viac z kategórie: Ekonomika
Zdroj: Finsider.sk