Európska krajina nasadila na cesty umelú inteligenciu. Nové radary odhalia, čo robíš za volantom
- V európskej krajine vyskúšali radar odhaľujúci nedovolené používanie mobilných telefónov
- Novinka funguje 24 hodín na princípe umelej inteligencie
- V európskej krajine vyskúšali radar odhaľujúci nedovolené používanie mobilných telefónov
- Novinka funguje 24 hodín na princípe umelej inteligencie
Nové radary u našich susedov prekvapili vodičov, ktorí sú zvyknutí dostávať tresty za prekročenie rýchlosti. Na Slovensku sa pri zavádzaní radarov diskutovalo o monitorovaní rýchlosti, červenej na semaforoch a zastavení pri značke STOP, zatiaľ iba teoreticky.
V Nemecku úspešne testovali radar, ktorý odhaľuje nelegálne používanie mobilov za volantom, ako je telefonovanie. Táto novinka funguje nonstop na báze umelej inteligencie.
Nové radary fungujú nonstop
Ako informuje portál Topspeed.sk, v Holandsku vyvinuli nový radar, kde prebiehali aj jeho prvé testy. Nemecké mestá potom začali s pilotnými projektami. Vďaka veľkému úspechu by sa radar s názvom Monocam, ktorý funguje na báze umelej inteligencie, mohol rozšíriť po celej Európe.
Systém sa väčšinou nachádza na diaľničných mostoch. Kamera radaru pracuje nonstop, 24 hodín denne a neustále zaznamenáva video. Umelej inteligencii stačí, aby vodič držal v ruke mobil alebo tablet a ihneď nasníma jeho fotografiu.
Fotografia sa automaticky pošle vyškolenému úradníkovi, ktorý skontroluje, či došlo k porušeniu pravidiel cestnej premávky.
U susedov na cestách už natrvalo
Počas testovania v Nemecku, konkrétne na diaľnici pri Mainz, radar odhalil v hustej premávke asi 20 priestupkov za hodinu, hoci vodičov upozorňovala veľká tabuľa. Pokuty za telefonovanie počas šoférovania sú vysoké, na Slovensku napríklad hrozí pokuta 300 eur a zákaz šoférovania na dva roky.
Po testovacej fáze Nemci prišli s jasným rozhodnutím. Vláda spolkovej krajiny Porýnie-Falcko oznámila, že radary Monocam, ktoré trestajú používanie mobilu počas šoférovania, chce nasadiť na cesty natrvalo.
„Pilotný projekt dokazuje, že Monocam má preventívny vplyv a je vhodný na zvýšenie bezpečnosti na cestách v Porýní-Falcku. Preto chceme byť prvou spolkovou krajinou, ktorá zavedie Monocam,“ povedal už skôr krajinský minister vnútra Michael Ebling pre portál Heute.at.
Očakáva sa, že novinka sa postupne dostane do viacerých európskych krajín. Medzi krajiny, kde by sa mohla objaviť, patrí už spomínané Nemecko, ktoré často navštevujú Slováci, ale aj susedné Rakúsko. Rakúsko je známe svojím inovatívnym prístupom k pokutovaniu vodičov. Používa radary na meranie rýchlosti na úsekoch a tiež má zariadenia na kontrolu dodržiavania odstupov medzi vozidlami na diaľnici.
Stacionárne radary na Slovensku
Na Slovensku bolo v minulom roku viac ako 11,6-tisíca dopravných nehôd, čo je síce o 455 menej ako v predchádzajúcom roku, zvýšil sa však počet obetí. Na cestách zomrelo 265 ľudí, teda o dvadsať viac ako v roku 2022, z toho 73 chodcov, 28 motorkárov a 15 cyklistov.
„V rámci cestnej premávky je mojou absolútnou prioritou bezpečnosť na cestách, znižovanie nehodovosti a hlavne počtu fatálnych nehôd, ktoré majú za následok strany na ľudských životoch,“ uviedol v rozhovore pre agentúru SITA minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Nie je pre neho podstatné, aby policajti vyberali čo najviac pokút, ale aby vodiči cítili zodpovednosť.
„Ešte pred mojím príchodom na pozíciu bolo rozbehnuté verejné obstarávanie na tzv. stacionárne radary. Súťaž však bolo veľmi zle pripravená, bolo tam viac ako päťsto námietok. Preto sme ju radšej zrušili,“ dodal minister.
Chýbalo tam totiž podľa neho mimo iných aj jedno dôležité kritérium, a to je úsekové meranie. „Chceme úsekové meranie primárne nastaviť v tuneloch, pretože, ak sa stane nejaká nehoda v tuneli, je veľmi komplikované potom premávku opäť sfunkčniť,“ zdôraznil šéf rezortu vnútra.
Primárnou úlohou radarov nemá byť podľa neho vyberanie pokút, ale umiestniť ich na tzv. cesty smrti, aby vodič vedel, že jednoducho tu musí spomaliť. „Ak budeme my vopred informovať o tom, že sú tam radary umiestnené, tak vodič bude niesť zodpovednosť za to, že v danom úseku išiel rýchlo a pokutu zaplatí,“ vysvetlil Šutaj Eštok.
Naopak, minister si vie predstaviť, že by sa na niektorých úsekoch diaľnic zvýšila povolená rýchlosť s cieľom nastavovania plynulosti premávky. V rámci bezpečnosti na cestách sa mu tiež páči projekt predného brzdného svetla.
Zdroje: Topspeed.sk, Heute.at, SITA