Slovákov chceli obrať o 12 miliónov eur. Banky hromadne varujú klientov pred veľkým podvodom
- Phishing je najbežnejší typ podvodu
- Banky hromadne varujú klientov, aby sa chránili
- Klienti nemajú svoje údaje nikde zadávať, banky ich nežiadajú
- Phishing je najbežnejší typ podvodu
- Banky hromadne varujú klientov, aby sa chránili
- Klienti nemajú svoje údaje nikde zadávať, banky ich nežiadajú
Bankoví podvodníci to na Slovákov skúšajú stále viac a viac. Predbežné údaje Slovenskej bankovej asociácie za prvý polrok minulého roka zaznamenali, že podvodníci sa snažili od ľudí vylákať dokopy približne 12 miliónov eur. Takýchto podvodníkov pribúda a banky preto vo veľkom varujú svojich klientov.
Podvody stále pribúdajú
„Váš online účet je dočasne zablokovaný z dôvodu podozrivej aktivity. Prihláste sa a overte svoje informácie.“ Ako informuje RTVS, takéto podvodné SMS správy sa vyskytli aj v minulosti a stále ich pribúda.
Podľa manažérky pre oblasť bezpečnosti Slovenskej bankovej asociácie Moniky Bodnárovej majú podvodníci stále navrch. „Nové trendy, nové technológie. Banky sa snažia veľmi intenzívne držať krok s podvodníkmi, ale slabým článkom je vždy klient,“ cituje RTVS manažérku.
Tento druh podvodu je stále najčastejší a nazýva sa phishing. Riaditeľ bezpečnosti Slovenskej sporiteľne Ján Adamovský vysvetlil, že klientovi príde SMS alebo e-mail, kde sa snažia podvodníci vylákať prihlasovacie údaje od elektronického bankovníctva alebo čísla karty.
Ako dodal Robert Dékány z prevencie podvodov Tatra Banky, následne má takto podvodník prístup k internetbankingu alebo mobilnej aplikácii klienta banky.
„A títo podvodníci potom prostredníctvom týchto zariadení realizujú podvodné platby. Banka má dedikované systémy, pomocou ktorých monitoruje všetky operácie klienta,“ vyjadril sa vedúci oddelenia prevencie podvodov VÚB Radomír Adamkovič.
Bezpečnostné systémy sú úspešné
Tieto systémy dokážu nájsť neštandardné správanie, miesto či lokáciu tohto klienta v kombinácii s danou transakciou. „V prípade, že zistí nejaké anomálie, snažíme sa tieto transakcie zablokovať a overiť s klientom. Úspešnosť operácií závisí od typu podvodu. Pri phishingoch sme výrazne úspešnejší,“ podotkol Adamkovič.
Zástupcovia jednotlivých bánk odporúčajú, že ak sa klient stal obeťou podvodu, okamžite sa treba obrátiť na svoju banku. V tomto prípade zohráva úlohu čas, a ak svoju banku kontaktuje dotyčný okamžite, zvýši to šancu, že sa k strateným peniazom dostane.
„Pokiaľ prešla ešte veľmi krátka doba od toho, čo som realizoval nejakú podvodnú transakciu alebo v mojom mene podvodník realizoval transakciu, je šanca, že dôjde k záchrane finančných prostriedkov,“ vyjadril sa riaditeľ bezpečnosti Adamovský.
Je nutné dodať, že banky od svojich klientov žiadne citlivé údaje o platobnej karte, ani o prístupových údajoch do elektronického bankovníctva nevyžadujú. Všetky tieto údaje totiž o svojich klientoch už majú.
Ako phishing vyzerá?
Pojem „phishing“ pochádza z anglického výrazu s rovnakou výslovnosťou – fishing, teda rybolov. Ako návnadu využívajú podvodníci napríklad e-mail, ktorý vyzerá ako oficiálna výzva.
„Útočníci sa pri phishingu snažia vytvoriť pocit naliehavosti, kedy v návale emócií kliknete na odkaz a zadáte svoje osobné údaje. Nevšimnete si pritom, že ide o podvodnú stránku,“ cituje webová stránka Tatra Banky odborníka zodpovedného za informačnú bezpečnosť Jozefa Úrodu.
Ak si klient nie je istý pravdivosťou danej SMS alebo e-mailu, môže si takúto žiadosť overiť priamo v banke či so zákazníckou podporou. Ako ďalej informuje Tatra Banka, podvodníci dokážu phishing posunúť ešte o úroveň vyššie.
Niekedy si o svojej obeti spravia podrobný prieskum a na jeho základe pripravia ešte dôveryhodnejšiu správu. V takomto prípade je reč o spearphishing – lov harpúnou, pretože je vytvorený špecificky na jedného človeka.
Zdroje: RTVS, Tatra banka