Stovky eur za „zelenú jazdu“. Prichádzajú extra dane na elektromobily, platia už vo viacerých krajinách
- Niekoľko krajín zavádza nové dane na elektrické vozidlá
- Vyraďovanie spaľovacích motorov spôsobí v ich rozpočtoch dieru vo výške 110 miliárd dolárov
- Niekoľko krajín zavádza nové dane na elektrické vozidlá
- Vyraďovanie spaľovacích motorov spôsobí v ich rozpočtoch dieru vo výške 110 miliárd dolárov
Niekoľko krajín zaviedlo nové dane na elektrické vozidlá, pretože odstraňovanie spaľovacích motorov môže spôsobiť výpadok príjmov z benzínových a naftových daní vo výške 110 miliárd dolárov.
Spojené kráľovstvo, Nový Zéland, Izrael a väčšina štátov USA sú medzi jurisdikciami, ktoré prijímajú tieto opatrenia. Cieľom je vyrovnať stratu príjmov z daňových pokladníc. Správu priniesol portál Financial Times.
Nové poplatky v tom najhoršom období
Nové opatrenia zahŕňajú registračné poplatky, poplatky za používanie ciest podľa najazdených kilometrov a dane na verejných nabíjacích staniciach. Majitelia elektromobilov a ekologickí aktivisti tvrdia, že tieto kroky spomaľujú prechod na alternatívy s nižšími emisiami.
„Je to skôr ako pokuta,“ uviedol Jeff Shoffner, ktorý jazdí na elektrickom Chevrolete Bolt v Tennessee, kde sa ročné poplatky tento rok zdvojnásobili na 200 dolárov. „Nebránim sa plateniu dodatočného poplatku, ale myslím si, že je príliš vysoký.“
Nové poplatky sa objavujú v náročnom období, keď dopyt po elektrických vozidlách klesá. Niektoré automobilky pozastavili svoje elektrifikačné plány. Elon Musk, generálny riaditeľ Tesly, reagoval na pokles príjmov uzavretím divízie nabíjacích staníc Supercharger a prepustením stoviek zamestnancov.
„Veľa z týchto opatrení nie je politicky populárnych. Je ťažké zvýšiť dane, ale je to potrebné,“ uviedla Rachel Alandová, riaditeľka sekcie dopravy Americkej rady pre energeticky efektívnu ekonomiku, think-tanku so sídlom vo Washingtone.
Povedala, že príjmy z dane z palív klesajú už nejaký čas. Rastúce používanie elektrických vozidiel na cestách vyvíja ďalší tlak na významný zdroj vládnych príjmov.
Vlády stratia dôležité finančné prostriedky
Podľa Medzinárodnej agentúry pre energetiku prechod na elektromobily minulý rok globálne znížil príjmy z daní z benzínu a nafty o desať miliárd dolárov.
Odhaduje sa, že do roku 2035 sa čistá strata zvýši na 110 miliárd dolárov, ak krajiny dosiahnu svoje ciele v oblasti elektrifikácie. Ako informuje portál Trend, týmto vlády stratia dôležité finančné prostriedky, ktoré sa často používajú na údržbu ciest a zlepšenie dopravy.
Európa, kde krajiny obvykle vyberajú vyššie dane na benzín a naftu než Spojené štáty a Čína, prispela minulý rok šesťdesiatimi percentami k celosvetovým stratám príjmov.
Hroziaci nedostatok nabíjacích staníc v EÚ
Európsky automobilový priemysel varuje pred rastúcim nepomerom medzi počtom verejných nabíjacích miest a novými elektromobilmi. Predaj elektromobilov v Európskej únii (EÚ) rástol v rokoch 2017 až 2023 trikrát rýchlejšie ako počet novoinštalovaných nabíjacích staníc, oznámilo v pondelok Európske združenie výrobcov automobilov ACEA. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Medzi počtom potrebných verejných nabíjacích miest a ich počtom, ktorý bude reálne k dispozícii, je alarmujúci rozdiel, upozornilo združenie. Takmer dve tretiny nabíjacích miest v Únii sa koncentrujú v troch krajinách: Nemecku, Francúzsku a Holandsku.
Podľa ACEA existuje súvislosť medzi dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry a počtom predaných nových elektrických vozidiel. Nemecko, Francúzsko, Holandsko a Taliansko patria medzi prvých päť krajín v EÚ z hľadiska počtu predaných nových áut aj počtu dostupných nabíjacích staníc, priblížilo združenie.
V súčasnosti sa v EÚ inštaluje približne 150 000 nabíjacích staníc ročne. Európska komisia pritom odhaduje, že do roku 2030 ich bude potrebných až 440 000 ročne.
Nabíjacie body na Slovensku
Slovensko malo koncom marca spolu 2 008 verejných nabíjacích bodov pre elektromobily v 807 lokalitách. Medziročne počet nabíjacích bodov vzrástol o 27 % a počet lokalít o 23 %. Vo štvrtok o tom na základe svojich dát informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Ešte výraznejšie podľa nej vzrástol aj inštalovaný výkon nabíjačiek, a to o takmer 56 % na 95,4 megawattu.
Riaditeľ SEVA Patrik Križanský za nárastom výkonu vidí zvýšený záujem o rýchle nabíjanie elektromobilov na vysokovýkonných staniciach.
„Niektoré body, ktoré mali doteraz výkon nižší ako 50 kW, operátori vymenili za výkonnejšie. To je aj dôvod, pre ktorý sme napríklad od začiatku roka prekvapivo zaznamenali v tejto kategórii nezvyčajný pokles počtu bodov. Celkový inštalovaný výkon však výrazne narástol, vďaka čomu sa vodiči elektromobilov vo verejnej sieti môžu nabíjať rýchlejšie,“ uviedol Križanský.
Z celkového počtu 2008 konektorov je 1323 na striedavý prúd s výkonom do 22 kW. Rýchlonabíjacích bodov s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd je v prevádzke 448. Bodov s výkonom aspoň 150 kW je 195 a konektorov s výkonom aspoň 300 kW je 42.
Zdroje: Financial Times, Trend, TASR